Výkonný ředitel Yale CZ Ivan Musil
Výkonný ředitel Yale CZ Ivan Musil
autor: Pavel Toman

V dopravě i průmyslu probíhají rychlé změny. Jak na ně reagujete?

Měníme své přístupy i aktivity, změnila se i celá naše korporace. Dříve jsme mívali pouze jednu prémiovou značku. Dnes máme rovněž neprémiovou značku Utilev, což je také znakem nového přístupu - ne každý zákazník potřebuje prémiovou kvalitu. Někteří zákazníci mají velmi nízké využití vozíků, třeba jen dvě hodiny denně nebo také týdně. Potom volí buď vozík použitý, s jeho výhodami i nevýhodami, nebo zakoupí spolehlivý nový vozík se zárukou neprémiové značky - a pro tento případ je zde právě značka Utilev. Také prodeje této značky nám v loňském roce dělaly radost.

Korporace HYG se také hodně zaměřuje na budoucnost manipulační techniky. Nakupuje subjekty, které mají perspektivu třeba v oblasti elektrických pohonů, které stále získávají na důležitosti a rostou. Její součástí je několik let i firma Nuvera, která se zaměřuje právě na tyto nové pohony. V neposlední řadě ke korporaci patří rovněž firma Bolzoni Auramo Meyer, která je výrobcem přídavných zařízení. Máme tak za sebou silného partnera, který z jedné ruky poskytuje řadu komplexních řešení.

Před třemi lety jsme začali nabízet krátkodobý pronájem, tedy půjčovnu manipulační techniky. Zákazníci očekávají, že v případě náhlé potřeby jim budeme schopni rychle, třeba ze dne na den, dodat potřebný vozík či vozíky. Právě tato půjčovna je nejvíce profitabilní sektor naší činnosti.

V oboru elektrických pohonů dnes stále více vládnou lithium-iontové baterie. Nabízíte s nimi vozíky také? A sledujete i další technologický vývoj v této oblasti?

Trochu to vypadá, jako by klasickým trakčním olověným bateriím už odzvonilo. Nicméně pokrok nejde tak rychle, jak by si mnozí představovali. My jsme také v současné době zachytili tyto trendy částečného přechodu k lithium-iontovým bateriím a máme možnost je dodávat. Na druhou stranu je třeba říci, že ani toto řešení není univerzální, má své výhody, ovšem je tam i řada negativních aspektů, kvůli nimž se nehodí do všech provozů.

Jdeme však ještě další cestou a vsadili jsme na spolupráci s již zmíněnou firmou Nuvera, která vyvíjí vodíkové palivové články. Samozřejmě že i toto řešení má vedle řady výhod i nevýhody a některé záležitosti musí být legislativně ošetřeny. V současné době se v tomto projektu čeká na dokončení evropských certifikací a věci by se měly dát do pohybu v průběhu příštího roku. Slibujeme si od toho obrovský kvalitativní posun dopředu. Tady je ovšem celá řada vázána tajemstvím, neboť se jedná o firemní know-how a já o něm zatím nemohu příliš mluvit, je to však věc, kterou bychom chtěli svět logistiky udivit a do budoucna na ní budovat svou přidanou hodnotu. Byl jsem informován, že jsme do projektu palivových článků investovali značné prostředky. Projekt už překročil fázi výzkumu a vstoupil do oblasti praktických zkoušek. Můj osobní názor je, že se tato technologie bude u manipulační techniky využívat, ale nebude to za jeden či dva roky. Necháme se překvapit.

Prodej manipulační techniky dnes už nestojí pouze na prodeji vozíků, ale také na prodeji souvisejících služeb či celých řešení...

Hovoříme-li o řešeních v manipulační technice, je třeba říci, že v současnosti je už při prodeji několika málo kusů vozíků třeba k nim dodávat i nástroj k optimalizaci takto malé flotily, který by uměl přispět ke snižování nákladů, posilování bezpečnosti práce a podobně. My jsme v současné době vybaveni korporátním systémem pro správu flotil, kterému se u nás říká telemetrie, s názvem Yale Vision. Ačkoli jsme dříve systémy pro fleet management nakupovali dodavatelským způsobem a na českém trhu jsme nacházeli vynikající produkty, dnes 90 procent požadavků našich zákazníků dokážeme zvládnout naším produktem, který je i uživatelsky a cenově na velmi dobré úrovni. Výhodou zmíněné telemetrie Yale Vision je to, že ji lze použít i na starších použitých vozících, a dokonce i na technice jiných značek. To je pro nás velké téma a velká přidaná hodnota. Někteří konkurenti využívají toho, že jejich fleet management systém funguje pouze s jejich vozíky a tak mění flotily svých zákazníků na jednobarevné.

Při vytváření individuálních řešení pro zákazníky nám pomáhá také nový skladový simulátor, který umožňuje vizualizovat veškeré logistické operace ve skladu. Takový nástroj jsme samozřejmě měli i dříve, ale nový simulátor stojí o několik úrovní výše.

Mají zákazníci zájem o komplexní služby? Neříkají "my chceme jen vozíky"?

To je velmi různé. Denně jsem se zákazníky v kontaktu, a proto vidím, že o dodávku komplexního řešení mají obrovský zájem zejména velcí zákazníci. Ovšem takovému řešení musí předcházet důkladná logistická studie. Dva roky máme partnera, který nabízí vypracování takové studie, a už jsme s ním realizovali několik projektů. Do budoucna těchto příležitostí bude jistě stále více. Na druhou stranu zahraniční investoři často přicházejí s již vytvořeným projektem, který třeba v téměř stejné podobě funguje v několika zemích západní Evropy, ať už to jsou skladové areály nebo třeba i továrna.

