V průmyslovém areálu společnosti Bosch Diesel pracuje na 4700 lidí a i zde pociťují aktuální nedostatek pracovních sil. Zaměstnance neustále nabírají a získat například kvalifikované pracovníky do skladů je obrovský problém.

„Česká republika do určité míry těží z levnější pracovní síly. S postupující modernizací výroby se ale tato výhoda bude vytrácet. Proto je pro závody společnosti Bosch důležité pracovat na Průmyslu 4.0, aby zůstaly konkurenceschopné v rámci skupiny,“ uvedl Milan Šlachta, šéf skupiny Bosch v České republice a na Slovensku.

Jihlavský závod proto rozjel hned několik projektů automatizace ve výrobě i v logistice. Velké stroje například vybavuje senzory, díky kterým může sledovat aktuální průběh výroby i stav důležitých součástí strojů. Díky předvídání poruch tak firma dokáže předejít neplánovanému pozastavení výroby. 

Dalším krokem v automatizaci se ale stalo nasazení dvou automatických tahačů BT Autopilot, které přepravují prázdné obaly a hotové výrobky mezi skladem a výrobní linkou a orientují se pomocí laserových paprsků. Dvanáctimetrové tažné soupravy se pohybují po kilometr dlouhé trase pohybují zcela automaticky a denně najezdí přes 60 kilometrů. Díky nasazení automatizovaného řešení firma ušetřila jednoho pracovníka na směnu a návratnost investice počítá na tři roky.

Automatizace logistických procesů se zatím prosazuje převážně v západní Evropě, ale díky zkracující se návratnosti investice pomalu roste poptávka už i v České republice. „V Evropě jsme dodali již přes 500 autonomních vozíků. V České republice máme tři instalace v provozu, několik rozpracovaných a rychle nám přibývají další poptávky," uvedl Aleš Hušek, specialista na logistická řešení ve společnosti Toyota Material Handling, která autonomní tahače dodala.