Ilustrační foto
Ilustrační foto
autor: HN – Matej Slávik

Americký internetový gigant Amazon oznámil, že pro letošní předvánoční nákupní špičku nabere do svých skladů v USA 120 tisíc sezónních pracovníků. To je stejný počet jako loni, nicméně už v lednu firma uvedla, že do poloviny roku 2018 naverbuje 100 tisíc zaměstnanců na plný úvazek.

Sezónní pracovníci budou pomáhat při vychystávání, balení a expedici zásilek v 75 distribučních centrech, které má Amazon ve Spojených státech. Řada z nich může podle firmy následně získat stálé místo.

 

E-shop se tak chce vyvarovat problémům se včasným odesíláním zboží, které ji postihly během obrovského zvýšení prodejů v hlavní nákupní špičce v minulých letech. Podobně jako řadu dalších e-shopů, které bojují s nízkou nezaměstnaností. Ta v USA nyní klesla na 16leté minimum 4,2 procenta, jak informovala agentura Reuters.

Platy rostou o desetinu a víc

Nedostatek pracovníků je velkým problémem i pro české firmy, což se ještě stupňuje před nákupní špičkou, kdy hledají především brigádníky. Jako každý rok se poptává hlavně personál do obchodů na pokladny nebo doplňování zboží. Nejrychleji roste poptávka v internetovém prodeji, kde jsou mimořádně žádaní lidé na balení a expedici zboží. Tato situace vede k rychlému růstu odměn, které vzrostly meziročně o 10 až 15 procent, jak vyplývá z ankety ČTK mezi personálními agenturami.

„Již se objevuje poptávka po pracovnících do obchodu na posílení předvánočních prodejů, do administrativy nebo zadávání dat. S blížícím se koncem roku firmy hledají fakturanty či jinou výpomoc pro finanční oddělení firem. Hlavní nápor přijde v následujících dvou až třech týdnech," řekla šéfka marketingu agentury Hays Kristýna Králová. Nedostatek lidí podle ní hrozí u všech pozic. Uchazečů je málo ve všech oborech a je obtížné tyto pozice kvalitně obsadit, dodala.

Poptávka po brigádnících na Vánoce letos opět vzrostla asi o desetinu, uvedl ředitel marketingu ManpowerGroup Jiří Halbrštát. Hlavní poptávka teprve přijde a bude obrovská, doplnil ředitel poradenské společnosti McRoy Tomáš Surka. Největší zájem bude podle něj o pracovníky do potravinářství, logistiky, pohostinství a obchodů.

Většina firem je vzhledem k aktuálnímu stavu na trhu práce co do počtu pracovníků v minusových číslech, takže nabírají zaměstnance spíše na plný úvazek, upozornila marketingová ředitelka Grafton Recruitment Jitka Součková. Někde se místo brigádníků využívají přesčasy nebo poptávku pokryjí lidé z okolí nynějších pracovníků, třeba rodinní příslušníci.

Platy například v obchodě se na mnoha místech zvedaly letos podle Surky o desítky procent. „Čekáme, že se ještě navýší a objeví se zajímavé náborové příplatky a jiné benefity," podotkl.

Odborníci z oblasti lidských zdrojů proto doporučují lidem, kteří chtějí změnit místo nebo si vymoct lepší podmínky v aktuální práci, aby to udělali nyní.

Nová depa, noví kurýři, nové skenery

Nové skladníky i řidiče hledají také přepravci balíků, kteří otevírají další depa, aby se neopakovalo zpožďování zboží z e-shopů jako loni. Přepravci letos zaměstnancům zvýšili mzdy, částečně také zdražili, vyplývá z ankety ČTK.

Například PPL hledá nové řidiče a personál na provozech i zákaznickém servisu, motivuje také zaměstnance prostřednictvím výkonnostních odměn. Společnost otevřela několik poboček, aby byla blíže oblastem, kam zboží doručuje, a nakoupila nové skenery a platební terminály.

„S ohledem na rostoucí počet zásilek by se určitě hodilo řidičů více. Obecně téměř ve všech krajích trpíme jejich nedostatkem s tím, že v některých regionech je to již nyní důvod k nutným přesčasům našich kurýrů," uvedl generální ředitel PPL Petr Chvátal.

DPD se s klíčovými klienty domluvila na objemech pro sezónní měsíce a má nastaveny maximální limity pro jednotlivé dny. „Před sezónou budou pro oblast Prahy otevřena dvě zcela nová depa a další tři pak v Liberci, Plzni a Karlových Varech,“ dodal generální ředitel DPD Miloš Malaník.

Obchody Expert Elektro rozšířily počet spolupracujících přepravních společností. „Nově letos jako záruku včasného doručení objednaného zboží zavádíme navíc i dopravu zboží přímo z našich prodejen vlastními vozy," řekl vedoucí on-line služeb řetězce Michal Švihnos.

Obchody Euronics i Kasa.cz budou moci využít nový sklad v Jirnech u Prahy, který vyexpeduje až 150 000 kusů zboží denně. Obě značky navíc nabízejí vlastní dopravní společnost HDS s možností doručení i v pozdějších večerních hodinách či o víkendu.

Podle internetové přepravní služby Zaslat.cz reagovali přepravci na loňské problémy se zpožďováním doručení navýšením platů zejména u řidičů, v některých případech až o 35 procent. Rovněž došlo ke zdražení hlavně u atypických a nadrozměrných balíků, které neprojdou přes automatické třídičky a musí s nimi manipulovat zaměstnanci.

„Ke zdražení za balíkovou přepravu ještě dojde, od listopadu přepravci zavádějí dražší, takzvané sezonní ceníky, v nichž v průměru dojde k navýšení cen kolem 10 procent," uvedl ředitel Zaslat.cz Miroslav Michalko. Na vyšší ceny podle něj doplatí hlavně menší obchodníci, kteří nejsou pro přepravce objemově tak lukrativní. Největších e-shopů se zdražení nedotkne, ti jsou schopni vyjednat si u speditérů speciální ceny.

PPL uvádí, že se bude snažit dosáhnout maxima, aby všichni měli své zásilky včas. „Našim zaměstnancům na depech budeme prodlužovat směny, plánujeme nadstandardní nedělní návozy a chceme aktivně podporovat povědomí o možnosti vyzvednutí zásilek v nejbližších smluvních výdejnách zásilek - Parcelshopech," dodal šéf PPL.

Riziko nečekaných událostí je v zimě velké. „Například zpoždění jednoho kamionu mezi našimi pobočkami a centrálním překladištěm o tři hodiny způsobí zpoždění téměř 3000 zásilek o jeden den," dodal Chvátal. Ve špičce sezóny bude také podle něj hrozit krátkodobé vyprodání zboží na e-shopech, což způsobuje předání objednaného zboží přepravci se zpožděním, které se mnohdy dává za vinu přepravní firmě.

E-shopy se o loňských Vánocích potýkaly se zpožděním doručení zboží i o 14 dní. Dopravci nestíhali pokrývat rychlý růst on-line trhu, scházeli jim řidiči.

Autoři: Radek Novotný, ČTK