Gefco vzniklo jako logistická divize automobilky PSA Peugeot Citroën a do Česka přišlo spolu se vznikem továrny TPCA. Tvoří služby pro automobilový průmysl stále hlavní část vašich aktivit?

Pro tuto továrnu stále pracujeme, za posledních pět let jsme ale pětinásobně zvýšili náš obrat se zákazníky mimo automobilku PSA. Automotive ale stále tvoří absolutní většinu našeho obratu, i když jsme se zaměřili také na další odvětví, a nemyslím si, že by se to mělo nějak zvlášť měnit. Nejen v Česku, ale i v okolních zemích - na Slovensku, v Maďarsku nebo v jižním Polsku - je mnoho továren na výrobu automobilů a autodílů, další vznikají a my chceme být součástí tohoto byznysu. Ten v současnosti tvoří kolem 95 procent našeho obratu.

Když mluvíte o nových továrnách, předpokládám, že jste se účastnili tendru na logistické služby pro závod Jaguar Land Rover na Slovensku, kde se nyní bude rozjíždět výroba. Jak jste dopadli?

Mohu říct jen to, že jsme už před pár měsíci otevřeli velice rozsáhlou pobočku v Nitře. Určitě je to místo, kde se bude naše činnost rozrůstat, a to zejména díky přítomnosti továrny Jaguar Land Rover.

Přestože máte i řadu nových zákazníků, je TPCA stále vaším největším klientem?

Stále je pro nás velice důležitým zákazníkem, ale už nepatří k největším. Jsme nyní nezávislejší. K největším klientům nyní patří například automobilka Ford, pak největší výrobce aut v Česku, také někteří další importéři.

Výrobci zapojují logistické firmy stále hlouběji do svých procesů. Sledujete také tento trend?

Určitě. Ve Francii jsme například založili zvláštní firmu, která zajišťuje předmontáž v prostorách našich klientů. V Trnavě zajišťujeme interní logistiku našeho zákazníka PSA. Chceme se také zapojit do montáže elektromobilů.

Sdílená ekonomika, on-line a customizace

Loni jste zaznamenali 30procentní nárůst v segmentu přepravy hotových vozů, kterých jste převezli téměř 134 tisíc. Jak důležitá je pro vás tato činnost?

Příliš se nezvýšil počet aut převezených vnitrostátně, ale narostla přeshraniční přeprava. Máme v Česku hub, který zajišťuje distribuci na Slovensko, do Rakouska a do Maďarska. Jeden z našich klientů rozšířil spolupráci s touto naší pobočkou v Kolíně, která slouží už mnoho let pro skladování a úpravy vozů různých značek. Přeprava hotových vozů tvoří asi čtvrtinu našeho obratu, takže je pro nás velice důležitá.

Kolín je tedy vaše hlavní a největší pobočka pro přepravu hotových vozů?

V Česku určitě a tak to zůstane. Ale logistika hotových vozů se mění. Můžete si už například objednat auto přes internet. Podle průzkumů jsou lidé ochotní koupit si auto i on-line přímo od výrobce, takže možná budeme kolínskou pobočku využívat jako součást - nazval bych to - průmyslových toků. A možná bude naše logistická role spočívat v doručování koncovým klientům, kterým budeme nabízet i další služby kromě dopravy.

Jaké služby nyní nabízíte v kolínské pobočce?

Přijíždějí sem auta z různých továren. My je přijmeme, uskladňujeme, a pokud je to potřeba, tak i upravujeme. Pro importéry zajišťujeme postprodukční úpravy. Umíme například vyměnit sedadla, instalovat GPS atd. Tento byznys roste, protože personalizace získává na významu - každý chce mít auto přizpůsobené svým představám. Dalším trendem je sdílení. Mladá generace už tolik nechce vlastnit auta, ale stačí jim je sdílet. Monitorujeme tento vývoj a rozhodujeme se, jakým směrem půjdeme.

Automobilky, ale i jiní výrobci často hovoří o tom, jak masově narůstá customizace a jaký to na ně má dopad. Stejně enormní dopad to má tedy i na vás?

Továrna může customizovat výrobek jen do určité míry. Marketingová oddělení v cílových zemích mají poté další přání, s kterými se obracejí na automobilky. Ty pak potřebují někoho, kde další úpravy dodělá. Tak dodáváme třeba do vozů, které půjdou do Finska, vytápění sedadel nebo upravujeme auta pro různé eventy. Tyto požadavky rostou.

Jak podle vás sdílená ekonomika ovlivní logistiku pro sektor automotive?

Obrovsky. Ekonomika se rychle mění, musíme být velice flexibilní, moderní a agilní, musíme být vždycky krok napřed.

Poptávají u vás výrobní firmy nebo importéři nějaké neobvyklé logistické služby?

