DOPRAVNÍ POLITIKA

Zahraniční investice vyvolávají diskusi o omezování prodejů evropských firem - V mnoha členských státech Evropské unie rostou obavy z aktivit zahraničních firem, především čínských, které usilují o převzetí podniků strategického významu v sektorech dopravy, infrastruktury, energetiky a high-tech. Prezident Evropské komise Jean-Claude Juncker dokonce označil zahraniční koncerny usilující o získání většiny ve strategických podnicích za jeden ze zásadních problémů současnosti.

Varování před čínskými investicemi zazněla od expertů například na výroční konferenci Organizace evropských přístavů.

Na posledním jednání šéfů zemí a vlád v Bruselu se zasazovaly Německo, Francie a Itálie o právní možnost omezovat zahraniční investice v národních podnicích. Většina z členských států se však postavila proti. V kuloárech se tak nyní diskutuje, jak zahraniční investice kontrolovat a jak právně pojmout ochranu před přebíráním strategických firem.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Systémy instalované v autech mají zvýšit bezpečnost na silnicích - Asistenční systémy či blokace startování při požití alkoholu. To jsou jen některá témata iniciativy Záchrana lidských životů - větší bezpečnost vozidel v EU, kterou v polovině října přijal dopravní výbor Evropského parlamentu. Jejím cílem je pomoci komisi vytvořit kvalitnější zákon o bezpečnosti vozidel v silniční dopravě a dosáhnout do roku 2020 snížení počtu obětí na evropských silnicích, kterých bylo vloni přes 25 tisíc, na polovinu.

Například pro řidiče z povolání požaduje zpráva striktní nulový obsah alkoholu v krvi a do budoucna počítá s tím, že by měla být nákladní auta opatřena systémem blokace odjezdu, který umožní auto nastartovat až poté, co řidič prokáže, že nemá v krvi žádný alkohol.

Velký význam pak zpráva přikládá povinnému zabudování bezpečnostních řidičských asistenčních systémů do osobních i nákladních vozidel, protože 95 procent všech nehod se týká lidského selhání. Diskuse se mezi europoslanci vedla o tom, zda a jak bude moci řidič systémy deaktivovat. Vždy by ale měl být aktivovaný asistent nouzové brzdy, který bude rozeznávat chodce a cyklisty a při nebezpečí kolize automaticky zpomalí či zastaví. Toto řešení by mělo především pomoci zabránit smrtelným nehodám při odbočování, které jsou ve spojitosti s nákladními vozidly nejčastější.

Lhůty pro opatření zatím ještě nebyly stanoveny. Zpráva zatím prošla dopravním výborem, nesetkala se s kritikou ze strany výrobců automobilů a téma diskutovali ministři dopravy členských zemí na setkání, které vyústilo přijetím "valettského prohlášení o silniční bezpečnosti".

Dopady balíku mobility jsou sporné - Mezinárodní unie silniční dopravy IRU shledala v dlouho očekávaném balíku mobility řadu pozitivních prvků, ale nepřináší podle ní velmi potřebné zjednodušení pravidel dopravního trhu v silniční nákladní dopravě. Podle IRU například nová pravidla kabotáže mohou vyústit v rozdílné interpretace v jednotlivých členských státech a teprve se ukáže, jaký budou mít dopad na dopravní trh.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezikontinentální lety nebudou platit za emise CO2 do roku 2020 - Mezikontinentální lety zůstávají po rozhodnutí Evropského parlamentu vyňaty do konce roku 2020 z pravidel pro obchodování s emisemi. Europoslanci rozhodli, že Evropa vyčká na mezinárodní řešení pro civilní letectví, o kterém probíhají celosvětová jednání. Výjimka platí pouze pro mezinárodní lety do a z Evropské unie. Letecké společnosti tak musí platit pouze za emise CO2 z letů v rámci EU. Od roku 2021 pak letecký sektor obdrží pouze polovinu emisních povolenek zdarma, zatímco nyní je to 85 procent.

Související