Průměrná cena povinného ručení od roku 2010 klesla o 24 procent, zatímco průměrná vyplácená škoda podle České kanceláře pojistitelů (ČKP) vzrostla o 47 procent. Cena klesat může dál, ale jen na úkor prohlubování ztrát pojišťoven, uvádí ve středu zveřejněná analýza této profesní organizace pojišťoven, které povinné ručení prodávají. Ztrátovost se podle ní rychle zhoršuje.

"Před rokem pojišťovny tratily zejména u rizikových segmentů, dnes se tento trend týká celého trhu s povinným ručením," tvrdí analýza. U pojištění osobních automobilů pojišťovny vyberou o 12 procent pojistného méně, než zaplatí na škodách. Skutečné roční pojistné u osobních automobilů činí 15,8 miliardy korun, zatímco celková výše škod a dalších nákladů je 17,65 miliardy korun.

Pojišťovny přitom na povinném ručení aut tratí méně než na pojištění nákladních aut nebo leasingových flotil. U obou těchto rizikovějších skupin se pode analýzy roční ztráta z vybraného pojistného pohybuje zhruba na třiceti procentech.

Podle Jana Matouška, výkonného ředitele ČKP, je tento vývoj neudržitelný. "Nůžky mezi cenou a náklady se stále víc rozevírají a pojišťovny se teď musí víc než kdy jindy soustředit na správné nastavení hodnocení rizika," řekl Matoušek.

Zdražování povinného ručení je nevyhnutelné i podle odborníků, kteří tento trh sledují. Průměrná cena povinného ručení v Česku loni je ve srovnání se západní Evropou velmi levná. Loni v říjnu ČKP informovala, že průměrná cena je 2764 korun. V Německu se pohybuje v průměru na 230 eurech, to je kolem 5800 korun.

"Pozitivní faktory jako poměrně nízká nehodovost v Česku nebo rostoucí schopnost pojišťoven odhalovat pojistné podvody jsou však převáženy rostoucími cenami oprav a zejména škod na zdraví díky novému občanskému zákoníku. Pojišťovny dosud udržovaly průměrnou cenu nepřirozeně nízko svojí obchodní politikou, například dotováním cen některých flotil leasingových společností nebo poskytováním obchodních slev i tam, kde nemají opodstatnění. Tyto klienty s nízkou cenou významnější zvýšení cen nemine, ale zdražení čeká i ostatní řidiče," říká Karel Veselý, specialista na pojištění poradenské společnosti Deloitte.

Těžší časy v povinném ručení čekají i pojišťovny. "Období před deseti a více lety, kdy si mohly dovolit mít na povinném ručení vysoké marže, se už kvůli silné konkurenci nikdy nevrátí. Pojišťovny se budou muset snažit víc šetřit náklady na efektivní likvidaci škod, například nasazením moderních technologií, jako je robotika, umělá inteligence nebo vyspělá řešení na detekci a prevenci pojistného podvodu," říká Veselý.

Podle Ivana Špirakuse ze společnosti Insia se už pokles cen povinného ručení zastavil. "Počet pojištěných vozidel loni stoupl meziročně o 3,1 procenta a předepsané pojistné na povinné ručení o 4,2 procenta. Nárůst cen ale nedosahuje ani poloviny hodnoty loňské inflace 2,5 procenta. Aby povinné ručení nebylo ztrátové, měla by průměrná cena růst rychleji než inflace," říká Špirakus. Klíčové ke změně trendu podle něj bude, jak změní svou cenovou politiku velké pojišťovny vůči významným leasingovým společnostem a velkým dopravcům, kteří se na ztrátách podílejí největší měrou.