Vratné přepravní obaly používané v logistice vyžadují péči a také pravidelné čištění. Některé zboží dokáže obal znečistit třeba olejem, přitom požadavky odběratelů na čistotu jsou vysoké. Jako například u dílů pro zásobování výrobních linek v automobilovém průmyslu.

Aby bylo možné přepravní obaly snadno a vícekrát umýt, aniž by při tom došlo k jejich poškození, je třeba, aby se již při návrhu a výrobě přepravek s čištěním počítalo. Například výrobce plastových přepravních obalů Schoeller Allibert klade důraz na co nejhladší plochy, bez ostrých hran a přechodů mezi jednotlivými plochami. Veškeré plochy musí být řešeny tak, aby na nich nečistoty neulpívaly a během mytí z přepravky stekly.

"Uživatelé požadují, aby přepravka byla tuhá a odolná především v horní části," říká Bohuslav Černý, manažer společnosti Schoeller Allibert Czech Republic. "Tuhost lze vytvořit přidáním žebra nebo 'U' profilem, ovšem v žebrování nebo i v profilu se zadržují nečistoty. Tuhost lze zvětšit také použitím technologie 'air assistent', kdy se pomocí tlakového vzduchu vytvoří dutý uzavřený profil. Hladkost ploch je důležitá při mytí v myčce i ručně pomocí vysokotlakého čističe."

V průběžných myčkách se přepravky obvykle umývají dnem vzhůru. Její dno proto musí být konstruováno tak, aby se v něm zadržovalo co nejméně vody i z druhé strany, protože vysoušení přepravky by bylo pak nákladnější. Tam, kde je z pevnostních důvodů žebrování a kde by se mohla zdržovat voda, musí být vytvořeny drenážní otvory.

Odolnost obalu a ochrana skladovaného či přepravovaného produktu je na prvním místě. Proto se k výrobě přepravek používají kvalitní plastové materiály HDPE a PPC s UV stabilizátory, které ochraňují výrobky před degradací ultrafialovým zářením.

"Díky speciálnímu softwaru dokážeme při vývoji přepravky simulovat slabá místa přepravky ještě před tím, než je vyrobena forma," říká Bohuslav Černý. "Zvětšíme tloušťku stěny nebo žebra tam, kde potřebujeme přepravku zesílit, a naopak zmenšíme tloušťku stěny tam, kde není přepravka zatěžována." Ve zkušebním centru pak novou přepravku čeká důkladné testování, kterým se ověří, že výsledný produkt odpovídá požadavkům a zadání.

Před poškozením chrání i informace

K poškození přepravek při manipulaci často dochází proto, že pracovní personál nebyl seznámen se správnou manipulací s obalem. Pracovníci mnohdy nevědí, kolik zboží smějí do přepravky naložit, aniž by ji přetížili. Nikdo jim nevysvětlil, že se obaly nesmějí vystavovat příliš nízkým nebo naopak příliš vysokým teplotám. Do přepravek například nepatří horké díly nebo materiál s teplotou nad 90 °C. Plastové přepravky jsou také hořlavé a jejich zápalná teplota je nad 320 °C.

Nejčastěji jsou přepravky poškozeny právě kvůli špatné nebo neopatrné manipulaci během skladování a nakládky/vykládky. "Lidé si ulehčují práci a místo, aby přepravku normálně položili, tak ji hodí z výšky na zem, táhnou ji po zemi hákem nebo ji kopou před sebou po zemi," vysvětluje Bohuslav Černý nejčastější příčiny, proč dochází k poškození přepravek. "Další příčinou bývá proražení obalu ližinami vysokozdvižného nebo ručního vozíku. Obaly mohou být poškozeny také při pádu na tvrdou plochu. Díky použití kvalitních materiálů a dlouholetému vývoji však registrujeme poškození pouze minimálně."

Při přepravě nebo skladování je potřeba přepravky na paletě řádně zajistit smršťovací fólií nebo páskováním. Páskovat se nesmí přes horní hranu přepravek bez použití paletového víka nebo další palety jako poklopu, což výrazně sníží možnost poškození přepravek při stohování paletových jednotek.

