Online supermarket Rohlík.cz rozváží od října asi 1100 druhů léků. Spolupracuje na tom s lékárenským řetězcem Benu.
Online supermarket Rohlík.cz rozváží od října asi 1100 druhů léků. Spolupracuje na tom s lékárenským řetězcem Benu.
autor: Rohlík.cz

Online supermarket Rohlík.cz nabízí ve spolupráci s lékárenským řetězcem Benu od října vedle rozvozu potravin či drogerie také doručování léků. Benu, která patří pod distributora léčiv Phoenix lékárenský velkoobchod, kvůli projektu otevřela vedle centrálního skladu Rohlíku v pražské Liboci novou lékárnu. Zde probíhá skladování léčiv, jejich vychystání a balení. Zásilku si následně přebere kurýr Rohlíku a doručí ji na místo určení.

„Léky nebylo možné začlenit do našeho automatizovaného skladu, musí mít svoji vlastní péči a režim. Jsme rádi, že nemocní zákazníci mohou využít unikátnost Rohlíku. Doručit potraviny s léky do dvou hodin s přesností na 15 minut zatím nikdo neumí,“ dodal zakladatel firmy Tomáš Čupr, který si od spolupráce slibuje příští rok zvýšení tržeb o 100 až 150 milionů korun. Předpokládá, že časem bude každý pátý nákup obsahovat i lékárenský sortiment.

Podle Rohlík.cz je firma prvním on-line supermarketem, který rozváží v České republice také léky. Hlavní konkurenti na trhu – Košík.cz a Tesco – zatím léčiva nenabízejí.

Jelikož Rohlík léky rozváží zatím jen od pražského skladu, je tento sortiment zatím dostupný jen v Praze, Plzni, Hradci Králové, Pardubicích, Jablonci a Liberci. Pokud se služba osvědčí, Benu i Rohlík by ji chtěly rozšířit i od Brna, odkud se rozváží také na Olomoucko.

Doručuje se v den objednání, v Praze pak do dvou hodin, podle Tomáše Čupra je to běžně i do 90 minut a v Brně do 60 minut. Rychlejší doručení léků v Praze – za hodinu – nabízí specializovaný lékárenský e-shop Pilulka.cz.

Příliš dlouhý proces

Podle Čupra je kombinace online supermarketu, lékárny a rychlého doručení evropským unikátem. Posteskl si ale, že od prvotní myšlenky po spuštění projektu uběhly více než dva roky.

„S Benu jsme se dohodli rychle. Dlouho trval regulatorní proces kolem toho,“ uvedl Tomáš Čupr. Projekt podle něj nejvíce prodloužilo to, než se dohodli se Státním ústavem pro kontrolu léčiv na způsobu, jak zobrazovat nabídku léků na e-shopu s potravinami, a také dlouhé lhůty na odpovědi od SUKL.

Po zamítnutí několika verzí vypadá finální zobrazení tak, že se v nabídce e-shopu objeví „lékárna“ a po kliknutí se nejprve zobrazí upozornění, že se zákazník nachází „v Benu lékárně, se kterou Rohlík spolupracuje“. Šéf Benu Sebastian Ring uvedl, že spolupráce po právnické stránce funguje tak, že lékárny platí e-shopu za logistické služby. Zákazník, který si objedná potraviny i léky, tak dostane dvě účtenky.

Online supermarket Rohlík.cz rozváží od října asi 1100 druhů léků. Spolupracuje na tom s lékárenským řetězcem Benu.

Státní ústav pro kontrolu léčiv podle mluvčí Barbory Peterové vnímá, že „řízení trvalo poměrně dlouhou dobu, avšak jednalo se o kroky, které ústav nemohl svou činností jakkoliv ovlivnit“.

A vysvětluje: „V prvé řadě je nezbytné uvést, že společnost Rohlík.cz nebyla a ani nemůže být partnerem Státního ústavu pro kontrolu léčiv, neboť není oprávněna k zacházení s léčivými přípravky. Rohlík.cz pouze zajišťuje přepravu léčiv pro jiný oprávněný subjekt. Zásilkový výdej může nabízet pouze provozovatel lékárny, nikdo jiný. Léčivé přípravky tak nemohou být nabízeny přímo na stránkách společnosti Rohlík.cz. Lékárna musí mít svou vlastní nabídku tak, aby bylo z pohledu zákazníka zřejmé, že léčivé přípravky objednává u oprávněného subjektu.“

K zásilkovému výdeji se podle Barbory Peterové nesmí nabízet termolabilní léčivé přípravky. U ostatních léčivých přípravků pak SUKL musí ověřit splnění zákonných požadavků zásilkového výdeje. „Všechny internetové stránky související se zásilkovým výdejem léčivých přípravků musejí být opatřeny logem EU pro zásilkový výdej. To je přiděleno na základě zvláštní smlouvy mezi provozovatelem lékárny a Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Toto logo přitom nesmí být použito na internetových stránkách dalších osob ani na stránkách s jiným nesouvisejícím sortimentem. Toto vše tedy musely obě společnosti zohlednit a zapracovat,“ říká Barbora Peterová.

Autoři: Radek Novotný