jarvis_5beb0226498e3216c8cbb118.jpeg
David Šiška
autor: Honza Mudra

V Bonami jste před pěti roky začal působit na pozici "happiness & expansion manager", kde jste měl na starosti i logistiku a zákaznický servis. Co všechno tedy taková funkce obnášela?

Když jsem nastupoval, bylo nás ve firmě asi třináct, takže jsme běžně měli na starosti víc pozic najednou. Předtím jsem měl vlastní start-up. Byznys jsem bral hodně komplexně a na službu jsem se díval vždycky hlavně z pohledu zákazníka. Svou pozici jsem si proto označil i jako happiness manažer, protože pro mě bylo důležité, aby byl zákazník na konci spokojený. Hlídal jsem, abychom měli správné a správně popsané produkty, abychom je doručili v pořádku, případně aby je mohl zákazník jednoduše vrátit, také aby fungoval web. Hlídal jsem vlastně horizontálně napříč firmou všechny procesy a fungování týmů. Měl jsem tedy na starosti i logistiku, která tehdy byla outsourcovaná. Asi půl roku poté, co jsem nastoupil, jsem dostal na starosti i expanzi do Polska.

Jak fungovala logistika Bonami v jeho začátcích?

Bonami se domluvilo s Uloženkou, která tenkrát začínala s projektem "E-skládek", kde zajišťovala fulfilment pro e-shopy. V té době jsme fungovali jako cross-dock, jenom jsme zboží přeprodávali. Postupem času jsme narostli, takže jsme začali držet zboží na skladě. Našeho partnera jsme tak přerostli − jednu dobu jsme tvořili kolem 90 procent jeho objemů. E-skládek jsme následně převzali.

S vlastní logistikou jsme začínali v malé místnosti kolem sta metrů čtverečních, v roce 2016 jsme se přestěhovali do skladu s plochou 5500 metrů čtverečních a pak jsme potřebovali expandovat dál.

David Šiška

Vystudoval ekonomii na Masarykově univerzitě v Brně. Krátce poté se stal projektovým manažerem projektu Kouzelná Almara, kde měl na starosti expanzi. Zároveň rozjížděl svůj start-up zaměřený na on-line marketing. V roce 2013 nastoupil do e-shopu s nábytkem Bonami jako happiness & expansion manager, kde zodpovídal také za logistiku a zákaznický servis. Následně se stal výkonným ředitelem firmy.

Když jsme přebírali logistiku do svých rukou, přecházeli jsme z prodeje menších věcí víc a víc na nábytek. Já jsem dostal za úkol řídit převzetí logistiky pod vlastní správu, vytvoření interního týmu a přestěhování Bonami do větších prostor.

Proč jste nenechali logistiku pod Uloženkou? Oni také mohli přejít do větších prostor, nebo jste mohli přejít k větší logistické firmě.

Tenkrát Uloženka přecházela pod E-commerce Holding, který si ji kupoval kvůli výdejním místům, ne kvůli fulfilmentu. Zvažovali jsme také, jestli nepřejít k jiné firmě, která se zaměřuje na e-shopy. Nakonec jsme se rozhodli kvůli flexibilitě jít vlastní cestou, protože jsme nevěděli, jak přesně se bude vyvíjet náš byznysový model.

Začínali jsme s cross-dockovým modelem u menšího zboží, postupně jsme se rozšířili a nyní máme víc zboží skladem, což bude narůstat i dál. Rozšiřujeme sortiment nábytku a učíme se, jak tomu přizpůsobovat skladování. Zatím nám to funguje a dává nám největší smysl si logistiku dělat samostatně.

Pokud bychom si nechali logistiku zajišťovat od jiné firmy, naopak by to mohlo být potenciálním rizikem pro náš byznys. Nejen kvůli skladům, ale i kvůli systému bychom byli tak trochu "rukojmí" našeho partnera. V momentě, kdy by svou práci nestíhal, by nás to mohlo ohrozit. A to i při expanzi do zahraničí. My se vlastně pořád učíme, pořád něco měníme, něco přizpůsobujeme, takže outsourcing by pro nás mohla být brzda.

To je v e-commerce vcelku běžný stav. Myslíte si, že se to v dohledné době může změnit? Tedy že se e-shopy víc stabilizují a začnou přenechávat svoji interní logistiku 3PL firmám?

