Obří čínské e-shopy prodávají po celém světě všechno a za ceny, které jsou často menší než nízké. Domácí zákazníci je již dobře znají a nakupují na nich. Nechat si posílat zboží z daleké Číny však má i své mouchy, nad objednávkou se vznáší placení DPH a cla, které dokážou zdánlivě výhodnou cenu nepříjemně pozměnit. A distribuční sklady s lákavou internetovou nabídkou se nacházejí v tisíce kilometrů vzdálené Asii.

Zákazník by chtěl mít objednané zboží doma nejlépe už příští den, jenže to je při cestách balíků z Číny nesplnitelný sen. Na čínské zboží se mnohdy čeká i několik týdnů a za tak dlouhou dobu může objednatele docela dobře přejít chuť. Příště už třeba neobjedná. Zdržení a nepříjemnosti však mohou nastat i při reklamování či vracení poškozeného zboží nebo při hledání opravny. Jenže tohle vše by se mohlo již brzy změnit.

Čínské e-shopy dobývají Evropu

Čínští obři hledají rychlejší cesty pro dopravu svého zboží evropským zákazníkům i pro poskytování lepších služeb. Na starém kontinentu proto staví distribuční centra, která mají zásadním způsobem dodání zrychlit. Sklady vznikají ve Francii, Belgii, ve Velké Británii − a nyní již také v České republice, která láká zejména svou polohou v srdci střední Evropy.

72 h

Zakladatel e-shopu Alibaba Jack Ma říká, že cílem je dodávat objednané zboží globálně do tří dnů.

69 tis.

Čínská logistická společnost 4PX Express, smluvní partner internetové firmy Alibaba, si v Jenči pronajala 68 600 metrů čtverečních, kde bude skladovat zboží určené hlavně pro německý trh.

V okolí Prahy i na jiných místech republiky vyrostla či právě rostou logistická centra pro řadu čínských e-shopů a jejich logistických partnerů. V Pavlově u Prahy si na deset let pronajala téměř 24 700 čtverečních metrů skladových a kancelářských ploch čínská distribuční společnost Europe Huajie Development. Nedaleko již stojí skladové centrum čínské společnosti 4PX Express, která zajišťuje logistiku mimo jiné i pro internetového obra, společnost Alibaba. A v České republice nalezneme základny i dalších čínských internetových obchodů, jako jsou Linemart či Stonebridge.

Čínské e-shopy se netají tím, že chtějí pokrýt celou Evropu. Zakladatel e-shopu Alibaba Jack Ma říká, že cílem je dodávat objednané zboží globálně do 72 hodin. V případě evropského pokrytí by tato doba mohla být ještě kratší. Čínské e-shopy tak mohou začít představovat pro domácí e-trh výraznou konkurenci. Přesto zatím v Česku žádný poplach nepropuká a hráči e-trhu zachovávají klid.

"Domnívám se, že v nejbližších letech se o zásadní změnu jednat nebude," říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci APEK. "České obchody jsou u zákazníků oblíbené, mají nastavené vysoké standardy a český zákazník je s nimi spokojený. Menší internetové obchody jsou často specializované, což je jejich hlavní výhoda oproti jak čínským, tak ale i českým největším hráčům. Nabízejí tedy svým zákazníkům nadstandard, který je od ostatních odlišuje," vysvětluje Jan Vetyška, proč se domácí e-obchodníci nemusí v blízké budoucnosti čínského draka obávat. Nebezpečí podle něj nehrozí ani v západní Evropě, ba ani v USA, kde má velmi silnou pozici Amazon a čínské e-shopy hrají roli méně výraznou.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci