Například společnost Euronics před začátkem sezony plánuje otevření nového logistického centra v Jirnech u Prahy, což přinese zrychlení dodávek. „Díky novému logistickému centru dokážeme denně vyexpedovat až 150 tisíc kusů zboží, což je trojnásobek toho co dosud,“ uvádí Daniel Večeřa, generální ředitel společnosti HP Tronic, kam síť Euronics spadá.

E-shop CZC.cz navýšil o pětinu maximální počet objednávek, které zvládne odbavit za den na 18 tisíc. „Bod zlomu bohužel nastává u dopravců, kteří již enormní vánoční nápor zvládají hůře. Abychom těmto problémům co nejvíce předešli, budeme zákazníky směřovat k objednávkám s osobním vyzvednutím na našich pobočkách,“ uvedl obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

Cestou může být vlastní doprava

Další prodejce elektroniky Datart rozšíří počet kurýrních partnerů. Letos obnovuje spolupráci s InTime a začal spolupracovat s mladou společností DoDo. Páteří jeho logistiky je ale vlastní doprava. „Nejde jen o to dopravit zboží ke dveřím, ale naše služba je o dopravě spotřebiče až na místo užití, tedy vynesení do bytu, předvedení, odvoz starého spotřebiče k ekologické likvidaci, uklizení po sobě, odvoz odpadů a podobně,“ uvedla mluvčí Iva Pavlousková.

Podobnou službu také zavedla Alza.cz. Její ředitel logistiky Jan Klička očekává v předvánočním období až 120 tisíc objednávek za den, asi o pětinu víc než loni. Vrchol prodejů je zhruba 14 dní před Štědrým dnem, asi týden před svátky pak lidé začnou preferovat osobní odběry. „Nejvíc lidí pobočku v Praze 7 loni navštívilo 23. prosince, a to bylo přes 10.000 lidí za den. Je to jako malé městečko, které projde showroomem,“ dodal Klička. Češi tak podle něj nechávají nákupy vánočních dárků často na poslední chvíli.

Nový systém monitorování veškerých zásilek zavedl e-shop Mall.cz. „Pokud nyní dojde k jakémukoliv problému či nedopatření se zásilkou nebo dopravcem, jsme schopni pružně reagovat a například využít jiného dopravce s volnou kapacitou,“ vysvětluje mluvčí Jan Řezáč. Přepravní společnost DPD e-shop letos nahradil společností PPL a posílil logistiku o dva další dopravce.

Problémem je opět nedostatek řidičů

Internetové obchody se v poslední předvánoční nákupní sezoně potýkaly se zpožděním doručení zboží i o 14 dní. Musely proto čelit více stížnostem zákazníků. Dopravci nestíhali pokrývat rychlý růst on-line trhu, scházeli jim řidiči. Během nejsilnějších dvou dnů loňské vánoční sezony, 12. a 13. prosince, zákazníci e-shopů provedli celkem více než milion objednávek.

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního pololetí letošního roku 46,4 miliardy korun, meziročně o 13 procent víc. Vyplývá to z údajů portálu Heureka.cz. Ve druhé půlce roku by růst měl zrychlit. Podle nedávného odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos tržby internetových obchodů dosáhnou zhruba 115 miliard korun.

Související