Německému Daimleru, největšímu světovému výrobci luxusních aut na světě, hrozí stejná aféra, jaká v září roku 2015 zasáhla Volkswagen. Spolkový úřad pro motorová vozidla ho obviňuje, že některé modely značky Mercedes-Benz s naftovým motorem jsou vybaveny softwarem zkreslujícím objem vypouštěných emisí oxidů dusíku.

List Bild v úterý s odvoláním na zdroj z Daimleru uvedl, že automobilka bude muset v celé Evropě stáhnout do servisů k úpravám motorového softwaru až tři miliony osobních aut, z toho v samotném Německu zhruba milion.

V Česku by se to mohlo týkat zhruba pěti tisíc aut. Ve středu to řekl mluvčí českého dovozce vozů Mercedes Jan Kuhn. O jaké modely a ročníky půjde ale neuvedl.

Centrála koncernu ve Stuttgartu to ve vyjádření pro agenturu Reuters odmítla s odkazem na výsledky pondělního jednání na německém ministerstvu dopravy. "Stahovat se bude 774 tisíc vozů, jak rozhodlo spolkové ministerstvo dopravy," prohlásil jeden z mluvčích Daimleru. V Německu to bude 238 tisíc aut.

3,75 mld. eur

byla výše pokuty, kterou chtěl Daimleru udělit spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer. Po jednání s Dieterem Zetschem si to rozmyslel, ale nařídil firmě rozsáhlé stahování vozů do servisů. Zatím se týká 744 tisíc Mercedesů.

985 tisíc

aut značky Mercedes-Benz prodal Daimler za letošní leden až květen. Je to meziročně o 5,4 procenta více. Druhé BMW prodalo 859 tisíc, Audi 785 tisíc, uvádí server Automobilwoche.de.

Půjde o lehké dodávky Vito, sportovně-užitkové vozy GLC a limuzíny třídy C. Právě ty tvoří jádro modelové palety Mercedes-Benz a patří k nejprodávanějším mezi luxusními auty.

Daimler je připraven se soudit

Šéf Daimleru Dieter Zetsche jednal o celé záležitosti v pondělí odpoledne v Berlíně s ministrem dopravy Andreasem Scheuerem. Podařilo se mu ministra přesvědčit, aby upustil od plánované pokuty v celkové výši 3,75 miliardy eur (v přepočtu přes 96 miliard korun).

"Daimler sdělil, že bude co nejrychleji a transparentně spolupracovat na nápravě softwaru, vůči němuž spolkové úřady vznesly námitky," uvedlo v pondělí večer ministerstvo dopravy.

Centrála Daimleru ve Stuttgartu oznámila, že se vůči rozhodnutí ministerstva odvolá k soudu. "Budeme rozporovat právní otázky, které považujeme za otevřené," uvádí koncern. To však nic nemění na tom, že příkaz ke stahování aut do servisů platí.

Mezi zaměstnanci je neklid

Když se v září roku 2015 provalil skandál kolem podvodného měření emisí u naftových aut Volkswagenu, Dieter Zetsche se od svých kolegů z VW rychle distancoval. Pospíšil si s prohlášením, že Daimler − konkrétně divize osobních vozů Mercedes-Benz − s naftovými motory ani nemanipuloval, ani nepodváděl.

Kdyby se nyní prokázal opak, mohlo by to Zetscheho pozici vážně ohrozit. Přitom Daimleru se pod jeho vedením daří. Ve výrobě luxusních aut se mu podařilo předstihnout BMW a stát se v tomto segmentu světovou jedničkou.

Rozhodnutí Spolkového úřadu pro motorová vozidla vyvolalo v německých továrnách Daimleru neklid. "Naši zaměstnanci se obávají, že se vynoří další neblahé zprávy," vyjádřil se pro list Stuttgarter Nach­richten Wolfgang Nieke, předseda odborové organizace v motorárně Untertürkheim patřící Daimleru.

Tento koncern by mohl na svoji "dieselgate" těžce doplatit. Volkswagen zatím přišla na 25 miliard eur, přičemž vyšetřování stále není ukončeno. Státní zástupce v Mnichově tento týden rozšířil okruh lidí obviněných z podvodu. Volá k odpovědnosti generálního ředitele Audi Ruperta Stadlera a šéfa zásobování Bernda Martense. Dozorčí rada VW se chce na svém pondělním zasedání seznámit s tím, jaké důkazy zatím byly vůči obviněným manažerům shromážděny.