Ekonomická recese, které proběhla na přelomu minulé a této dekády, přinesla do oblasti manipulační techniky jednu zásadní změnu. Firmy začaly šetřit a hledat efektivnější řešení, a proto začaly houfně přecházet na elektrické vozíky, jejichž prodeje tak stoupají na úkor strojů se spalovacím motorem. Zatímco ještě před 10 lety se v Česku prodávalo i téměř dvakrát více čelních vozíků se spalovacím motorem než na elektřinu, v letech 2008 až 2010 se tento poměr vyrovnal, a v posledních letech se dokonce začíná obracet (viz graf v článku Asie se stala největším trhem s manipulační technikou. Každý čtvrtý vozík na světě se prodá v Číně).

Přitom čelní vozíky tvoří zhruba polovinu veškeré prodané manipulační techniky. Druhou polovinu dělají skladové vozíky, které jsou převážně na elektřinu. Pokud bychom se podívali na celoevropský trh a kompletní portfolio manipulační techniky, před 10 lety se v celé Evropě prodalo 72 procent strojů na elektřinu a 28 procent na spalování. Loni pak byl tento poměr dokonce už 84 ku 16, říká Hans-Georg Frey, předseda představenstva firmy Jungheinrich, a dodává: "Očekáváme, že se to bude dál prohlubovat."

Na celosvětovém trhu je tento poměr 54 ku 46 ve prospěch "elektrik". Důvodem je zejména asijský trh, kde vozíky se spalovacím provozem stále naprosto dominují, ale i zde trend postupně směřuje k prodeji elektrických strojů.

Vedlejší efekt

Tato změna měla i vedlejší efekt - více se rozjel vývoj lithium-iontových baterií, které už dříve začaly dominovat ve spotřební elektronice. Nicméně u vozíků, podobně jako u elektromobilů, čelí vzhledem k potřebě mnohem vyšší kapacity daleko složitějším problémům při vývoji. Proto jsou stále takzvané lionky ještě poměrně drahé, nicméně s dalším výzkumem a nasazením ve více provozech jejich cena klesá.

I tak je ale dnes lithium-iontová baterie zhruba třikrát dražší než olověná, přičemž samotný tradiční akumulátor tvoří přibližně třetinu ceny celého vozíku, uvedl produktový manažer firmy Jungheinrich Pavel Králík.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci