V roce 2005 společnost Still na trh uvedla čelní elektrický vozík RX 20. Tento malý univerzální stroj s nosností do svou tun se svými vlastnostmi trefil do poptávky firem a záhy se stal bestsellerem. Do dnešního dne se prodalo na 80 tisíc kusů těchto vozíků. Právě kvůli jeho oblibě se Still rozhodl původní vozík přepracovat a vylepšit ve všech možných oblastech.

Výsledkem je zcela nová konstrukční řada, která se skládá z celkem 13 typů vozíků podle možného zatížení, různých konstrukcí či typů náprav. Samozřejmostí je možnost využití lithium-iontových baterií ve všech typech vozíků. RX 20 dosahuje rychlosti až 20 kilometrů v hodině a může zakládat palety až do výšky 5900 milimetrů.

Vozíky pro ještě užší uličky

Still standardně nabízí pro tento vozík dva typy olověných baterií, oba s kapacitou 625 Ah. Rozdíl mezi nimi je v konstrukci baterie. Verze A je z pohledu jízdy užší a užší tak může být i vozík, zatímco baterie typu B umožňuje naopak konstrukčně kratší šasi. Vozík RX 20 ve standardní čtyřkolové verzi je uzpůsobený pro oba typy baterií, aby provozovatelé techniky mohli nadále využívat své stávající baterie.

Kompaktní tříkolové verze Still RX 20 umožňují snadnou manipulaci i na malém prostoru.

Tříkolové modely s označením RX 20-14C a RX 20-16C jsou kompaktní právě díky využití baterií typu B. Díky tomu mají tyto stroje velice krátký rám a mohou tak pracovat i v užších uličkách. Dokonce ve srovnání s předchozími modely potřebují tříkolové vysokozdvižné vozíky až o 29 mm a čtyřkolové vysokozdvižné vozíky až o 171 mm menší šířku pracovní uličky. Vzhledem ke stále stoupajícím cenám a nedostatečné nabídce skladových prostor může taková úspora místa přinést zajímavý nárůst kapacity stávajících skladů.

Operátoři také ocení menší rozměry vozíku s ohledem na lepší manévrovatelnost i na malém prostoru. Co se týká výškových omezení, nové vozíky jsou již ve standardní výšce 2 035 mm vhodné pro nasazení v kontejnerech. Pro použití s velmi nízkými průjezdy nebo v nákladních vagonech je vozík k dostání také s výškou ochranné stříšky jen 1 949 mm.

Pohodlí řidiče není v pozadí

Vozík také doznal vylepšení z pohledu operátorů techniky. A to doslova. Výhled z vozíku se zlepšil díky optimalizaci konstrukce stožáru a zvedacích zařízení o více než 4 procenta. To se nemusí zdát jako mnoho, ale výhled je lepší především v oblastech, které jsou pro řidiče kritické. Především je lépe vidět na špičku vidlí při nakládání a díky upravené ochranné stříšce také na celý náklad při zakládání do regálu.

Přestože je vozík díky nové konstrukci menší, nabízí větší prostor pro řidiče.

Především pro větší pracovníky je dobrou zprávou zvětšení pracovního prostoru řidiče. Kabina je o 1,6 centimetru vyšší a i s číslem bot 49 se dá vozík řídit pohodlně. Do vozíku se také pohodlněji nastupuje, protože je celá kabina posazená o 5 centimetrů níže. Výhodou jsou také větší okénka, díky kterým kabinou lépe proudí vzduch, a která také umožňují pohodlné předávání dokumentů bez otevírání dveří.

Vozík, který myslí za řidiče

Celá řada oblastí v průmyslu se za 13 let od uvedení původního modelu RX 20 zdigitalizovala a nejinak je tomu i u manipulační techniky. Nový model je nabitý asistenčními systémy. Řidiči mají k dispozici novou ovládací jednotku Still Easy Control, skrze kterou mezi sebou vozík s řidičem komunikují.

Plně grafický barevný displej informuje řidiče o všech parametrech vozíku, jako je rychlost jízdy, úhel naklonění, stav baterie, spotřeba energie a tak dále. Skrze toto rozhraní může především řidič volit mezi různými jízdními módy a možnostmi zdvihu. Pro vysoký výkon překládky je tak možné aktivovat mód s nejvyšší akcelerací a rychlejším pohonem zdvihu. Samozřejmostí je zapamatování preferencí řidičů i třeba s ohledem na citlivost ovládání zdvihu.

Systém Still Easy Control zobrazuje i změnu těžiště vozíku a varuje před převrhnutím.

Nejdůležitější asistenční funkcí systému je především zobrazení stability vozíku, které různě vysokým sloupcem indikuje změnu polohy těžiště vozíku. Čím vyšší sloupek, který se navíc při překročení stanovené hranice zbarví červeně, tím větší pravděpodobnost převážení vozíku. Systém také automaticky omezuje rychlost vozíku při zdvižených vidlicích, což pomáhá nejen vyšší bezpečnosti, ale také preciznosti a tím pádem i výkonnosti překládky. Pro vyšší bezpečnost v zatáčkách také RX 20 využívá asistenční funkci Curve Speed Control, která automaticky přizpůsobuje rychlost podle úhlu zatočení.

Specialisté, kteří na slavnostním odhalení v Hamburku vozík RX 20 představovali, slibovali snížení provozních nákladů díky nasazení kvalitnějších komponent. I kdyby však provozní náklady byly vyšší, vozík by se měl vyplatit z hlediska celkových nákladů díky uspořenému místu ve skladech a zvýšení efektivity a bezpečnosti provozu. K tomu přispívají především stále chytřejší asistenční systémy. „Asistenční systémy budou v budoucnu stále důležitější, aby bylo možné dále zvyšovat efektivitu nasazení vysokozdvižných vozíků. Naši technici proto stále intenzivně vyvíjejí nová chytrá řešení,“ dodává Thomas Fischer, člen představenstva společnosti Still odpovědný za prodej v regionu EMEA.

Související