Auta se budou v budoucnosti sama přepravovat mezi výrobou, odstavnou plochou a kamionem či lodí (ilustrační foto).
Auta se budou v budoucnosti sama přepravovat mezi výrobou, odstavnou plochou a kamionem či lodí (ilustrační foto).
autor: Škoda Auto

Nově vyrobený automobil podstoupí průměrně 25 manuálních přesunů, než se z výroby dostane až ke koncovému zákazníkovi. Tuto neproduktivní práci se snaží eliminovat švédská technologická společnost Semcon, která ve spolupráci s dalšími firmami vyvinula software, díky němuž se auta bez jakéhokoliv přidání hardwaru naučí sama přepravovat mezi výrobou a odstavnými plochami, či se dokonce naložit na vlak nebo nákladní vůz.

Ve světě se ročně vyrobí na 80 milionů vozů, které pro doručení mezi výrobou a koncovým zákazníkem vyžadují obrovské množství manuální práce. Právě s úmyslem tuto část řetězce automatizovat vznikl projekt "Born to Drive", na kterém vedle dalších firem spolupracuje například automobilka Volvo.

V současnosti je projekt navržený tak, aby se vozidla sama odvezla z výroby na odstavné plochy v okolí výrobních závodů. V budoucnu by ale podle společnosti neměl být problém systém rozšířit i na další části logistického řetězce, jako je nakládka vozů na kamiony, vlaky či lodě. Zajímavé je, že software pracuje se senzory, které jsou v dnešních nových vozidlech již instalovány. Nevyžaduje tak instalaci jakýchkoliv dalších částí.

"Projekt Born to Drive je unikátní tím, že se jedná o zcela softwarové řešení. Systém je díky tomu jak nákladově efektivní, tak snadno opakovatelný na dalších nasazeních. Vzhledem k tomu, že už máme funkční prototyp, by měl být systém implementován v rámci několika málo let," uvádí Johan Isacson, projektový manažer projektu Born to Drive.

Autoři: Vojtěch Kolář