Nový ocelový most o délce 164 metrů s monorailovou dráhou spojuje oba areály pivovaru Budvar.
Nový ocelový most o délce 164 metrů s monorailovou dráhou spojuje oba areály pivovaru Budvar.
autor: Radek Novotný

S trochou nadsázky lze říct, že ve výsledcích soutěže Impuls Logistika se odrazily dvě velké vášně Čechů – jídlo a pivo. První cenu za nejinovativnější projekt si odnesl Budějovický Budvar a druhou příčku obsadil výrobce arménských medových dortů Marlenka, oba za automatické skladovací technologie, které vyřešily ve firmách podobné problémy – nedostačující kapacitu provozu a omezený prostor pro rozšíření výroby. Třetí pak skončil osobní asistenční a kurýrní start-up DoDo.

Lahve a plechovky mění logistickou strategii

Budvar získal ocenění za nový automatický sklad, který je propojený s vedlejším výrobním provozem pomocí unikátního technologického mostu a dopravníkové dráhy. K tomuto projektu ho vedl jednak nedostatek prostor pro rozšíření výroby, ale také změny v poptávce. Češi si totiž pivo stále více kupují v obchodech místo restaurací. Balení plechovek a lahví ale zabírají více místa ve skladech než sudy, navíc se zvyšuje různorodost sortimentu, což komplikuje manipulaci se zbožím.   

Budvar se proto rozhodl, že logistiku přesune z hlavního výrobního areálu na vedlejší pozemek. Ten ale odděluje ulice, po níž projíždějí i vozidla do sousedních průmyslových závodů, a silný dopravní provoz způsoboval každodenní komplikace. Firma to vyřešila pomocí speciálního mostu, v jehož útrobách jsou jednokolejnicové dopravníkové dráhy, po nichž se automaticky pohybují zavěšené vozíky s nákladem mezi pivovarem a skladem.

externí video: Automatická monorailová dráha v Budějovickém Budvaru
Automaticka_monorailova_draha_v_Budejovickem_Budvaru.jpg

 

I nové distribuční centrum přes ulici funguje téměř bez lidské ruky – jeřábové zakladače zaskladňují palety do regálů, které jsou vysoké 34 metrů. Tato bílá budova s červenými a modrými pruhy nyní spolu s futuristicky laděným tunelem dominuje celému pivovaru.

Jednokolejnicová dopravníková dráha pak dál přepravuje náklad z automatického skladu k expedici, kde probíhá automatická kontrola palet při nakládání. "Tento systém jsme zvolili pro jeho ekonomičnost a velkou flexibilitu výkonu, který lze regulovat jednoduše zaparkováním, či naopak připnutím vozíků podle požadavků výroby," říká šéf logistiky Budvaru Pavel Pánek.

V současnosti končí pilotní provoz a nový logistický systém má kompletně naběhnout ve dvou fázích během příštích měsíců. Prostory, které logistika v prvním areálu opouští, jsou tak nyní připravené pro nutné rozšíření stáčecí linky lahví a plechovek. "Přistavíme zde další budovu s prostorem pro novou stáčecí linku. Staré linky budou zachovány a čeká je postupná rekonstrukce. Jejich nejstarší části pocházejí ještě z roku 2005 a po nepřetržitém provozu si zaslouží obnovu," říká Adam Brož, výrobně-technický ředitel Budějovického Budvaru.

Porota ocenila projekt Budvaru nejen za unikátní technologickou část. "Představa, kolik a jakých všech předpisů, norem a povolení museli autoři projektu při jeho implementaci zdolat, zejména při překonávání veřejné komunikace, ve mně vzbuzuje nebývalou úctu," uvedl vedoucí katedry logistiky na pražské VŠE Radek Novák.

Automatické dorty

Také společnost Marlenka se rozhodla řešit nedostatek prostoru, narůstající výrobu a s tím související potřebu dalších skladovacích prostor pomocí automatizace. Nový chlazený sklad s teplotou od čtyř do osmi stupňů a výškou přes tři desítky metrů je součástí třetí etapy investic firmy do výrobního areálu Marlenky ve Frýdku-Místku.

"Při zahájení provozu na nové hale v roce 2009 se vyráběly tři druhy výrobků při výrobní kapacitě maximálně 1,3 milionu kusů za rok. V současné době se vyrábí 25 druhů výrobků při celkovém výrobním množství cca 7,5 milionu výrobků za rok," říká mluvčí firmy Jaromír Prokop.