Je jasné, že se sklady budou víc automatizovat, což bude vyžadovat hodně investic, a menší e-shopy na to nebudou schopné reagovat. Pak vzniknou velké firmy, které budou zajišťovat i logistiku pro objemnější zboží prodávané on-line. Budou využívat roboty a provoz jejich skladu bude efektivnější a levnější, než kdyby zaměstnávali lidi. To se může stát tak do deseti let. V té chvíli bude možná i pro e-shopy naší současné velikosti výhodnější přejít k partnerům.

Dnes se skladové informační systémy teprve přizpůsobují nové situaci, přidávají se nové přepravní metody apod. Za deset patnáct let už může být všechno odladěné a třeba bude existovat logistický partner, který bude napojený na všechny dopravce v Evropě, bude mít automatizované sklady v mnoha zemích, a díky tomu dostane zboží k zákazníkům mnohem efektivněji. To ušetří e-shopům spoustu nákladů, takže bude výhodné k takovému partnerovi přejít.

Bonami v číslech
  • Skladová plocha – 10 000 m²
  • Počet lokací ve skladu – 40 000
  • Počet položek ve skladu (před sezonou) – 25 000
  • Kusů zboží na skladu (před sezonou) – 200 000
  • Přibližně 50 % zboží platí zákazníci dobírkou
  • Kolem 50 % prodejů se uskuteční v Praze

35 %

Takový podíl na prodejích Bonami má větší nábytek a tento podíl se stále zvyšuje.

Učíme se, o co je zájem

Bonami dnes vedle Česka působí na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a Rumunsku. Centrální sklad máte u Prahy, provozujete nějaké skladové prostory i v ostatních čtyřech zemích?

Ne, zásilky podáváme každý den v našem centrálním skladu dopravcům, kteří je přepravují rovnou do jednotlivých zemí a doručují je tam.

Neuvažujete o zřízení svých skladů i v zahraničí?

V současné chvíli ne. Naše portfolio se často mění. Navíc něco přes třetinu zboží prodáváme ze skladu, ale zbytek nemáme skladem. Pak čekáme na doručení od dodavatele a až poté to posíláme z Jenče k zákazníkům. Toto zboží doručíme za tři až osm týdnů. Takže nám nedává smysl mít někde mezisklad, který by násobil naše náklady. Ale postupem času čím víc budeme prodávat ze skladu, čím víc se budeme učit, o co mají zákazníci zájem, k vytvoření zahraničních skladů nejspíš přistoupíme.

Mluvil jste až o osmi týdnech dodání v některých případech, což je ale v době, kdy zákazníci tlačí na rychlé doručení, poměrně dost dlouhý čas. Není to příliš velký handicap? A dá se nábytek on-line vůbec prodávat jinak, aby to zůstalo ekonomicky rentabilní?

Dá, ale budeme to dělat opatrně. Na to, že bychom letos měli dosáhnout obratu 950 milionů až miliardu korun, máme poměrně malou skladovou zásobu a učíme se, o co je největší zájem. Postupně bereme na sklad víc zboží, které je populární. Od července jsme rozšířili skladovou plochu skoro na dvojnásobek. Tento prostor budeme používat i na to, abychom měli víc nábytku skladem.

Jakou máte nyní skladovou plochu?

Když jsme se stěhovali do Jenče, bylo tam 5500 metrů čtverečních. Postupně jsme budovali mezaniny, letos jsme postavili další dvě patra, takže už máme čtyři. Také stavíme další regálový systém. Zároveň jsme převzali od července i další prostor, nyní tak máme skladovou plochu 10 tisíc metrů čtverečních.

Před lety jste měl na starosti expanzi firmy do dalších zemí. Jakou roli v tom hraje logistika a její plánování?

Vždycky je potřeba buď najít partnera, který pomůže dostat zboží z našeho skladu k zákazníkům v dané zemi, nebo si najít nějakého "mezipartnera". My většinou začínáme s Poštou bez hranic. To je firma ze Zlína, která pomáhá e-shopům doručovat do zahraničí. Mají smlouvu přímo s dopravci a technické napojení. To je důležité, protože mezinárodní dopravci mají většinou v každé zemi napojení jiné, takže můžete strávit vývojem IT i týdny. Tím, že se napojíte na Poštu bez hranic, máte najednou možnost posílat zásilky do velkého počtu evropských zemí naráz.

