„Jen tento druhý lednový týden jsme přeložili několik nadrozměrných zásilek, které přišly do mělnického přístavu po silnici a vzhledem ke svým rozměrům, tedy například až třicetimetrové délce a šestiapůlmetrové výšce nákladu, vyžadují další přepravu po vodní cestě s příslušnou překládkou. Jedná se o různá technologická zařízení a jejich příslušenství,“ uvedla Lucie Petržílková.

Přístav Mělník je se svým statickým kolejovým jeřábem s nosností do 300 tun v České republice jediným, který umí takto velké zásilky překládat. V mělnickém přístavu zabírajícím celkem přes 50 hektarů fungují vedle jeřábu i kontejnerové terminály, ve kterých je denně odbaveno několik nákladních vlaků a desítky kamionů. Ročně do přístavu vpluje několik set lodí.

Úspěšnost exportu českých strojírenských firem stojí podle vedoucí přístavu na podpoře využití vodní cesty pro dopravu nadrozměrných nákladů dále na moře. „Pro tento typ nákladu je plavba nenahraditelná a jde ruku v ruce s překladní logistikou naší společnosti, dodává Petržílková.

Aktuálně největším omezením na exportní vodní cestě z Mělníka je nedostačující splavnost Labe a nutnost vybudování plavebního stupně v Děčíně. Díky němu by mohly velké lodě na této cestě plout 345 dní v roce namísto současných 184 dní.

Související