Společnost Colliers International provedla srovnání atraktivity států regionu CEE-6 (Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko) pro automobilový průmysl. Česká republika v něm spolu s Bulharskem obsadila první místo.

Maďarsko se umístilo třetí a následovaly Polsko, Rumunsko a Slovensko, všechny se solidním výsledkem.

V našem průzkumu převyšuje Česká republika ostatní země z CEE-6 svojí geografickou polohou a dostupností, nízkými cenami elektřiny a stabilními platy. Zatímco růst mezd se zde zrychluje v řádu jednociferných částek, inflace mezd je menším problémem, než je tomu v Maďarsku, Rumunsku či Bulharsku,” uvedl Mark Robinson, specialista výzkumu pro střední a východní Evropu.

Studie „The road kings: CEE Autos” zveřejněná během mnichovského veletrhu Expo Real, zkoumala osm klíčových faktorů ovlivňujících rozhodování automobilek a dodavatelů součástek při výběru země: náklady na pracovní sílu a jejich stabilitu, nedostatek pracovních sil ve výrobě, přístupnost k zákazníkům, hustotu dálniční sítě versus pracovní sílu, cenu elektřiny, sazbu daní právnických osob a hodnocení Světové banky v žebříčku „Doing Business“. Přitom hlavními faktory byly cena pracovní síly a lokalita (její dostupnost a infrastruktura).

Automobilový průmysl je pro ekonomiky zemí východní a střední Evropy klíčový. Podíl vývozu automobilů na celkovém exportu v roce 2015 dosahoval na Slovensku výše 34,6 procent a v Maďarsku 28 procent. V rozmezí let 2010-2015 vývoz v zemích regionu narůstal o průměrných 7,4 procent.

Související