Logistické firmy celkem běžně pro své klienty zajišťují balení výrobků, polep různými etiketami a kompletaci akčních balíčků, někdy i lepení kolků nebo žehlení. A dělají to velice ochotně, protože se jedná o takzvané služby s přidanou hodnotou, za které si účtují vyšší poplatky než za základní skladové služby. Takový servis si objednávají především obchodní společnosti. V poslední době se ale spolupráce rozšiřuje stále více i v rámci faktické výroby, kde logistické firmy vstupují do jiného světa. 

Logistické služby, které již hraničí s výrobou, mají největší tradici v retailu. "Pro náš segment jsou velice důležité služby s přidanou hodnotou v oblasti balení, ať už jsou to předplněné stojany na podporu prodeje anebo copackingové projekty pro zatraktivnění výrobků. Je to oblast, do které investujeme stále více peněz," popisuje například Stanislav Martínek, ředitel supply chain pro ČR a SR ve společnosti Nestlé, spolupráci s logistickým partnerem.

U balení ovšem aktuální nabídka logistických služeb pro retail zdaleka nekončí. To dokazuje například společnost Hopi se svojí službou Ultra-Fresh, v rámci které zpracovává celé kusy čerstvého masa a ryb podle požadavků řetězců, především sítě Makro. Bourání, filetování a balení probíhá přímo ve speciálním provozu v Jažlovicích, kde místní řezníci dokážou zpracovat až 10 tun masa denně.

Společnost Gefco zase v rámci svých služeb s přidanou hodnotou nabízí zákazníkům z textilního průmyslu možnost výměny či umístění zabezpečovacích prvků RFID na jednotlivé produkty či výměnu cenovek předtím, než je daný kus oblečení doručený do prodejny. To může být nutné například ve chvíli, kdy výrobce nepoužívá etikety s vícero měnami pro různé trhy anebo pokud dojde k přecenění zboží.

Do výroby aut

Vedle retailu ovšem zažívají logistické společnosti větší zapojení i do procesů výrobních firem. Zejména v automobilovém průmyslu jsou pak často doslova až součástí výrobní linky. "Posun dalších činností na logistické providery je trend, který už dlouho panuje zejména v logistice pro retail. Podobným směrem se vydává i výrobní sektor, přičemž je nutné říci, že outsourcované činnosti jsou z principu věci poměrně snadné a rutinní činnosti, které nevyžadují hluboké výrobní know-how," vysvětluje Jan Polter, obchodní ředitel společnosti Dachser.

Zaměstnanci této společnosti tak například na pobočce v Břeclavi provádí předmontáž, kompletaci článkových řetězů, jejich namazání a osazení bezpečnostní pojistkou. Ty pak spolu s dalšími díly dodává Dachser v režimu just-in-time či just-in-sequence na výrobní linku. Zapojení logistického providera je možné nejen na začátku, ale i uprostřed výrobního procesu. Dachser takto přebírá od výrobce součástky, které předá dodavateli k pozinkování, zkontroluje kvalitu pozinkovaných dílů a dodává je zpět do výrobního procesu. "Máme i poptávky například na lehkou demontáž hotového výrobku, který musí být pro přepravu částečně demontován z důvodu velikosti zásilky, či dokonce na zhotovení výrobního katalogu materiálu, který máme v sortimentu našeho skladu, jejž pro zákazníka vedeme," dodává Jan Polter.

O lehkou výrobu rozšířila své služby v České republice také společnost DB Schenker. V roce 2016 společně se svým dlouholetým partnerem Magna Exteriors Bohemia přesunula kompletaci nárazníků pro automobily Škoda Fabia a Octavia z libereckého závodu firmy do logistického skladu v Kosmonosech poblíž automobilky. Výroba, opracování a lakování stále probíhají v Liberci, ale poslední krok kompletace již realizuje DB Schenker v těsném sousedství mladoboleslavského závodu.

Bezpečnější řetězec

Hlavním důvodem přesunu byla snaha zmírnit rizika vyplývající z přepravy. Dodavatel je tu sice od automobilky vzdálený pouhých 50 kilometrů, ale vzhledem k tomu, že od odvolávky po doručení nárazníku do výroby v přesném pořadí má pouze 200 minut, bylo každé zdržení na trase nebezpečné.

"Projektem kompletace nárazníků snižujeme rizika při jejich přepravě a zvyšujeme plynulost dodavatelského řetězce do výroby. Původně byl převoz nárazníků mezi Libercem a Jabloncem rizikový, zejména kvůli nepřízni počasí v zimních měsících. Díky přesunu kompletace do Kosmonos dokážeme nárazníky na montážní linku doručit co nejpřesněji a pouze v aktuálně požadovaném množství, takže montážní linka Škoda Auto může vyrábět s minimálními skladovými zásobami v systému JIS," popisuje výhody řešení Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.