O SOUTĚŽI IMPULS LOGISTIKA 

Nástup robotizace, automatizace, digitalizace a změny způsobu řízení nazývaný také jako Průmysl 4.0 se netýká jen výroby, ale i logistiky. V Česku je zatím tento proces na začátku. Měsíčník Logistika a vydavatelství Economia proto vyhlásily cenu Impuls Logistika, která mediálně podporuje nástup inovativních projektů a produktů v tomto oboru. Soutěž má tři kategorie: top logistický projekt, hardwarový produkt a softwarový produkt. 10členná porota složená z akademiků, odborných novinářů a lidí z branže při hodnocení zohledňuje zejména inovativnost myšlenky, využití nových postupů nebo zařízení v praxi a celkové přínosy projektu pro firmu. Vyhlášení konečného pořadí a předání cen proběhlo na konferenci Zóna Logistika v Praze. Generálním partnerem soutěže je společnost JLL, hlavním partnerem P3 Logistic Parks a partnerem BNP Paribas Real Estate.

 

Nová skladovací technologie je kompletně automatická. Výrobky odcházející z výrobní linky se ukládají na palety, které putují po dopravnících do skladu, kde si je přebírají zakladačové výtahy a ukládají je do skladovacích regálů. Před odvozem stroje dorty vyjmou a přepraví po další dopravníkové lince ke konečné přípravě zásilek.

Na linkách jsou vstupní brány, které snímají kódy s informacemi o zboží a také kontrolují palety s nákladem, aby odpovídaly parametrům úložných míst. Vše řídí specializovaný skladovací software, jehož nasazení bylo součástí celého projektu proměny logistiky Marlenky.

Automatické skladovací technologie, jaké použil Budvar a Marlenka, mají několik výhod. Zejména se díky nim prostor využije mnohem efektivněji než ve skladech s klasickými regály. Automatické systémy také zrychlují provoz a nahrazují lidskou práci. Dalším efektem je snížení chybovosti, která je v automatických provozech oproti manuálním mnohem nižší. V neposlední řadě pak má firma lepší přehled o zásobách a obrátkovosti zboží.

Vzhledem k nedostatku pracovníků a zvyšování cen práce i nemovitostí firmy v Česku nasazují automatizaci v posledních letech ve svých skladech stále častěji. K tomu přispívá i snižující se cena techniky, která se dříve vyplatila spíše v zemích západní Evropy, kde byla návratnost takových projektů díky vyšším mzdám pracovníků mnohem rychlejší. To se ale nyní v Česku mění, jak ilustrují výsledky soutěže o nejinovativnější logistické projekty.

Kurýr na cokoliv

Firmu, která obsadila v soutěži Impuls Logistika třetí místo, lze na rozdíl od Budvaru a Marlenky zařadit spíše mezi start-upy. DoDo je specifická kurýrní služba, která má v popisu práce mnohem více než dovoz zboží z e-shopů. Podle jejího šéfa Michala Menšíka vznikla podle amerického start-upu Get Magic. "To je vlastně concierge služba. U nás se propojuje concierge a kurýrní svět, snažíme se plnit přání ve stylu 'nic není problém'. Už jsme vezli třeba letecké palivo k menšímu letadlu nebo karamelový popcorn pro psa. Také hodně doručujeme věci, které se lidé stydí vyzvednout, jako erotické pomůcky, postinory a další rychlé postkoitální antikoncepční přípravky. Pobavil mě také případ, kdy si paní přivolala kurýra, aby jí odebral pavouka z koupelny," popisuje Menšík.

Firma si vyvíjí i vlastní software, například kurýrní systém, na který jsou napojeny mobilní aplikace, do nichž chodí kurýrům zpracované objednávky. I díky tomu řeší problémy svých zákazníků většinou do několika desítek minut. Jádrem aktivit firmy Dodo jsou ale dodávky zboží z e-shopů. Loni začala spolupracovat například s Mall.cz, Datartem nebo spustila rozvoz jídel z KFC.

externí video: Konference Zóna logistika - vyhlášení vítězů
Konference_Zona_logistika_-_vyhlaseni_vitezu.png
Autoři: Radek Novotný