Předvánoční období je každoročně u kurýrních služeb tím nejhektičtějším. PPL odhaduje, že mezi 1. a 20. prosincem rozvezou kurýři průměrně 200 až 210 tisíc balíků denně. Vzhledem k obecnému trendu nákupu dárků na poslední chvíli a očekávaným komplikacím v dopravě, PPL zákazníkům doporučuje, aby si balíky objednávali s termínem předání k přepravě nejpozději do čtvrtka 21. prosince.

Dvojnásobný objem balíků si vybírá svou daň a s přičtením rizika nečekaných událostí a špatného počasí je pravděpodobnost zpoždění dodání poměrně velká. „Například zpoždění jednoho kamionu mezi pobočkami a centrálním překladištěm o tři hodiny způsobí zpoždění téměř tří tisíc zásilek o jeden den,“ vysvětluje Petr Chvátal, generální ředitel společnosti PPL. Jedním z dalších důvodů zpožďování je v Česku oblíbená platba na dobírku. Podle generálního ředitele by kurýři zvládli rozvézt o desítky balíků více, kdyby všechny platby proběhly předem.

Příprava na Vánoce začíná nejpozději na jaře

Balíkové společnosti na vánoční nápor připravují podstatnou část roku. Navyšují jak přepravní kapacity, tak lidské zdroje. PPL si nejen kvůli Vánocům nechala letos zpracovat průzkum, kde více než 2500 respondentů v online dotazníku volilo priority, které jsou pro ně u dodavatele zásilek nejdůležitější. Hlavními důvody, proč si kurýrní službu dotázaní vybírají, jsou cena, čas dodání, komunikace s příjemcem a elektronické potvrzení o objednávce. „Není překvapením, že cena, termín a garance dodání jsou pro zákazníky důležité. Právě termín a garance doručení zásilky je před Vánocemi naprosto stěžejní. I proto chceme aktivně podporovat povědomí o alternativním dodání do smluvních výdejen zásilek, tzv. ParcelShopů,“ vysvětluje Petr Chvátal.

Síť ParcelShopů je podle Chvátala velkou konkurenční výhodou PPL. Letos jejich počet firma rozšířila o dalších 200 výdejních míst a celkově si tak čeští zákazníci mohou vyzvednout zásilky na více než 1300 místech. Jejich hlavní předností je flexibilita vyzvednutí, kdy zásilka může čekat na výdejně třeba i týden. Zároveň je odtud možné i zásilku odeslat.

Valná většina zákazníků ale i před Vánoci volí doručení domů. „Abychom toto zvládli, budeme prodlužovat směny, plánujeme nadstandardní nedělní návozy a budeme také intenzivně pokračovat v sobotním doručování, které jsme zavedli v roce 2016. Zůstává i varianta osobního vyzvednutí zásilky na našich depech, z nichž některá budou otevřena i na Štědrý den,“ uzavírá Petr Chvátal.

Související