Klíčem je správný design

Podobně hodnotí situaci i Kristýna Čerstvá ze společnosti BITO Skladovací technika, která je rovněž výrobcem plastových přepravek: "Design a tvar našich kontejnerů je klíčem pro jejich snadné čištění. Naše kontejnery se mohou čistit ručně i v mycích systémech. Proto jsou všechny nové typy přepravek designovány s ohledem na tento požadavek a jsou vybaveny drenážními otvory, které zabraňují akumulaci vody v dutinách."

< 90°C

Do přepravek nepatří horké díly nebo materiál s teplotou nad 90 °C.

200 mm

Mycí linka Jipocaru dokáže umýt vedle velkých přepravek i malé díly s rozměrem pouze 200 × 400 milimetrů.

200 μ

Někteří uživatelé přepravek požadují, aby po mytí nezůstaly nečistoty větší než 200 mikronů.

Rozhodujícím faktorem pro vznik kvalitní přepravky je správná volba materiálu. Existuje mnoho typů plastů, ale jen některé z nich jsou vhodné pro výrobu. Hlavní roli hraje hmotnost, přepravky musí být pevné, kvalitní, ale přitom lehké. BITO má v tomto ohledu velmi dobré zkušenosti s rohovými zaoblenými profily. Ty mají vysokou tuhost a jsou určeny pro velké zatížení.

"Pokud zákazník používá přepravky pro to, na co byly vyrobeny, nemusí věnovat péči o ně zvláštní pozornost," zdůrazňuje Kristýna Čerstvá. Většina poškození podle jejích slov vzniká tím, že se přepravky nepoužívají správně. Vysoké nebo naopak velmi nízké teploty mohou způsobit změny ve vlastnostech materiálu a tím snížení jeho kvality.

Mycí linka u Jihlavy

Mytí znečištěných přepravek by se mohlo jevit jako banalita. Ve skutečnosti je to poměrně odborná činnost, která vyžaduje patřičnou technologii a znalosti. Společnost Jipocar je jednou z firem, které se mytí obalů věnují už řadu let. Ve svém areálu u Jihlavy vybudovala mycí centrum s linkou, která dokáže efektivně očistit značné množství obalů. Linka je variabilní, dokáže umýt například celou plastovou paletu, ale také třeba jen plastový proklad přepravky s rozměrem pouze 200 × 400 milimetrů. Materiál obalů ovšem nesmí být pórovitý nebo s vnitřními dutinami, kam by mohla při umývání zatéci voda a nebylo by možné ji touto technologií vysušit. Jedná se zejména obaly, které mají strukturu jako vlnitá lepenka, jsou však vyrobeny z plastu.

Pohled na mycí linku Jipocaru.

Pohled na mycí linku Jipocaru.
Foto: Jipocar

"Každý obal a jeho následné mytí má svá specifika," říká Jiří Vybíhal, ředitel společnosti Jipocar. "Klademe důraz na zaslání vzorku, který chce zákazník umýt. Jedině tak lze zvolit správnou technologii a postup pro mytí. Požadavkem zákazníků je čistý a suchý obal. Někteří klienti jsou dokonce tak nároční, že čistota musí být například pod 200 mikronů, což není ani viditelné znečištění. Klienti požadují většinou průběžné mytí obalů po každém cyklu. Po vyjmutí dílů ve výrobě a následném vrácení k dodavateli nebo zákazníkovi dochází k jeho vyčištění nebo také umytí. Někdy je to po vícerých cyklech používání. Máme i klienty, kteří využívají tuto službu hlavně před auditem."

Dodržovat pokyny výrobce

S přepravními obaly je třeba zacházet podobně jako s jinými výrobky - znát pokyny výrobce obalu a dodržovat je. Výrobce například stanovuje, kolik vrstev přepravek se může dát na jednu paletu a kolik takových palet lze maximálně vrstvit na sebe, aniž by došlo k poškození. Také s obaly, stejně jako s jakýmkoli jiným materiálem, je třeba zacházet co nejohleduplnějším způsobem. Je to právě mechanické poškození, které limituje plastový obal pro vícenásobné použití.

