Středoevropský region si díky vazbám na Německo a Rakousko udržuje pozici méně nákladné lokality pro výrobu automobilů, která se ve stále větší míře automatizuje.
Středoevropský region si díky vazbám na Německo a Rakousko udržuje pozici méně nákladné lokality pro výrobu automobilů, která se ve stále větší míře automatizuje.
autor: Škoda Auto

Česko je osmou nejatraktivnější výrobní zemí světa, v žebříčku si meziročně polepšilo o jedno místo. Nejlepší podmínky jsou v Číně. Vyplývá to ze studie společnosti Cushman & Wakefield, ve které porovnávala 42 zemí. Mezi 19 evropskými státy je Česká republika třetí za Litvou a Maďarskem.

Studie porovnává jednotlivé země podle různých rizikových a nákladových faktorů. Například politického a ekonomického rizika, tržních podmínek a personálních nákladů.

"Nejdůležitějšími otázkami pro výrobní odvětví zůstávají lokalita a dodavatelské řetězce. Země střední a východní Evropy si udržují vysokou atraktivitu a globální konkurenceschopnost, protože celkové personální náklady v regionu jsou relativně nízké. A díky investicím do infrastruktury se navíc zlepšuje propojení se zbytkem Evropy," uvedl specialista na pronájmy průmyslových nemovitostí Cushman & Wakefield Ferdinand Hlobil.

V regionu podle něj také roste konkurenceschopnost ve výrobě v oborech vyspělých technologií. "To dokládá například nedávno ohlášená spolupráce mezi Fakultou strojní ČVUT a společností GE Aviation," doplnil Hlobil.

Čína na prvním místě žebříčku vystřídala Malajsii, která poklesla na třetí příčku. Druhou nejatraktivnější zemí pro výrobní podniky se stala Litva. Podle Hlobila díky příznivému podnikatelskému prostředí a nejnižším personálním nákladům v celé Evropě. "Ty jsou zde o 14 procent nižší než v Polsku, a oproti České republice dokonce o 30 procent," uvedl dále Hlobil.

V první desítce se umístily tři země ze střední Evropy, kromě Česka také Slovensko a Maďarsko. Podle Hlobila vzrostla atraktivita těchto zemí díky těsné blízkosti západoevropských ekonomik a zlepšování infrastruktury. "Personální náklady zde sice v posledních letech rostou, stále jsou však nižší než v západněji situovaných zemích. Díky historickým vazbám na Německo a Rakousko si region uchovává pozici méně nákladné lokality pro výrobu automobilů, která se ve stále větší míře automatizuje," dodal Hlobil.

Žebříček nejatraktivnějších výrobních zemí:
Pořadí Země
1. Čína
2. Litva
3. Malajsie
4. Tchaj-wan
5. Kanada
6. USA
7. Maďarsko
8. Česká republika
9. Slovensko
10. Turecko
11. Peru
12. Filipíny
13. Kolumbie
14. Rusko
15. Thajsko
16. Rumunsko
17. Polsko
18. Singapur
19. Bulharsko
20. Indonésie

Zdroj: Cushman & Wakefield

Autoři: ČTK