Remorkér Beskydy na Labi poblíž Děčína.
Remorkér Beskydy na Labi poblíž Děčína.
autor: Wikimedia Commons - Antonín Doubrava (CC BY-SA 3.0)

Vláda ve středu rozhodovala, jestli bude pokračovat v přípravě vybudování jezu v Děčíně, který by umožnil rozvoj vodní dopravy na Labi, nebo upřednostní ochranu přírody. Kabinet Andreje Babiše, který ale nedostal na pondělním hlasování důvěru Sněmovny, měl také projednat Koncepci vodní dopravy pro období 2016 - 2023.

Příprava plavebního stupně nakonec dostala zelenou. „Podmínkou ke schválení Koncepce vodní dopravy je stanovení kompenzačních opatření k ochraně evropsky významných lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má stát Plavební stupeň Děčín. Opatření připraví Správa Národního parku České Švýcarsko a budou vládě ministrem životního prostředí předložena do konce června letošního roku. Poté bude Koncepce vodní dopravy předložena vládě ke schválení,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Provoz vodní dopravy vykazuje relativně nízký vliv na životní prostředí, zároveň je energeticky málo náročná. To jsou podle vlády hlavní důvody, proč je nutné se i v České republice zabývat možnostmi využití jejího potenciálu, uvedlo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.

Vodní doprava má na tuzemské nákladní dopravě minimální podíl, proto je hlavním cílem koncepce vytvářet podmínky pro její větší využívání při současném snižování jejího vlivu na životní prostředí.

Zmíněná Koncepce vodní dopravy, která je prvním koncepčním materiálem pro vodní dopravu v Česku, identifikovala jako hlavní příčinu významného poklesu přeprav v posledních 20 letech právě nedostatečnou spolehlivost splavnosti vodní cesty v úseku od Ústí nad Labem po státní hranici s Německem. V tomto úseku je podle ní potřebné omezit závislost na klimatických podmínkách, což je možné pouze výstavbou Plavebního stupně Děčín.

Na dolním Labi od Ústí nad Labem ke státní hranici se podle údajů koncepce mohou plavit lodě s ekonomicky rentabilním ponorem 140 cm jen zhruba polovinu roku, s nižším ponorem 110 cm pak asi v 74 procentech. Po vybudování jezu by stoupla splavnost pro ponor 140 cm na 345 dní v roce a pro 220 cm na 180 dní.

Příprava vybudování jezu na dolním Labi trvá už více než 20 let. Proti výstavbě děčínského plavebního stupně opakovaně protestují české i německé ekologické organizace a v minulosti i vláda spolkové země Sasko.

Autoři: rn, ČTK