Dalším přínosem je také vyšší efektivita přepravy, protože od dodavatele do Kosmonos se nárazníky přepravují nesložené. Úspornější jsou pak i z hlediska skladování, což je vzhledem k velkému objemu výroby další nezanedbatelné plus. Na dvou výrobních linkách tu denně zkompletují a pro Škodu vyexpedují přes 2100 nárazníků. V zahraničí pak DB Schenker pro koncern Volkswagen v Německu montuje dokonce ještě větší celky.

Projektů, kde se z logistických společností stávají výrobci, je v automotive celá řada. Sofistikovanou úpravu a montáž skel dokonce se zapojením průmyslových robotů dělá na ploše několika tisíc metrů čtverečních společnost DSV. Yusen Logistics Czech zase pro automobilku TPCA kompletuje střešní výplně. Zatímco od dodavatele přicházejí zabalené tak, aby se co nejlépe využila kapacita kamionu, k lince je pracovníci společnosti připravují v balení, které je vyvinuto s maximálním důrazem na ergonomii a co nejnižší námahu pro operátora. Benefitem tak jsou nižší přepravní náklady.

"Tento trend pokračuje. Máme poptávku na svařování dílů, což už není lehká montáž, ale normální výroba," prozradil nedávno v rozhovoru Michal Peter, jednatel české pobočky Yusen Logistics. "Nebojíme se toho. Vždyť třeba Magna bude v Rakousku vyrábět vozy BMW. Dřív to byl jen dodavatel a nyní bude stavět vozy. My jsme byli včera 'jen' logistická firma a zítra budeme možná vyrábět komponenty."

Výrazně do podoby finálních vozů zasahuje také logistická firma Gefco, která ve svém hubu vedle kolínské automobilky nejen vybavuje vozy různými manuály, letáky, žárovkami a bezpečnostními sadami, ale realizuje i postprodukční úpravy aut, které si zákazník objedná. Ty má na starosti zkušený tým, jehož členové jsou důkladně proškoleni a znají specifika jednotlivých instalací.

V dílně společnosti Gefco tak specializovaní pracovníci například instalují parkovací asistenty, navigace, alarmy, hliníkové disky anebo difuzory. Každá zakázka je jiná a vše je podřízeno specifickým požadavkům konkrétního zákazníka. V dílně také dokončují vozy ze speciálních edicí, kde vedle dodání zvláštní výbavy například mění kryty zpětných zrcátek a vnějšek i vnitřek auta zpestřují různými designovými polepy či tuningovými prvky. Jde především o modifikace, které se výrobci z hlediska efektivity výroby nevyplatí realizovat přímo v továrně.

Zaměstnanci na vyžádání

V tom spočívá pro výrobce další z výhod outsourcování části procesů na logistickou společnost. Přenesením činností se totiž výrobci uvolňují lidské zdroje, které může využít pro další rozvoj hlavní části svého podnikání. Logistické firmy však ve většině případů nejsou pouze dodavatelem levné pracovní síly, ale vždy se snaží poskytnout svým zákazníkům i nějakou přidanou hodnotu v podobě navazujících logistických služeb.

"Musíme být realisté. Nechceme vstupovat do výroby jen kvůli tomu, abychom někomu pomáhali snižovat náklady na pracovní sílu. To nám nedává smysl. Aby mělo logiku, že do některých částí výroby vstoupíme, musí za tím být i logistika," upozorňuje Bernhard Simon, jednatel skupiny Dachser.

Dalším přínosem rozšířených služeb může být také možnost využití externích pracovníků v sezonních špičkách. "Pro menší zákazníky je zajímavá větší flexibilita pracovních sil velkého logistického providera. I když situace na pracovním trhu začíná být nyní velmi složitá pro všechny," vysvětluje David Hanyš, ředitel logistiky v DSV Road.

Pomoc využívají i technologické firmy

Trend sbližování výroby a logistiky se projevuje i v jiných oborech, třeba v segmentu high-tech. V něm působí společnost DSV, která pro své zákazníky provádí kontroly kvality a dočišťovací práce před expedicí.

DB Schenker zase ze svého logistického centra ve Strančicích řídí distribuci předního světového výrobce high-tech elektroniky pro střední a východní Evropu. Vedle klasické distribuce ale zajišťuje také zpětný odběr a zpracovává reklamace. Zaměstnanci logistické firmy tak provádějí na reklamovaných kusech diagnostiku a rozhodují, zda půjde zboží na opravu, či do likvidace. Po opravě pak DB Schenker reklamovanou elektroniku doručuje zpět zákazníkům.

Pro vytvoření funkčního centra distribuce a reklamací musela logistická společnost obsadit 250 pracovních míst. Shánění kvalifikovaných pracovníků však je dnes problém nejen pro výrobce, ale už i pro logistické společnosti. A v případě, že skladník má zajišťovat částečně i výrobu, to může být ještě složitější.

Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Logistika.

Související