Šest vozidel distribuční řady D WIDE 18 s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) rozšířilo flotilu společnosti Hrubý autodoprava, která je vůbec prvním dopravcem provozujícím tyto modely Renault Trucks s alternativním pohonem v České republice.

Přestože mezi palivy v silniční nákladní dopravě stále jasně dominuje tradiční nafta, budoucnost oboru zřejmě spočívá v přechodu na alternativní paliva či pohony. Z nich se nejvíc nyní prosazuje právě CNG.

Donedávna se to týkalo zejména dodávek, někteří dopravci a přepravci ale už přecházejí na zemní plyn i u větší nákladní auta včetně těžkých tahačů. Jde například o dceřinou dopravní společnost Kofoly – Santa Trans –, nebo smluvní partnery logistických společností DB Schenker a Yusen Logistics.

Nyní jejich řady rozšiřuje i firma Hrubý Autodoprava. Vozidla D WIDE 18 CNG v konfiguraci podvozek 4x2 o celkové hmotnosti 18 tun jsou vybavena řadovým šestiválcovým motorem Euro 6 NGT9 o zdvihovém objemu 9 litrů a výkonu 320 k. Modely jsou vybaveny plně automatickou převodovkou, která je přizpůsobena pro rozvážkový a distribuční provoz.

„Ve vozidlech s pohonem na stlačený zemní plyn vidím perspektivu, a to díky úsporám nákladů na pohonné hmoty. První dva modely D WIDE 18 CNG máme v provozu téměř rok a za tu dobu zcela naplnila naše očekávání z hlediska spolehlivosti, snadné ovladatelnosti, robustnosti, nízké hlučnosti a úspoře nákladů. Jejich provoz a údržba odpovídá běžným vozidlům s naftovým pohonem, oproti kterým navíc významně redukují emise CO2,“ řekl Vladimír Hrubý, majitel společnosti.

Vozy byly dodány s osmi ocelovými plynovými zásobníky (čtyři na každé straně rozvoru) o objemu 800 litrů, což odpovídá 120 kg nebo 160 m3 plynu stlačeného pod tlakem 200 barů, a s dvojitou plnící přípojkou NGV1 a NGV2. Dojezd vozidel v městském prostředí je přibližně 400 km.

Podvozky byly konfigurovány s ohledem na denní rozvoz rychloobrátkového zboží a potravin v rámci regionální rozvážky mezi distribučními centry a byly přizpůsobeny pro snadnou montáž skříňových chladírenských nástaveb Frigo od společnosti Montex v provedení pro 15 europalet (4 modely) a 18 europalet (2 modely).

Související