S nápady musíme přicházet my. Možná v budoucnu budeme doručovat auta až na adresu konečných zákazníků a náš pracovník jim bude předávat první instrukce k tomu, jak se o auto starat nebo jak jej provozovat. Samotná přeprava hotových vozů v budoucnu určitě poklesne a my budeme nabízet víc takovéto služby s přidanou hodnotou. Sdílení aut na to bude mít určitě velký vliv. Hlavně tedy na výrobce, kteří samozřejmě chtějí výrobu zvyšovat. Proto chtějí víc nabízet operativní leasing. Už dnes to začíná fungovat. Nemusíte zaplatit vůbec žádnou vstupní částku, platí se jen měsíčně za pronájem. Toto sice není sdílená ekonomika, ale svým způsobem je to podobný princip, kdy sdílíte auto s výrobcem.

Nedávno jste získali ocenění za aplikaci "My Car is There", která umožňuje zajistit přepravu vozidla k zákazníkovi "door-to-door" přes aplikaci ve smartphonu. Souvisí to s výše zmíněnými trendy?

Aleksander Raczynski
Šéf společnosti Gefco v ČR a SR Aleksander Raczynski

Narodil se a vystudoval v Polsku, kde absolvoval Ekonomickou univerzitu v Krakově. Nejprve působil ve společnosti TNT, poté CAT Vehicles Logistics. Ve společnosti Gefco pracuje od roku 2005, kdy nastoupil do pobočky v Rusku. Zde působil nejprve jako finanční kontrolor a následně jako ředitel nákupu. Po úspěšném působení v oblasti logistiky pro automotive, za jejíž rozvoj byl zodpovědný v rámci joint venture Gefco Russia - Algai, se v roce 2011 přemístil do Bulharska, kde zakládal novou pobočku firmy. Zodpovědnost za pobočku v České republice přebral v roce 2013, od loňska pak řídí i slovenskou pobočku, která byla spojena s ČR do jednoho regionu.

Ano, přesně tak, souvisí to s novým způsobem myšlení. Nyní se snažíme hodně orientovat na takové inovace, spustili jsme k tomu speciální program, kterému říkáme Gefco Innovation Factory, kdy motivujeme zaměstnance, aby přicházeli s různými nápady a zlepšováky. A zároveň začínáme spolupracovat se start-upy.

Na nový trh ojetin

Má česká pobočka nějaký nápad, který chce představit v rámci Innovation Factory?

Sledujeme trendy, které souvisejí s použitými vozy. Lidé je kupují stále víc, tento trh je čtyřikrát větší než trh s novými vozy. Proto chceme víc vstoupit do této oblasti, nabízet přepravu a naše zkušenosti s postprodukčními úpravami nových vozů. Už jsme v této oblasti částečně aktivní.

O jaké vozy by se jednalo? Spíše firemní flotily, nebo i auta běžných soukromých osob, či dovezená vozidla?

Jde jak o auta z firemních flotil, tak o import. Máme mnoho zákazníků z řad velkých obchodníků, kteří kupují spoustu aut na různých místech, přesouvají je na své pobočky, renovují je. My jim chceme nabízet své služby v této oblasti. Nebudeme "pouze" poskytovat služby výrobcům, ale chceme se také stát součástí procesu prodeje použitých vozů.

Budeme nabízet přepravu použitých vozů, jejich opravu, renovaci a uskladnění v blízkosti měst, například na naší pobočce v Kolíně. Chceme se také víc podívat do velkých měst, zřídit tam menší pobočky - prostory pro skladování vozů i realizaci jednoduchých úprav. Naši pracovníci budou auta předvádět konečným zákazníkům, můžeme se také stát součástí ocenění vozů.

Půjde jen o vztah B2B, nebo také B2C?

Nikdy neříkej nikdy, ale v tuto chvíli neplánujeme se stát součástí samotného prodeje koncovému zákazníkovi, nechceme tyto vozy vlastnit. Naším cílem je jen víc se zapojit do celého procesu, nabízet aktivity typu, že auta nafotíme a nahrajeme do systému našeho zákazníka, který je díky tomu bude moct rychle ukázat svým zákazníkům.

Jaký je poměr mezi množstvím vozů, které přepravíte po železnici a po silnici?

U exportu má železnice podíl přes 50 procent, u importu je také vysoký a stále narůstá. Rozjíždíme další železniční projekty při distribuci vozů. Například na naší pobočce v Trnavě, kterou jsme otevřeli loni. Tyto projekty se týkají i České republiky, kam některé vozy směřujeme přes Slovensko. Trnava má strategickou polohu pro přeshraniční distribuci.

Najímáte si externí silniční dopravce, nebo máte i vlastní kamiony?

Gefco vlastní mnoho kamionů, i v tomto regionu. Máme to rozdělené tak, že třetinu dopravních kapacit nakupujeme na spotovém trhu, třetinu tvoří pronajatá flotila a třetinu vlastní flotila. Tuto rovnováhu se snažíme udržovat.

Před pár lety Gefco koupilo 70procentní podíl v italské dopravní firmě Mercurio. Od té doby se Mercurio rozšířilo do Francie, Bulharska a na Slovensko a v Česku využíváme kapacity této firmy.

Celý rozhovor, který vyšel v zářijové Logistice, si můžete přečíst zde.

Související