Na jaké další technologické novinky se Yale aktuálně soustřeďuje?

Světem logistiky hýbou automaticky řízené vozíky AGV. Také my máme několik typů těchto vozíků, především tahačů, ale i vychystávací vozíky, kde tyto aplikace již existují a zkoušíme je u různých zákazníků v západní Evropě. Také v ČR uvažujeme o jejich nasazení u jednoho zákazníka na zkoušku.

Ivan Musil
Výkonný ředitel Yale CZ Ivan Musil

Vysokoškolská studia ukončil v roce 1982. Poté nastoupil do podniku zahraničního obchodu Strojexport, kde po třech letech začal pracovat v oddělení pro dovoz vysokozdvižných vozíků. Tato branže mu natolik učarovala, že je jí věrný dodnes. Na začátku 90. let nastoupil do obchodního zastoupení společnosti Steinbock Boss (výrobce manipulační techniky) a podílel se aktivně na budování této firmy. Když v dubnu 1999 společnost převzal český majitel, byl požádán, aby tuto firmu řídil. Na přelomu století společnost přešla ke spolupráci s korporací Hyster-Yale Group a začala zastupovat Yale. Ivan Musil pokračoval v této manažerské pozici a dodnes pracuje ve funkci výkonného ředitele společnosti Yale CZ.

Další novinky se týkají oblasti technologií a změn v produktové paletě vozíků. Od začátku tisíciletí se některé naše typové řady vyměnily třeba třikrát. Pro letošní rok je připravena řada novinek, které již nabíhají do sériové výroby. Zajímavostí třeba bude posilovač řízení u ručně vedených vozíků. Taková výbava v podstatě ani není nutná, ale vzhledem k tomu, že ho některá konkurence v nabídce má a používá ho jako prodejní argument, Yale na to zareagoval a dnes už nabízíme servořízení i u ručně vedených vozíků.

Mezerou v našem výrobním programu byla neexistence retraků o nižších nosnostech, od 1,0 do 1,2 tuny. Nyní jsme tedy začali vyrábět i tyto stroje. Hlavní rozdíl bude v tom, že naše dosavadní retraky určené pro náročné provozy ve vysokých výškách jsou vybaveny nakláněním vidlí na upínací desce, nová nižší řada je bude naklánět přímo s celým stožárem.

Dlouho nám také chyběly tahače se sedícím řidičem, i ty se nově vyrábějí v tříkolové a čtyřkolové verzi s tažnou silou sedm a osm tun.

Před dvěma lety se centrála společnosti Yale CZ přestěhovala do nových prostor v Nupakách u Prahy. Splnila se očekávání, která jste do nové budovy vkládali?

Určitě ano, nová budova nám dává z mnoha pohledů i nové možnosti. Nejdůležitější je to, že i naše vnitřní logistika si velmi polepšila, máme nyní dostatečně velký sklad náhradních dílů a naše dílna dokáže na větším prostoru připravovat větší množství použitých vozíků. Vždyť 50 procent z obratu tvoří dlouhodobé pronájmy, nejčastěji pětileté. Když dílna dobře funguje a je dostatečně velká, větší část pronajatých vozíků se dá s náhradními díly za zvýhodněné ceny Yale Approved využívat dále.

V loňském roce zaznamenala ekonomika významný růst ve všech oblastech. Jak si v Česku vedla manipulační technika?

Rok 2017 byl opravdu i pro manipulační techniku rekordní. V České republice se prodalo téměř 10 tisíc nových vozíků a očekávalo se, že letošní rok už tak razantní růst nezopakuje. Jenže už první tři měsíce ukazují, že se možná v tomto roce dožijeme dalšího výrazného rekordu. Je ovšem třeba také říci, že některé firmy, které u nás prodávají manipulační techniku, nemají finanční rok totožný s kalendářním a před koncem svého účetního období nakupují vozíky do nájemních flotil, což mohou být třeba stovky kusů.

Je s loňským vývojem spokojena také společnosti Yale CZ?

Loňský rok hodnotíme jako velice úspěšný. Už před třemi lety jsme si jako hlavní cíl stanovili, že se staneme jasnou pětkou na českém trhu. A jakkoli to ještě v roce 2016 úplně jasné nebylo, v roce 2017 bylo dosažení této naší pozice již neoddiskutovatelné. Prodali jsme téměř 400 vozíků, a hlavní ukazatele firmy, jako jsou třeba obraty nebo počty zaměstnanců, jsme za poslední tři roky více než zdvojnásobili. I nárůst obratu oproti roku 2016 byl v loňském roce 15 procent.

Jak firma takový růst zvládla?

Samozřejmě musím přiznat, že takový až překotný rozvoj s sebou nesl i problémy. U nás se to projevilo především v oblasti servisu, kde sázíme na to, že umíme poskytovat špičkové kvalitní služby, což je také přidaná hodnota naší firmy. Vzhledem k nárůstu vozíků na trhu jsme v některých případech své plány neplnili tak, jak jsme si představovali. Museli jsme přistoupit k některým personálním změnám a hledat nové pracovníky, což vzhledem k situaci na pracovním trhu nebylo snadné. Nicméně v letošním roce jsme už většinu těchto problémů vyřešili a oblast servisu plně zkonsolidovali. Řešením pro nás nebylo získávat pracovníky z ciziny, protože naše pozice jsou vysoce kvalifikované - servisní technici, prodejci, lidé do administrativy - všechny tyto pozice vyžadují jak technickou odbornost, tak i schopnost velmi dobře komunikovat s lidmi. Technik u nás musí být mistr devatera řemesel a umět si se vším poradit.

Rozhovor vyšel v květnové Logistice.

Autoři: Pavel Toman