Mezi Prahou a Brnem mají železniční dopravci dvě možnosti. Vyrazit na rychlou, ale přetíženou cestu po rovině přes Polabí a Českou Třebovou, nebo na volnou, ovšem kopcovitou a pomalou trasu přes Havlíčkův Brod. Správa železniční cesty je teď chce přesvědčit, aby své vlaky posílali tou druhou.

Láká dopravce na to, že nákladní vlaky bude do kopců zdarma tlačit vlastní lokomotivou. Odstranit tak chce největší překážku trasy přes Vysočinu. Cesta kopcovitým terénem je dražší a dopravci raději zůstávají na přetížené trase přes Třebovou. Tam je ale na některých úsecích už tak velká poptávka, že v některých časech už není možné přidávat další vlaky.

"Nejsme schopni provézt v rozumných časech nákladní vlaky, přesouvají se proto do noci," uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Právě ministerstvo o řešení situace požádalo.

4,1 miliardy

korun utržila Správa železniční dopravní cesty loni za používání dráhy. Vlaky dopravců na jejích tratích ujely 163,4 milionu kilometrů, o čtyři miliony více než o rok dříve.

Rychlejší trať mezi Prahou a Brnem plně vytěžují osobní vlaky, lidí, kteří ji využívají, navíc přibývá. Mezi lety 2010 a 2016 se tu počet cestujících zvýšil o 170 procent. Železničáři předpokládají, že zájem i v dalších letech poroste o 30 procent ročně. Lidé volí častěji cestu vlakem, aby se vyhnuli ucpané dálnici, dopravců přibývá, a navíc nabízejí atraktivnější vlaky než v minulosti.

Čísla o nákladní dopravě nejsou k dispozici. Dopravci i správa železnic ale uvádějí, že hlavní koridor je plný osobních vlaků a pro nákladní je tak méně místa.

Problémy železnice

Přetížené koridory

Rychlý rozvoj železniční dopravy hlavně na páteřní trase mezi Prahou a Moravou (přes Českou Třebovou do Brna) vedl k zahlcení kolejí. Na tratích přibývá příměstských i dálkových vlaků, nákladní doprava tak musí jezdit večer, kdy se koleje uvolní. Problém by měla řešit stavba nových, hlavně vysokorychlostních tratí i rozšíření těch stávajících o nové koleje.

Konkurence silniční dopravy

I když kamiony platí mýtné, stále jsou oproti vlakům flexibilnější. Mohou jet prakticky kdykoliv a kamkoliv, nákladní vlaky jsou naopak často nuceny k cestám přes noc, a zboží proto dovezou později. Chybí i vhodná překladiště, která jsou často na nevyhovujících místech. Firmy proto raději dál využívají dopravu po silnici.

Nejistota dalšího rozvoje

Česko má mít páteř vysokorychlostních tratí vybudovanou do roku 2030. Dnes už je jasné, že se to nestihne. Nové koleje mají zvýšit atraktivitu osobní dopravy a přivést do vlaků cestující, zároveň by mělo vzniknout více místa pro nákladní vlaky. Kdy to bude, zůstává nejasné.

Správa železnic slibuje zavést na trati přes Havlíčkův Brod postrkovou službu, to znamená, že bude dopravcům v obtížných úsecích vypomáhat svými lokomotivami. "Po rovině uveze lokomotiva dva tisíce tun, ale třeba do kopce za Tišnovem jen 850 tun, těžce naložený vlak bude potřebovat lokomotivy dvě," uvádí ředitel správy Pavel Surý. "Budeme to dělat na vlastní náklady, peněz dopravce se to nedotkne," dodává.

Kde správa peníze vezme, zatím řeší s ministerstvem dopravy. Mluví se o možnosti, že by šly ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Svůj slib správa formulovala jasně, neví však zatím, kdy uvedenou službu zavede. Nutně k ní potřebuje nové lokomotivy. "Rozhodujeme se mezi nákupem vlastních lokomotiv, leasingem nebo pronájmem. Můžeme si také službu objednat i se strojvedoucím od některého dopravce," uvedl Surý s tím, že všechny varianty jsou drahé. "Přesto nám ministerstvo dopravy tento týden nařídilo: Udělejte pilotní projekt a pak ho vyhodnoťte," vysvětlil.

Soutěž na poskytovatele lokomotiv nebo služby postrkování se chystá na začátek příštího roku. Pilotní projekt by odstartoval mezi Tišnovem a Vlkovem u Tišnova.

Kopcovitou trasu přes Vysočinu už používá největší tuzemský nákladní dopravce ČD Cargo, který je státní společností. Na trati má své lokomotivy, aby jeho vlaky jezdily obtížným terénem alespoň se dvěma. "Pokud správa železnic vyhlásí tendr na postrkovou službu, naše společnost se ho určitě zúčastní," říká Michal Roh, ředitel odboru podpory prodeje ČD Cargo. Ve výsledku by tak největší nákladní dopravce na české železnici pronajímal státu lokomotivy, které by jeho vlakům do kopců následně zdarma pomáhaly.