Zásilkové firmy, e-shopy i další maloobchodní prodejci se snaží nabrat tisíce brigádníků, kteří jim pomohou zvládnout tradičně nejnáročnější část roku - Vánoce. Stejně jako loni se i letos očekává prolomení prodejních rekordů. Podle odhadu e-shopové asociace APEK se má celkový roční obrat tuzemského e-commerce trhu pohybovat kolem 115 miliard korun. Třetinu všech tržeb obstarají právě Vánoce. S "lovem" sezonních pracovníků jsou ovšem letos kvůli nízké nezaměstnanosti mimořádné potíže.

Některé e-shopy a přepravci balíků už proto začali navyšovat mzdy a předhánějí se v nabídkách benefitů, jež za získání nedostatkových brigádníků na předvánoční práci ve skladech nebo za volanty zásilkových vozů slibují svým kmenovým zaměstnancům. "Konkurence v najímání sezonních zaměstnanců přitvrdila, a proto jsme si pro toto období připravili nový motivační program," říká Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Ta před Vánocemi potřebuje získat 3000 brigádníků, jimž slibuje až 135 korun na hodinu. S jejich náborem pomáhají stávající zaměstnanci, jimž pošta za jednoho "předvánočního" pracovníka hodlá vyplatit 500 korun. Ve hře je také příspěvek 5000 korun pro toho, kdo firmě "dohodí" brigádníka na delší dobu.

Ve skladech e-shopu Amazon ve středočeské Dobrovízi za doporučení brigádníka stávajícím zaměstnancům slibují rovnou 10 tisíc. "Nabízíme i speciální bonus ve výši až 7000 korun pro ty, kteří u nás již pracovali a znovu se k nám připojí," uvádí Miroslava Remenárová, PR manažerka Amazonu, jenž před Vánocemi hledá 2500 brigádníků. Stejně jako pošta jim za hodinu práce slibuje 135 korun.

Platy rostou o desetinu a víc

"Mzdy brigádníků se aktuálně pohybují mezi 80 až 130 korunami za hodinu, ale mohou být v závislosti na konkrétní pozici i vyšší," říká Jitka Součková z pracovní agentury Grafton. Toto cenové rozpětí potvrzují i oslovené firmy.

Podle ankety ČTK mezi personálními agenturami vede nedostatek pracovníků k meziročnímu růstu odměn o 10 až 15 procent. Šéfka marketingu agentury Hays Kristýna Králová uvedla, že hrozí nedostatek lidí u všech pozic. Uchazečů je málo ve všech oborech a je obtížné tyto pozice kvalitně obsadit, dodala.

Poptávka po brigádnících na Vánoce letos vzrostla asi o desetinu, uvedl ředitel marketingu ManpowerGroup Jiří Halbrštát. Většina firem je vzhledem k aktuálnímu stavu na trhu práce co do počtu pracovníků v minusových číslech, takže nabírají zaměstnance spíše na plný úvazek, upozornila Jitka Součková. Někde se místo brigádníků využívají přesčasy nebo poptávku pokryjí lidé z okolí nynějších pracovníků, třeba rodinní příslušníci.

Platy například v obchodě se na mnoha místech zvedaly letos podle ředitele poradenské společnosti McRoy Tomáše Surky o desítky procent. "Čekáme, že se ještě navýší a objeví se zajímavé náborové příplatky a jiné benefity," podotkl.

Odborníci z oblasti lidských zdrojů proto doporučují lidem, kteří chtějí změnit místo nebo si vymoct lepší podmínky v aktuální práci, aby to udělali nyní.

Vánoce jako přivýdělek

Největší český internetový obchod Alza.cz na poslední měsíce roku poptává 500 brigádníků, konkurenční Mall.cz 200 a Datart 150. Shodně však uvádějí, že se chtějí spolehnout hlavně na studenty, důchodce nebo matky na mateřské dovolené. "Mezi našimi sezonními pracovníky jsou i takoví, kteří si práci u nás volí jako přivýdělek k hlavnímu pracovnímu poměru," doplňuje výčet Pavel Včela, šéf přepravní firmy GLS.

Nedostatek zaměstnanců se před Vánoci tradičně dotýká i amerického trhu, nezaměstnanost v USA klesla na nejnižší hodnoty v posledních letech. E-shopy nabírají ve velkém, čímž se chtějí vyvarovat problémů se včasným odesíláním zboží, jež některé z nich postihly v hlavní nákupní špičce v minulých letech. Například americký internetový gigant Amazon oznámil, že pro letošní předvánoční nákupní špičku nabere do svých skladů v USA 120 tisíc sezonních pracovníků. To je stejný počet jako loni, nicméně už v lednu firma uvedla, že do poloviny roku 2018 naverbuje 100 tisíc zaměstnanců na plný úvazek.