Říká se, že čím jdete víc na východ, lidé jsou méně důvěřiví vůči e-shopům, takže nechtějí platit předem. Máte podobnou zkušenost? Jsou velké rozdíly mezi jednotlivými trhy?

Je tam velký rozdíl. Například v Rumunsku máme ještě kolem 70 procent dobírek. Nemyslím si ale, že toto je jen na východě Evropy. Třeba v Německu lidé hodně nakupují na fakturu. Zákazník nakoupí na e-shopu, kurýr to doručí do domu, zákazník balík rozbalí a rozhodne se, jestli zboží převezme, nebo vrátí. To je pro e-shop možná ještě horší varianta než klasická dobírka, protože čeká na uhrazení faktury, která má určitou splatnost. Další rozdíl je, že v Rumunsku, ale třeba i v Maďarsku víc zákazníků objednává přes mobilní zařízení. Důvodem je hlavně to, že mobil je levnější než počítač. Podíl přístupu z mobilů ale roste i v Česku.

Plánujete expanzi do dalších zemí?

Nedávno jsme spustili Maďarsko. Dál na východ už asi nepůjdeme, protože tam jsou poměrně malé trhy. Spíš zvažujeme větší země na západě, ale zatím nemáme žádný konkrétní plán. Dlouhodobá vize je vyrůst v zemích, kde jsme aktuálně, a postupně obsáhnout celou Evropu.

Automatizace zatím smysl nedává

Na e-shopu vedle nábytku nabízíte i například oblečení nebo šperky. Rozšiřujete i tento sortiment?

Věci jako hodinky, kabelky apod. se snažíme držet jen do určitého nízkého procenta, které už nerozšiřujeme. Naopak se snažíme rozšiřovat nabídku nábytku, abychom měli malé i větší výrobky v různých cenových kategoriích.

Jak se mění dostupnost zboží na skladě? Říkal jste, že nyní tvoří něco přes třetinu?

Dnes už to bude skoro polovina. Snažíme se navyšovat skladovou dostupnost obecně a nyní navíc i kvůli sezoně, aby zákazníci dostali zboží včas a v klidu.

Jak pracujete se zásobami, jak je hlídáte a nastavujete na optimum?

Jeden z kolegů na týdenní bázi sleduje obrátku jednotlivých produktů a podle toho průběžně objednáváme.

Uvažujete o nějakém softwaru, který by zásoby hlídal automaticky?

Systém, kterým máme dnes, funguje dobře. Zvažujeme systém, který by to hlídal automaticky, ale zatím to není nutné. Nestává se nám, že by bylo zboží dlouho vyprodané.

Jak řídíte skladování? Využíváte nějaký skladový systém?

Když jsme přebírali od Uloženky E-skládek, tak jsme s tím převzali plochu, zaměstnance i vybavení včetně WMS systému, který si vyvíjela Uloženka. Od půlky letošního roku máme interní vývojový tým a postupně se rozmýšlíme, jestli nepřejít na nějaké nové, hotové řešení. Pořád jsme ale víc nakloněni internímu řešení. Uvidíme.

Jak jste na tom s automatizací skladování? Přece jenom prodáváte i velké zboží, kde to není jednoduché?

Teď jsme do mezaninů postavili dopravníky, což je jediná věc, kterou z automatizace v současnosti máme. Jdeme do toho postupně. Vyvíjíme teď náš systém WMS, což je nyní důležitější úkol. Další automatizace nám zatím nedává velký smysl. Zaměřujeme se na to, abychom měli víc prostoru pro nábytek a abychom byli schopní s ním lépe manipulovat, což už automatizovat moc nejde.

Asi jediné, co bychom dnes potřebovali, je automatizace třídění zásilek na dopravnících. Nasazení si dokážu představit příští rok, možná do dvou let. Tomu ale předchází spousta kroků, které souvisejí s vývojem systému WMS.

Škála vašeho zboží je velice široká − od velkých pohovek po malé kuchyňské vybavení. Co to obnáší z hlediska skladových procesů?

