Rozhodujícím faktorem, který ovlivňuje atraktivitu průmyslových parků, vždy byla lokalita a je tomu tak i v případě zelených skladů. Především nižší vzdálenost od dálnic nebo silnic vyšší třídy významně přispívá ke snižování nákladů na dopravu, což vede i ke snižování uhlíkové stopy a celkové dopravní zátěže dotčeného území.

Ukázkou nadstandardní dopravní dostupnosti je park P3 Prague D11, který stojí mezi dálnicemi D11 a D10 a pro zaměstnance je dostupný i železnicí vzdálenou jen 300 metrů. Z hlediska obslužnosti je zajímavý i největší český logistický areál v Horních Počernicích, kde je pro logistické potřeby nájemců důležité přímé napojení na D10 a pražský dálniční okruh, zatímco z hlediska zaměstnanců a zákazníků je podstatné napojení na síť pražské integrované dopravy.

Sklady mohou energii i vyrábět

Průmyslové parky mohou být i energeticky šetrné. Developeři střechy některých hal osazují výkonnými fotovoltaickými panely. Střechy jsou navíc opatřeny systémem důmyslně rozmístěných světlíků. Ty do interiéru hal vpouští denní světlo tak, že přispívají k snížení nákladů za osvětlení míst s největší frekvencí pohybu zaměstnanců – například u expedičních zón.

Tam, kde světelný výkon světlíků nestačí, montují developeři inteligentní osvětlení, které osvítí pouze tu část prostoru, ve které se pohybují lidé nebo stroje. Z P3 parků v Česku je z pohledu hospodaření se světlem zajímavá hala pronajatá společnosti Yusen Logistics, kde je možné každý skladovací sektor rozsvítit zcela nezávisle. Inteligentním řešením osvětlení mohou nájemci ušetřit až 40 procent nákladů na osvětlení.

„Stále více firem vnímá potřebu udržitelného podnikání, chtějí ukázat, že podnikají v kvalitních halách, úsporných parcích šetrných k životnímu prostředí. Eko certifikace je jedním ze způsobů, jak zvýšit hodnotu nemovitosti. Pro nájemce je však důležitá i optimální úroveň nákladů. Aby novostavba u nájemců uspěla, musí projít komplexní prověrkou, která zkoumá energetickou náročnost, hospodaření s vodou a odpady, využití šetrných materiálů, či kvalitu vnitřního prostředí budovy. Synergie těchto řešení pak pomůže významně snížit provozní náklady a tedy ekonomiku provozu nájemce,“ přibližuje Tomáš Míček, ředitel P3 pro Českou republiku.

Vlajková loď P3 v České republice, budova pro VF Corporation u dálnice D8, se pyšní certifikátem BREEAM na úrovni „Very Good“. Disponuje úpornými a ekologickými technologiemi, jako jsou moderní systémy vytápění a ventilace, zvýšení tepelné izolace, inteligentní LED osvětlení a tepelně izolované můstky, ale také mnoha dalšími prvky, které významně zlepšují pracovní prostředí zaměstnanců.

Hospodaření s vodou a vytápěním

Velkou část z provozních nákladů v průmyslových a logistických parcích tvoří v našich klimatických podmínkách energie potřebná k vytápění, popřípadě chlazení. Udržování odpovídající teploty napomáhají například dvojité pláště fasád, anebo vzduchotěsná okna a dveře. Značné úspory při ohřevu vody dosáhl developer například v hale pro ID Logistics postavené v polském parku Mszczonów díky střešním solárním panelům, které pokrývají spotřebu energie na veškerou dodávku teplé užitkové vody.

Další kapitolou zelené průmyslové výstavby je hospodaření s dešťovou vodou. Běžně dešťová voda systémem svodů odtéká do velkokapacitních retenčních nádrží, odkud se postupně vsakuje do země. Technologicky osvědčené a účinné řešení nicméně umožňuje, aby dešťová voda zůstávala v půdě na místě spadu, na rozdíl od minulosti, kde se často odváděla do přilehlých toků.

Zelené haly by měly více splynout s okolní krajinou. V okolí hal proto P3 vysazuje místní dřeviny.

Zelené průmyslové parky souzní s okolím

Do své strategii zelené výstavby zahrnul developer P3 i snahu o přirozenější souznění s rázem okolní krajiny. Nejen v průmyslových parcích, ale i v jejich okolí, tak vysazuje místní dřeviny. U parku na D1 tak například vysadil ochranný biotop, v Žilině zase odděluje park od okolní výstavby stromový val.

Ekologická výstavba také využívá místních zdrojů. Okolí německého parku Niedersachsenpark je známé těžbou dřeva, a proto jsou nosníky hal celodřevěné. Dřevo přitom jako stavební materiál stavbu nijak nelimitovalo, a naopak jí dodalo neobvyklý architektonický prvek. Součástí skladu o rozloze 20 tisíc metrů čtverečních pro společnost PSA Peugeot Citroën je kromě dřevěné nosné střešní konstrukce také energeticky úsporné opláštění, inteligentní osvětlení, solární ohřev vody a stanice pro dobíjení elektromobilů.

„Logistické parky v poslední době zažívají zelenou revoluci. Nad rámec efektivity a funkcionality našich parků myslíme i na udržitelnost nebo příjemné pracovní prostředí pro zaměstnance našich zákazníků. Tento přístup sklízí úspěch u zákazníků a ti ho začínají, i s ohledem na nižší provozní náklady, považovat za samozřejmý,“ uzavírá Tomáš Míček.

Související