Jednu ze zásadních státních zakázek této vlády máme snad už konečně za sebou. Ministerstvo dopravy v kvapíku uzavřelo desetimiliardový kontrakt s konsorciem firem CzechToll a SkyToll na provozování mýtného systému na dálnicích a vybraných silnicích první třídy po roce 2019. Důležité je, že se vůbec soutěžilo. To v roce 2006 nebylo, ze čtyř uchazečů byli tři vyloučeni a Kapsch získal v běhu pro jednu osobu zlatou medaili.

Jenže to je tak asi vše pozitivní. Stát dlouho tendr na pokračovatele Kaspche neuměl vypsat, takže ministr dopravy Dan Ťok musel prodlužovat smlouvu s Kapschem o tři roky. Když už se konečně soutěžilo a Kapsch skončil až druhý na pásce za konsorciem spjatým s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem, vložil se do hry antimonopolní úřad, že soutěž je vedena špatně. Už to vypadalo, že Kapsch se zachrání a Ťok při sestavování druhé vlády Andreje Babiše padne. Ale dopadlo to nakonec naopak. "Antimonopol" překvapivě prohlásil ono královské z Pyšné princezny "odvolávám, co jsem odvolal, a slibuji, co jsem slíbil" a šťastný Ťok vzápětí uzavřel smlouvu s Kellnerovými vyslanci. To opravdu vyvolává jen nevěřící úsměv. Zda všichni zaměstnanci antimonopolního úřadu, kteří několikrát v zakázce otočili, jsou stále svéprávní, to není známo.

Pozoruhodné je i to, že vítězné konsorcium částečně patří firmě se skrytými vlastníky na Kypru. Kdo v takto ostře sledované a politicky ožehavé zakázce stojí za jakousi společností Fascinating Trading Limited, nevíme. Ale je to jistě fascinující. Protože přesně kvůli těmto případům se vymýšlela pravidla proti anonymním akciím, aby politici nemohli potajmu vlastnit pár akcií firem, které pak dostávají miliardy z eráru. A pro nové mýto také nezapomínejme na tu pachuť z končícího mýta. Ministr Ťok tvrdil před časem Ekonomu, že bylo předražené o mi­liardu ročně (viz Ekonom č. 13/2018). Ale že by zašel na policii a seznámil je s důkazy, to ne.

Tak až se bude v roce 2028 soutěžit o dalším mýtu, doufejme, že to už konečně bude transparentní soutěž bez sebemenších chyb.

Související