Rakouská pošta má velké mezinárodní plány v balíkové přepravě.
Rakouská pošta má velké mezinárodní plány v balíkové přepravě.
autor: Austrian Post

Když loni vstoupila Rakouská pošta (Austrian Post) do společnosti In Time, vedení této tuzemské logistické společnosti převzali dva zkušení manažeři z firmy Zásilkovna – Petr Brandýský a Václav Kůrka. Nyní Rakouská pošta přivádí do In Time další personální posily a vše nasvědčuje tomu, že chce svůj minoritní podíl výrazně navýšit a posílit tak svou pozici na českém trhu balíkové přepravy, který jí v portfoliu zatím scházel.

Marketingovým a obchodním ředitelem společnosti In Time Spedice se stal Ondřej Vaňha, který dříve působil na stejném postu v balíkové službě DPD a následně se stal jejím výkonným ředitelem. Na nové působiště si nyní přivedl i několik dalších lidí z branže.

Rakouská pošta tak nyní přebírá i řízení a strategické plánování společnosti In Time a svůj vliv v ní chce dále posilovat. „Ihned po našem vstupu jsme se s novým manažerským týmem zaměřili na zlepšení kvality služeb, a to se nám povedlo. Věříme, že investicí do infrastruktury, marketingu a do obchodních aktivit se nám podaří v průběhu tří let počty přepravovaných balíků zdvojnásobit,“ říká Carsten Wallmann, senior viceprezident Rakouské pošty pro oblast CEE a Turecko.

Rakouská pošta už začlenila In Time do své sítě, ten je tak nyní jejím hlavním partnerem na tuzemském balíkovém trhu. Vedle toho pošta působí v oblasti balíkových služeb v dalších devíti zemích střední a jihovýchodní Evropy, které tvoří od Rakouska až po Turecko jednolitý blok. Česko je nyní jeho nejsevernějším cípem.

Na Slovensku Rakouská pošta vlastní od roku 2002 společnost Slovak Parcel Service (SPS), která vznikla ze slovenské části firmy In Time po rozpadu bývalého Československa. SPS je přitom největším soukromým expresním a balíkovým dopravcem na slovenském trhu. Kromě toho je Rakouská pošta součástí sítě přepravní aliance Eurodis, která působí v 36 zemích Evropy.

Tři varianty

Austian Post se pravděpodobně nespokojí s postavením minoritního vlastníka In Time. „Je jasné, že jako strategický investor nepovažujeme podíl 31,5 procenta v In Time za konec našich plánů na českém trhu, který má pro strategii naší skupiny zásadní význam,” uvedl Carsten Wallmann.

Úmysl Rakouské pošty získat ve společnosti In Time většinový podíl potvrdil i zdroj blízký jednání, který si nepřál být jmenován.

Možnost odprodeje majoritního podílu nevyloučil Martin Dzúr, jednatel In Time Spedice a předseda představenstva společnosti RMSM3. Ta vlastní v české expresní firmě zbývajících 68,5 procenta a až donedávna spadala pod největšího alternativního poštovního operátora na Slovensku, skupinu Cromwell. Nyní je ale jejím vlastníkem kyperská společnost Evock, nicméně firmy jsou i nadále majetkově propojené.

Podle Martina Dzúra nyní majoritní vlastník In Time zvažuje tři varianty dalšího vývoje. Nejpravděpodobnější z nich je, že prodá svůj podíl Rakouské poště. Další variantou je prodej podílu jiné firmě a třetí, že v In Time zůstane i dále. Rozhodnout by se mělo během příštího půl roku, uvedl Dzúr.

Slovenský Cromwell nedávno dokončil prodej další logistické společnosti v Česku – Mediaservis –, která působí jako alternativní poštovní operátor. Nyní ji nově vlastní První novinová společnost (PNS).

Stahování Cromwellu z českého trhu doručování poštovních a balíkových zásilek souvisí s tím, že kvůli nedostatku zaměstnanců v Česku nyní rychle rostou mzdy. Firmám se tak v tomto značně konkurenčním prostředí zvyšují náklady. Navíc ceny za doručování šly podle Dzúra v minulých letech dolů, a přestože se v poslední době zase zvyšují, tempo růstu mezd je stále vyšší. Profitabilita byznysu se tak snižuje. Na Slovensku není růst nákladů na pracovní sílu zatím tak rychlý jako v Česku, ale Dzúr očekává, že tam tlak na náklady v blízké době také vzroste.

Vstupní brána pro čínské zboží

Zleva Ondrej Vaňha z InTime a Carsten Wallmann z Austrian PostRakouská pošta chce nyní pozici In Time, kterému se v posledních letech příliš nedařilo a už dlouhou dobu se spekulovalo o jeho prodeji, dále posilovat a integrovat jej více do své mezinárodní sítě. Zaměřit se chce hlavně na získání menších a středních podniků a B2B zákazníky, uvedl Carsten Wallmann.

Rakouská pošta má podle něj dlouhodobě dobré kontakty i ve východní Asii. „Jsme v procesu finalizace důležitého projektu s významnými čínskými online obchodníky a staneme se tak důležitou vstupní branou pro čínské zboží do střední a východní Evropy. Projekt by měl odstartovat ještě letos,“ řekl Wallmann.

Podobné aktivity nejsou mezi národními poštovními podniky ničím výjimečným. Pošty prakticky po celém světě řeší, co udělat s klesajícím počtem dopisů. Většinou se pouštějí hlouběji do dalších oborů, jako je bankovnictví nebo telekomunikační služby. V rámci doručování se pak stále více zaměřují právě na rostoucí internetový obchod, tedy zejména na distribuci balíků, ale i na poskytování širších logistických služeb, což je také případ velké akvizice, kterou uskutečnila belgická pošta Bpost. Ta loni investovala 18 miliard korun do americké logistické firmy Radial, která vznikla na základech logistické divize internetové firmy eBay.

Lucemburská pošta zase před třemi lety angažovala bývalého vysokého manažera firmy Kuehne + Nagel Achima Taylora s úkolem nastartovat proměnu tradičního doručovatele dopisů v moderní logistickou firmu zaměřenou na on-line obchod. Taylor se mimo jiné vydal na čínský trh, kde hledal nové možnosti, jak zapojit Post Luxembourg do prudce rostoucího mezinárodního e-byznysu, a podařilo se mu tam získat zakázky od firem jako Alibaba nebo JD.com.

Autoři: Radek Novotný