Výstavba pokračování Městského okruhu z pražské Pelc-Tyrolky do Štěrbohol má začít v roce 2023. Pražský magistrátní odbor městského investora (OSI) už podepsal smlouvu s administrátory soutěží, v nichž bude město hledat projektanty. Cena dokončení 10,25 kilometru dlouhé části okruhu má být 40 miliard korun. Novinářům to v pondělí řekli primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a její náměstek Petr Dolínek (ČSSD).

Úsek navazuje na tunel Blanka. Projektanti poté začnou připravovat všechny nutné kroky k výstavbě. Konkrétní vymezení trasy mají v dnes (úterý) schválit pražští radní.

„Doufáme, že tato stavba, pokud bude dokončena, uleví situaci v Praze. Zítra (v úterý) bychom měli na radě schválit dokument, který trasu vymezí. Je to jedna z nejdůležitějších infrastrukturních staveb," řekla Krnáčová.

Kromě podepsaných smluv má Praha v tuto chvíli na zamýšlené vedení trasy platné rozhodnutí v rámci šetření EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí. Souhlasné stanovisko bylo vydáno v roce 2012.

Délka dostavby má být 10,25 kilometru, z toho asi pět kilometrů povede tunely. Tato část okruhu se bude skládat z tří úseků. Prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde budou dva tunely. Druhý úsek je mezi Balabenkou a Štěrboholskou a bude měřit 5,7 kilometru. Na něm bude 2,95 kilometru dlouhý tunel Malešice-Balabenka. Třetí částí je 1,35 kilometru dlouhá Libeňská spojka. Tam bude tunel měřit 865 metrů.

 

 

Oproti původním plánům se město rozhodlo nestavět některé dříve plánované radiály. Je to i případ Břevnovské radiály.

V dnešních cenách by měla stavba vyjít na 40 miliard, jde ale pouze o částku nutnou pro stavbu okruhu. V budoucnu bude nutné ještě připočíst další náklady například na nutné úpravy v okolí.

Trojkoalice navrhuje další varianty

V úterý by trasu měli schválit pražští radní. Pokud by podle Dolínka tuto variantu neschválili, znamenalo by to prodloužení dostavby okruhu o 10 let. Rozpory v koalici s Trojkoalicí (SZ, STAN a KDU-ČSL) Dolínek s Krnáčovou nepředpokládají. „Není to ad hoc řešení dvou koaličních stran,“ uvedli.

Zástupci Trojkoalice nicméně uvedli, že s variantou nesouhlasí a chtějí, aby město nechalo rozpracovat ještě druhou variantu. Namísto vybudování jedné velkokapacitní komunikace počítá s vedením dopravy po dvou už existujících trasách. Jedna by vedla od Pelc-Tyrolky Povltavskou ulicí směrem na Českobrodskou a zahrnovala by nový tunel pod Malešicemi. Druhá by řidiče vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh. Postavit by bylo nutné jen úsek o délce zhruba 3,5 kilometru, zahrnující nový tunel.

Naopak s trasou souhlasí oslovené radnice. „Zastáváme názor, že auta patří pod zem, já osobně bych tuto variantu podpořil. Nesmí se ale zapomenout na situaci v ulici V Holešovičkách,“ řekl starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD). Stejný názor má radní pro dopravu Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS). „My tuto alternativu vítáme, nás se problémy dotýkají zejména v oblasti Balabenky,“ řekl.

Místostarostka Prahy 14 Lucie Svobodová (ČSSD) přivítala, že město by tímto rozhodnutím zamítlo variantu vedení okruhu přes Průmyslovou a případnou stavbu mimoúrovňové křižovatky v Hloubětíně. „Praha 14 jednoznačně podporuje tunelovou variantu městského okruhu. To pomůže scelit a zkultivovat uliční prostor v Hloubětíně, dnes je tu situace už téměř neúnosná,“ uvedla.