V Berlíně jsou nákladní kola, tzv. cargo bike k vidění velice často.
V Berlíně jsou nákladní kola, tzv. cargo bike k vidění velice často.
autor: Amac Garbe / DLR

Balíkové služby DHL, DPD, GLS, Hermes a UPS budou od června testovat v berlínské čtvrti Prenzlauer Berg nový systém doručování. V rámci citylogistického projektu KoMoDo budou společně využívat takzvaná mikrodepa na ulici Eberswalder Straße, odkud budou zavážet zásilky ke konečným příjemcům pomocí nákladních elektrokol. O projektu informovala německá média.

Každá z pěti firem bude používat samostatný kontejner, v němž budou zásilky uloženy, než si je kurýři vyzvednou. Kontejnery bude přistavovat provozovatel berlínského trimodálního terminálu Behala.

 

Na projektu, který poběží do konce května 2019, se podílí také společnost Logistic Network Consultants, místní radnice a financuje jej Spolkové ministerstvo životního prostředí, ochrany přírody a bezpečnosti.

Cílem projektu je vyvinout a otestovat udržitelné řešení pro přepravu zboží v městských oblastech. Jedná se o poměrně unikátní systém spolupráce mezi konkurenčními firmami, byť v tomto případě je kooperace zatím jen velmi omezená a konkurenti si vlastně neuvidí do karet. 

Takzvaná logistická kolaborace, tedy sdílení kapacit mezi různými firmami, je jedním ze způsobů, jak dosáhnout vyššího vytížení nákladních vozidel i skladů. Funguje většinou mezi společnostmi na různých úrovních dodavatelských řetězců, mezi přímými konkurenty ale zásadně naráží na obavy ze ztráty know-how. 

Doprava zboží od výrobce ke koncovému zákazníkovi je stále velice neefektivní. Vytížení nákladních aut se i ve vyspělých ekonomikách pohybuje jen okolo 55 procent. Plnější auta znamenají méně kamionů na silnicích, méně najetých kilometrů, méně škodlivých emisí a nižší náklady na přepravenou zásilku.

S narůstajícím zájmem o online prodej se navíc zásilky zmenšují a jejich počet zvyšuje, takže dosáhnout vyššího vytížení vozidel je čím dál složitější. Navíc e-commerce je nejoblíbenější v městských oblastech, které ale nejvíce trpí nárůstem dopravy. Řada evropských měst na to už reagovala omezením dopravy a zákazem vjezdu starších vozů do center.

Pařížské obchody se zásobují po řece

Nový systém zelené city logistiky plánuje také Praha. Pro zásobování města chce využít řeku. Ředitelství vodních cest ČR a ministerstvo dopravy se nechaly inspirovat v Paříži. Tamní pobočka obchodního řetězce Franprix s finanční a politickou podporou města i Evropské unie odstartovala v roce 2012 projekt zásobování části své sítě obchodů prostřednictvím řeky Seiny.

Deset kilometrů od centra Paříže vyplouvá nákladní loď naložená kontejnery plnými potravin. Jejím cílem je samotné centrum Paříže, přístav Port de la Bourdonnais, který se nachází na dohled od Eiffelovy věže.

Po třech hodinách cesty, dvou zdymadlech a 21 kilometrech doráží náklad na místo určení. Kontejnerový manipulátor zde překládá kontejnery rovnou na nákladní auta, která s nimi po nejkratších cestách míří do 135 obchodů řetězce umístěných v nejužším centru města.

To je jádro úspěšného projektu městské logistiky, díky kterému z pařížských radiálních komunikací zmizelo více než 3000 nákladních aut ročně. Není to mnoho, ale je to jenom začátek. Franprix plánuje, že by po řece mohl zásobovat většinu ze svých 350 pařížských obchodů.

Autoři: Radek Novotný