Kamiony z Pražského kruhu nesjedou, rozhodli radní.
Kamiony z Pražského kruhu nesjedou, rozhodli radní.
autor: HN – František Vlček

Praha zakáže nákladním autům nad 12 metrů délky sjíždět z Pražského okruhu do města. Radní v úterý zároveň schválili zákaz vjezdu kamionů na Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou, které v současnosti nahrazují nedokončenou jihovýchodní část okruhu. Vedení města se zvolenou nejtvrdší variantou zákazu postavilo proti stanovisku ministerstva dopravy a dalších státních institucí, které požadovaly zachování průjezdu pro nákladní dopravu mezi Spořilovem a Běchovicemi. 

Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia považuje krok za nehorázný populismus, který povede k dopravnímu kolapsu. O možném dopravním kolapsu hovoří i ministerstvo dopravy a Středočeský kraj.

"Po dvacetiminutovém rozhovoru jsme došli k tomu, že rada jednomyslně podpořila variantu tři, tedy tu nejtvrdší," uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Magistrátní odbor dostal dnešním rozhodnutím za úkol připravit prováděcí projekt opatření. V případě jeho schválení silničním správním úřadem nebudou moci kamiony na kterémkoliv místě Pražského okruhu sjet na území hlavního města. Řidičům kamionů se zároveň uzavře klíčový průjezd mezi D1 a Běchovicemi, kde současná provizorní trasa křižuje obytnou zástavbu. Na kamionovou dopravu si dlouhodobě stěžují zejména obyvatelé Spořilova.

Proti zákazu mezi Spořilovem a Běchovicemi se při jednáních s magistrátem postavilo ministerstvo dopravy a další státní instituce. Zákaz podle nich bude mít negativní vliv na dopravu v celé republice. Zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) podle schváleného dokumentu uvedli, že případné přijetí tvrdší varianty bude mít zásadní vliv na množství peněz, které Praha v budoucnu z fondu obdrží.

Podle Dolínka ale SFDI Praze příliš peněz nedává už teď. "Moc nám toho nedávají, tak nám toho moc nemohou vzít," uvedl s tím, že i když ministerstvo dopravy je proti záměru, Praha vychází ze strategických dokumentů, které požadují snížení tranzitní dopravy v metropoli kvůli znečištění ovzduší. Podobně hovoří doporučení Evropské unie.

Úterní rozhodnutí rady rovněž zavazuje příslušný magistrátní odbor, aby vypracoval analýzu dalších možných řešení dopravní situace na jihovýchodě Prahy. Dolínek zároveň chce zlepšit kontrolu dodržování předpisů ze strany řidičů kamionů. V budoucnu by mohli být automaticky pokutování s pomocí kamerového systému. Ten bude sloužit i pro kontrolu výjimek, které budou moci řidičům udělovat městské části.

Ministerstvo dopravy považuje krok vedení magistrátu za nerozum, protože vytlačí nákladní dopravu na středočeské komunikace, které na to nejsou uzpůsobeny. To může vést k dopravnímu kolapsu. "Věříme, že v rámci řízení před silničním správním úřadem nakonec tato varianta neprojde i kvůli nesouhlasnému stanovisku policie," uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Proti zákazu vjezdu kamionů do Prahy se v minulosti postavil Středočeský kraj, který se obává zvýšení provozu v obcích okolo Prahy. Například Říčany už spustily vlastní zákaz průjezdu vozidel nad 12 tun.

Mluvčí sdružení autodopravců ČESMD Bohemia zase namítá, že je v Praze řada míst, kde je nutné vjezd nákladních aut zachovat. „Například ve východní části je mnoho provozů a obchodů, které jsou na zásobování závislé,“ uvedl. A dodal, že to, že „není dnes dostavěn Pražský okruh, není vinou obyvatel středních Čech žijících v obcích, které budou extrémně postiženy kamiony hledajícími jakoukoliv cestu.“

“Tento úsek využíváme stejně jako všichni evropští dopravci denně. Využíváme ho při všech tranzitních průjezdech jak z východu na západ, tak z jihu na sever nejen v rámci České republiky, ale i Evropy. Úseky, jež má Magistrát hlavního města Praha v plánu uzavřít, jsou totiž součástí evropské tranzitní sítě," uvedla Martina Šmídlová, obchodní a personální ředitelka logistické firmy Šmídl. 

"Jediná teoretická alternativní trasa vede výhradně po silnicích druhých a třetích tříd, a přes malé obce sousedící s Prahou. Tyto trasy však nejsou dimenzovány na evropskou tranzitní dopravu. Jako jediné možné řešení považujeme dostavbu velkého Pražského okruhu, jehož dokončení je však stále v nedohlednu. Do té doby je omezení vjezdu na Pražský okruh nereálné,” dodala Martina Šmídlová. 

Autoři: ČTK, jsf, Radek Novotný