Modulové stavby slouží po celém světě jako nízkonákladové řešení dočasných staveb. Doslova velkým oříškem ale bývá jejich přeprava. Aby moduly mohly být dopraveny na místa určení po celém světě, je potřeba promyslet všechny logistické operace.

Nejde jen o způsob přepravy modulů. Důležité je i vhodně zvolené přepravní balení a způsob manipulace s modulem po dobu nakládky, překládky, vykládky a samotné montáže konečné modulové budovy. „Náklady na přepravu a montáž totiž vstupují do výsledné ceny objektu a málokterý zákazník je připravený utratit za tyto nezbytné služby stejně nebo více než za samotný objekt,“ vysvětluje Jan Petr, marketingový a exportní ředitel společnosti Touax. Dobře zvládnutá logistika tak je nezbytnou součástí toho, aby modulová stavba splňovala požadavek zákazníků na rychlost realizace, mobilitu, nizkonákladovost a flexibilitu.

Chytrá balení šetří náklady na dopravu

Moduly z výrobního závodu Touaxu v Supíkovicích jsou v závislosti na místě určení přepravovány buď jako již připravené k montáži do objektu, nebo ve speciálních přepravních balení Extra Pack nebo Flat Pack. Tato balení byla vyvinuta s cílem snížit náklady na přepravu na minimum.

Přepravu v Evropě a v evropské části Ruska zajišťují standardní kamiony, na které lze naložit vždy dva kusy dokončených modulů nebo až osm kusů modulů v balení Flat Pack. Pro doručení do zámoří se používá kombinovaná nákladní přeprava – na kamiony navazují kontejnerové lodě. Zde hraje prim balení Extra Pack, které pojme až 12 kusů modulů ve čtyřicetistopém námořním kontejneru.

K chytrému řešení celé logistiky přepravy modulů přispívá i to, že když se na místo stavby přepravují moduly ve více kamionech, mají jejich řidiči přesně stanovené pořadí na dojezdovou hodinu a vykládku. Moduly se totiž vykládají a umísťují do sestavy podle předem připravených plánů.

Stavba během přepravy

Přeprava běžných modulů po silnici přitom nevyžaduje žádné zvláštní parametry kamionu. Moduly obvykle bez problémů vyhoví požadavkům na nosnost u standardních kamionů. „Pokud má modulová jednotka rozměry ISO kontejneru, pak je nabídka nákladních aut nejširší a přeprava nejlevnější. Při případném zvyšování rozměrů již jde o nadrozměrný náklad s vyššími náklady na přepravu, nižší disponibilitou vhodných aut i potížemi s volbou trasy v důsledku objížděk kvůli překážkám na trase,“ dodává Jan Petr.

Modulová stavba na nákladní lodi.

V roce 2015 firma Touax realizovala zajímavou přepravu, kdy dodávala moduly na klíč pro jednu ze světových ropných korporací. Dvacet modulů převezly kamiony do holandského depa v Moerdijku, kde z nich byla vybudována dvoupodlažní budova o půdorysu 25 x 7,5 m a výšce 7 m. Celá budovapak byla převezena ve dvou blocích do přístavu v Antverpách, kde byly přeloženy na pontony a převezeny nákladní lodí na místo určení do doků Marshalldok, kde je usadil plovoucí jeřáb.

Z Jeseníků až do Ria

Touax dodává moduly i do zámoří, například Afriky a jižní Ameriky. Nejdelší cestu urazily moduly ze Supíkovic do Rio de Janeira, kde vyrostla administrativní budova z 214 modulů, které do Brazílie dopluly v 36 kontejnerech.

Modulová technologie je rychlá a flexibilní především díky dobrému designu a logistice. Pokud jde o jednomodulové stavby, může celková doba realizace trvat pouze několik hodin i s nakládkou v pražském depu, přepravou a vykládkou na místě určení. Takto například za méně než den vznikla festivalová prodejna na Mezinárodní filmovém festivalu Karlovy Vary a to i se zazásobením celého obchodu zbožím.

Vykládání stavby plovoucím jeřábem.

Související