Materiály, z nichž se přepravky vyrábějí, jsou různou měrou citlivé na poškození, mají různou stabilitu i teplotní odolnost. Některé plasty se mohou v mycím zařízení deformovat teplem, ať už při mytí vodou o teplotě 60 °C, nebo při vysoušení horkým vzduchem. Vždy je třeba se na požadavcích na odolnost domluvit s výrobcem, který může poskytnout různá řešení s ohledem na trvanlivost i cenu obalu.

Oběh obalů musí být promyšlen

Firmy, které poskytují jako službu čištění přepravních obalů, musí mít dobře vyřešen jejich oběh. "Management vratných obalů je poměrně sofistikovaný systém na sebe navazujících aktivit," vysvětluje Jean-Romain Plault, manažer skladové logistiky ve společnosti Gefco Slovakia, která takový servis zajišťuje pod názvem GEFbox.

A dodává: "Boxy vyzvedneme z jednoho místa, kterým je často montážní linka výrobního podniku. Přepravíme je na mycí linku v našem zařízení a po vyčištění doručíme na klientem stanovená místa. Tam jsou čisté boxy naplněny zbožím a následně přepraveny k montážní lince, kde je Gefco po vybalení přepravovaného obsahu opět vyzvedne a odveze k dalšímu cyklu čištění. Vratných obalů máme více druhů, liší se dle přepravovaného zboží a samozřejmě disponujeme boxy různých materiálů i velikostí tak, aby byly kompatibilní s výrobní linkou našeho klienta a odpovídaly objemu přepravovaného zboží."

Pryč musí i všechny štítky

Moderní automatická mycí linka pro čištění boxů je umístěna v závodě Gefco v Trnavě na Slovensku. Její roční maximální kapacita činí čtyři miliony obalů. Uživatelé vratných obalů potřebují profesionálně umyté boxy, což znamená nejen čistý vnitřní prostor pro přepravu, ale také kompletně odstraněné všechny štítky a označení z předešlé přepravy, které zůstaly na přepravce a mohou být pro další použití matoucí.

GEFboxy využívá společnost především pro zajištění toků dílů na montážní linky, často jde o logistiku v segmentu automotive či všeobecného lehkého strojírenství. Z toho vyplývá, že při mytí boxů je třeba odstraňovat třeba i mastné skvrny. Na to vše je ale technologie mycí linky připravena.

Ve vratných obalech ovšem logistická firma přepravuje také zboží z oblasti textilního průmyslu, péče o zdraví a kosmetiky. Jedná se o speciální boxy právě pro tyto segmenty, kde se klade extrémní důraz na čistotu. "Službu mytí v kombinaci s pronájmem našich přepravek lze využívat i samostatně, obvykle ji ale dodáváme ve spojení s logistickými službami," vysvětlil Jean-Romain Plault.

Mytím k udržitelné logistice

Přeprava zboží ve vratných obalech je pro firmy v mnoha segmentech průmyslu ekonomicky výhodná. Svým způsobem je i ekologická, protože opakovaným užíváním vratných obalů firmy minimalizují odpad vzniklý z vyhozených jednocestných obalů. Na druhou stranu s tímto přístupem řada odborníků nesouhlasí, protože kartonové či lepenkové obaly vznikají z obnovitelných zdrojů, navíc bývají recyklovatelné a samy často vznikají z recyklovaného papíru. A nevyžadují mytí, za nímž stojí spotřeba další energie.

Každopádně zájem o vratné plastové obaly roste a s tím se zvyšuje i význam technologie mytí přepravek. Zásobování výrobních linek moderních závodů dnes znamená dodávat díly tak, aby dorazily perfektně čisté, jinak by jejich montáž do finálního výrobku nebyla možná. Výrobci v řadě průmyslových oborů si proto stanovují přísné předpisy na čistotu přepravních obalů a logistika se tomu musí přizpůsobit.

Související