Vyšší výkonnost a efektivní využití skladu. To jsou dvě hlavní motivace, proč dnes firmy uvažují o nasazení různých forem automatického skladového systému. Automatizace pomáhá eliminovat jednoduchou a opakující se práci, jako jsou přesuny zboží z regálů k pracovníkům, kteří pak za svou směnu zvládnou třeba zkompletovat více objednávek. Speciálně navržená skladová řešení s využitím automatizace navíc vždy na stejném prostoru nabízejí podstatně vyšší kapacitu uskladnění než běžné police či regály. Automatická řešení totiž potřebují podstatně méně prostoru pro přesuny zboží.

Třikrát rychlejší vyřízení objednávek

Možností automatizace ve skladech je celá řada a záleží na firmě, pro jaký typ zboží ji chce zavést. Především pro drobnější výrobky a díly se využívají výtahové a páternosterové skladové systémy. V těchto uzavřených věžích jezdí anebo obíhá výtah s policemi nebo přihrádkami. Když je zboží potřeba připravit k odeslání, skladník nebo řídicí systém přivolají příslušnou polici, jež pak sjede na úroveň, ze které je možné výrobky vyndat.

Zavedení automatického skladového systému může až trojnásobně zrychlit práci ve skladu. Stejný počet zaměstnanců tak zvládne vyřídit mnohem více objednávek.

Tento způsob kompletace objednávek je přibližně třikrát rychlejší než tradiční vychystávání z regálů. Stejný objem práce tak dokáže odvést podstatně méně pracovníků. Toto řešení je výhodné především pro provozy, kde hraje klíčovou roli rychlost a bezchybnost vyskladnění i ve špičkách. Míra zvýšení produktivity pak záleží na koncepci celého systému a využití všech dostupných možností.

Společnost Kardex Remstar například na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu představila komplexní logistické řešení kombinující tento typ automatického skladu se systémy navádění obsluhy pomocí světel s využitím speciálního vychystávacího vozíku.

"Vozík umožňuje vychystávání několika objednávek najednou, a to pro několik operátorů souběžně. Každá objednávka má přidělenou barvu a operátoři vychystávají bez nutnosti papírové kontroly. Systém je informuje, kam, kolik a jaké artikly mají vyskladnit," popisuje výhody řešení Pavel Kraus, jednatel společnosti Kardex Remstar. Obsluha může také souběžně zboží do skladového systému naskladňovat, aniž by musela ostatní procesy přerušit.

Automatizace v obřím e-shopu

Jak vypadá automatizovaný systém pro velké objemy zboží, ukazuje řešení, které aktuálně zavádí ve svém novém logistickém centru společnost HP Tronic, provozovatel prodejen Euronics. Pro skladování drobného zboží zde budou využívat automatizovaný sklad nazvaný OSR Shuttle, který dodala společnost Knapp. Vyskladňování probíhá tak, že v každém patře jezdí malé automatické zakladače, takzvané shuttly, které najdou konkrétní produkt, přepraví ho k výtahu a ten jej předá na válečkovou dráhu. Ta doveze zboží až na pracovní stanici přímo pod ruce obsluhy, která jej pouze přeloží do připravené bedýnky. Odtud zboží opět samo odjede po dopravníku na expedici a na konci trasy se automaticky roztřídí podle cílové destinace.

Nasazení skladového systému v HP Tronic potvrzuje, o kolik je možné automatizací navýšit produktivitu skladu. "Nové technologie umožní vyexpedovat až 150 tisíc kusů zboží denně, což je až třikrát víc, než bylo v našich silách dosud," uvádí Libor Křížka, ředitel logistiky ve společnosti HP Tronic.

Automatizace pro takový objem aktivit ovšem není levná záležitost. "Do současné doby jsme investovali do technologií v novém skladu více než 200 milionů korun, ale není to konečná částka. Celkem do skladových technologií investujeme v horizontu následujících tří let na 300 milionů korun," dodává Libor Křížka.

I když menší automatizovaná řešení, jako jsou výtahové skladové systémy, vyjdou na zlomek ceny, pravdou zůstává, že i ty nejjednodušší automatické sklady si mohou dovolit pouze větší firmy. Pokud se ale díky navýšení produktivity, snížení počtu zaměstnanců a úsporám vyplývajícím z navýšení kapacity skladu přehoupne návratnost investice pod pět let, není o čem přemýšlet.

Související