Nizozemská logistická firma si objednala desítky automatických vychystávacích vozíků
Nizozemská logistická firma si objednala desítky automatických vychystávacích vozíků
autor: Still

Společnost Detailresult Logistiek, která poskytuje logistické služby nizozemským řetězcům supermarketů Dirk van den Broek a DekaMarkt, si objednala celkem 34 autonomních vychystávacích vozíků iGo Neo CX 20.

První stroje dodal jejich výrobce Still v listopadu 2017, další budou následovat během ledna.
Logistická firma je bude využívat ve skladu potravin u městečka Velsen-Noord nedaleko Amsterdamu.

„Vozík iGo Neo CX 20 jsme již před nějakou dobou testovali. Tehdejší výsledky pro nás byly dostatečným podnětem, abychom se o novou technologii zajímali,” zmínil Arjan Warmerdam, projektový ředitel společnosti Detailresult Logistiek.

Na rozdíl od jiné manipulační techniky, která se ovládá manuálně, například rukavicí nebo prostřednictvím ovladače upevněného na opasku, iGo Neo automaticky doprovází skladníka při vychystávání zboží. Ten musí jen stisknout tlačítko na boku stroje, který si obsluhu „osahá“ pomocí svého 360stupňového skeneru a pak ji „sleduje”. Když pracovník zůstane stát, vozík zastaví. Zároveň je nastavený tak, aby udržoval bezpečnou vzdálenost od regálů a případných překážek.

„Naši pracovníci si na to museli nejdříve trochu zvyknout, ale nyní se jim týmová práce s chytrým vychystávacím vozíkem líbí. Mají obě ruce volné a mohou se kompletně věnovat vychystávání,“ doplňuje Arjan Warmerdam.

Zvyšuje se tím nejen výkon při vychystávání, ale také se snižuje počet chyb. „Konkrétní zvýšení produktivity je závislé na produktech a trase vychystávání,” vysvětluje Arjan Warmerdam. „Pokud nejsou vzdálenosti mezi zastávkami příliš velké, nemusí obsluha neustále nastupovat a vystupovat a je tak produktivnější.”

Zároveň je díky stroji pro člověka práce méně namáhavá. Tyto efekty se zvyšují s tím, jak časté jsou zastávky pro vychystávání. „Pracovníci museli každý pracovní den nespočetněkrát nastoupit a vystoupit. To bylo nejen velkou fyzickou zátěží, zejména pro kolena a záda, ale bylo to také časově náročné,” poznamenává Arjan Warmerdam.

S nasazením vozíků iGo neo přešla společnost Detailresult Logistiek na systém „multiclient picking“. Při tomto způsobu se vychystávají na tři pojízdné kontejnery různé zakázky současně, což také zvyšuje produktivitu.

Autoři: Radek Novotný