Projekt Efficient Consumer Response (ECR) vznikl v polovině devadesátých let jako odpověď na změny v dodavatelských řetězcích, které vznikly rozšířením informačních technologií. ECR je iniciativou působících ve 23 zemích a díky tomu jednotlivé státy čerpají ty nejlepší zkušenosti ze zahraničí. Jde o společnou iniciativu výrobců a členů dodavatelských řetězců, jejíž cílem je zlepšit a optimalizovat procesy pohybu výrobku od výrobcovy expedice přes logistické a dodavatelské řetězce až ke konečnému spotřebiteli.

Pracovní skupina Shrinkage & On-Shelf-Availability, která se v rámci iniciativy ECR zabývá zmenšováním plýtvání a zvyšování dostupnosti zboží, vypracovala nový model spolupráce nazvaný Food Waste Collaboration Maturity Model. Ten spolu s příklady projektů z firem Tesco Stores UK, Metro Group a Ahold Delhaize, představila členům na setkání v Praze.

Na prvním místě je sdílení informací

Kategorie čerstvého zboží podle pracovní skupiny je nejdůležitější pro spokojenost zákazníků, zároveň ale reprezentuje největší rizika vzniku ztrát a potravinového odpadu. S jejich eliminací by měla podle nového modelu pomoci spolupráce a vytvoření společného pohledu na celý dodavatelský řetězec. K tomu je však nezbytné zajistit dostupnost a sdílení dat a to jak v podobě produktových dat o výrobcích, tak transakčních dat, včetně sdílení předpovědí poptávky, stavu zásob, informací o prodejích a podobně.

Pro navázání spolupráce na základě modelu Food Waste Collaboration Maturity vytvořila skupina uživatelský manuál. S jeho využitím mohou řetězce podle Johna Fontaijna, předsedajícího pracovní skupiny ECR a manažera ve společnosti Ahold Delhaize, dojít ke snížení objemu potravinového odpadu. „Obchodní partneři - obchodníci a jejich dodavatelé při snaze o vybudování efektivní spolupráce s cílem snížit ztráty a množství potravinového odpadu museli v minulosti překonávat mnoho překážek, nástroj umožní velmi pragmatický přístup k budování spolupráce, bude lépe propojovat prodejce a výrobce a rovněž umožní sladit jejich kompetence a cíle v těchto oblastech,“ uvedl John Fontaijn.

Nový model spolupráce shrnuje výsledky průzkumu realizovaného ve spolupráci společnosti Oliver Wyman a Kuehne Logistics Universitou v Hamburgu společně se třemi největšími evropskými maloobchodníky. Podrobnosti fungování modelu, ale zatím ECR nezveřejnila. Jejich zveřejnění je možné očekávat před dalším vydáním časopisu Logistika, které se tématem bude zabývat.

Související