Vyžaduje to různé typy zaměstnanců − na menší věci mohou být ženy, na větší musí být muži. Je potřeba s velkým zbožím pracovat jak v regálech, tak na volné ploše, takže je potřeba větší manipulační plocha. Kvůli tomu, že jsme se rozšířili do dalšího skladu, takže nyní využíváme jednu část logistického centra na menší zboží a druhou na větší. Ale pořád je to propojené, což přináší hodně benefitů. Musíme prostě přemýšlet chytře, jak efektivně využít skladový prostor. Učíme se za pochodu, bavíme se i s jinými e-shopy, jak k tomu přistupují, a konzultujeme řadu věcí s Rudou Žůrkem, který dřív vedl logistiku Alzy. Také máme nového šéfa logistiky, který přišel ze společnosti MT nábytek.

Jaký podíl na vašich prodejích mají větší nábytkové kusy?

Roste to. Tato kategorie, do které zařazujeme zboží od židlí po demontované i smontované sedací soupravy nebo skříně, tvoří teď kolem 35 procent.

Vlastní výdejny ne, dopravu ano

Začala hlavní sezona. Máte nějaký recept, jak se vypořádat s enormním nárůstem? Nyní máte nový skladový prostor, takže toto pro vás asi nebude problém, ale i tak je konec roku náročný.

Dřív nám prostor vždycky vyšel jen taktak. Poslední sezonu v Rudné to byl velký problém. I díky novému prostoru a mezaninům jsme letos v Jenči připravení mnohem líp.

Problémem je ale získat dostatek zaměstnanců. Nabízíme proto nové benefity, například příspěvek na dopravu, výraznou slevu na naše zboží, máme možnost levnější mobilních tarifů atd.

Podobný problém se zaměstnanci mají i dopravci. Plánujete kvůli tomu nějaká opatření?

Budeme se snažit otevřít s nimi "horké" linky a být s nimi v kontaktu, abychom o případných problémech hned věděli a dokázali zákazníky přesměrovat na jiné dopravce. Druhá věc je, že budeme chtít podporovat výdejní místa, kam si zákazník může pro zboží dojít sám, jako je pošta, Uloženka…

A co vlastní výdejny?

Zatím ne. Chceme se soustředit na růst byznysu v jednotlivých zemích a vlastní výdejny by způsobily další roztříštění našeho záběru.

Jak jste spokojeni s výkony dopravců v posledních letech?

Loni na konci listopadu měli dopravci problémy. Média situaci moc nepomohla, protože informovala, že dopravci nestíhají a že nemá smysl nakupovat dárky z e-shopů. To už ale třeba dva tři týdny před Vánocemi nebyla pravda, protože dopravcům se podařilo během 14 dní problémy vyřešit. Pak už objemy nebyly tak vysoké, takže jsme tím přišli tak o týden prodejů.

Jak moc vaše prodeje poklesly?

Zhruba na polovinu.

Jak se pohybují ceny, za které dopravci jezdí?

Nyní se je snaží zvyšovat. U nás je velice konkurenční prostředí a k tomu nedostatek zaměstnanců. Sami dopravci říkají, že další zásilky v sezoně jsou spíš přítěží než výhodou. Ceny ale závisí na síle vyjednávací pozice každého e-shopu a na tom, jaké prodává objemy.

Jaké máte požadavky na dopravce?

Máme požadavky na přesnost a rychlost doručení, kvalitu doručení, tedy nepoškozenost zásilek. Klíčová je také šíře služeb pro zákazníky, které dopravce nabízí. V našem případě jde hlavně o přepravu nábytku, kdy by dopravce měl být schopen zboží vynést k zákazníkovi až do bytu, ideálně by měl i odvézt starý nábytek, případně také obalový materiál. Přáli bychom si užší časová okna, víkendové doručení, večerní doručení. Nejsou tady ale kvalitní dopravci za rozumnou cenu, proto do toho uvažujeme vstoupit sami. Zároveň se do toho snaží vstupovat i zmíněná Pošta bez hranic.

Uvažujete o zřízení vlastní dopravy?

Ano. Určitě bychom začali postupně v Praze a pak v jejím okolí. Zatím je to ve fázi úvah, pilotní projekt bych ale ideálně chtěl spustit příští rok.

Autoři: Radek Novotný