Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový osobní vůz Roadster představil v noci na pátek americký výrobce elektrických vozů Tesla Inc. Po více než deseti letech výroby osobních elektromobilů, SUV i solárních panelů se firma vrhla do nového segmentu, poznamenala agentura AP.

Musk označil Semi za další krok Tesly k přesunu ekonomiky od fosilních paliv. Někteří analytici v rozhovoru s agenturou Reuters však tahač považují za drahou hračku pro firmu, která utrácí peníze rychleji, než je vydělá, nikdy neohlásila roční zisk a zahájení produkce modelů Sedan 3 sama popisuje jako "výrobní peklo". Cenu nákladního vozu Musk neuvedl.

Semi zvládne na jedno nabití ujet 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund. Náklad může vážit až 36 300 kilogramů. Baterie se nabíjí 30 minut. Kamiony s naftovým motorem ujedou na jednu nádrž 1600 km a jejich provoz je podle Muska o 20 procent dražší než provoz elektroverze.

Kabina nákladního vozu není tak protažená jako u klasického vozu, interiér je prostorný se sedadlem uprostřed, kolem něhož jsou umístěny dvě dotykové obrazovky. Vůz má akumulátor zabudovaný do podvozku a čtyři motory. Má také poloautonomní řídicí systém stejný jako osobní automobily Tesly. To znamená, že se bez zásahu řidiče udrží v jízdním pruhu, jede stanovenou rychlostí a je schopen zpomalit. Místo zpětných zrcátek má kamery, což napomáhá jeho aerodynamičnosti. Výroba má být zahájena v roce 2019.

Litevská dopravní firma Girteka Logistics už oznámila, že je první společností v Evropě, která si nový kamion na elektřinu objednala. Jinak ale v USA už své předobjednávky oznámilo více společností, například největší retailový prodejce Walmart, další velký řetězec Meijer nebo dopravní firma J.B. Hunt. 

Tesla ale není jediná automobilka, která plánuje nákladní elektromobil. Daimler představil svůj první těžší náklaďák na elektřinu už loni, a nedávno oznámil, že japonský výrobce Mitsubishi Fuso (MFTBC), který patří pod jeho křídla, bude "elektrifikovat" během příštích let všechny své nákladní vozy a autobusy. Necelý měsíc před odhalením Tesla Semi Daimler ukázal na tokijské výstavě kamion E-Fuso Vision One s dojezdem až 350 kilometrů. 

Nákladní vozy na elektřinu bude vyrábět také například americký výrobce dieselových a plynových motorů Cummins, vlastní elektrododávky pod názvem StreetScooter zase vyrábí Deutsche Post DHL

Své příznivce Tesla překvapila i další novinkou: modernizovanou verzí svého prvního sportovního vozu Roadster. Čtyřmístný automobil ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů. Z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinu se dostane za 1,9 sekundy. Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 000 dolarů. Elon Musk ho představil stylově, když před čekající dav přijel kamionem, z jehož útrob Roadster vyjel.

Akcie Tesly, která je z hlediska tržní hodnoty ve Spojených státech automobilovou dvojkou, letos stouply už o 46 procent. V poslední době se ale automobilka potýká s velkými problémy při výrobě Modelu 3.