Zavedení jednotného evropského mýta po ČR požaduje Evropská unie. Systém má umožnit kamionům projíždět celou Evropskou s jedinou mýtnou palubní jednotkou.

„Práce na dalším rozvíjení českého mýta a jeho otevření Evropě pokračují rychle, už v září budeme připraveni jednat s jednotlivými poskytovateli evropské služby elektronického mýtného o možnosti poskytovat tuto službu na území České republiky. Dopravcům se tak v příštích letech výrazně zkrátí administrace při placení mýta,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

„Vítáme zavedení EETS, byť přichází s tříletým zpožděním. Pravdou ale je, že žádná země původní datum nestihla,“ řekl ČTK generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Pro kamionové dopravce bude přínosem především to, že při projetí celou Evropu budou dostávat jeden souhrnný účet. Společnostem, které budou distribuovat palubní jednotky fungující ve všech zemích EU, nezbývá než držet palce, dodal šéf sdružení.

Kapsch v minulosti jednotné evropské mýto zavedl například v Polsku nebo Rakousku. Kompletní náklady na realizaci EETS v Česku přijdou podle podepsaného dodatku na 282 milionů korun bez DPH.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. V současnosti Kapsch systém spravuje na základě kritizovaného tříletého prodloužení smlouvy, které s firmou bez výběrového řízení uzavřelo ministerstvo dopravy vloni v srpnu.

Nový provozovatel má vzejít z výběrového řízení, které ministerstvo vypíše do poloviny letošního roku. Soutěž má být připravena jako otevřená, uchazeči budou moci nabídnout jakoukoliv technologii pro výběr dálničního poplatku. Za uplynulých deset let se na mýtném v Česku vybralo 77,5 miliardy korun, za loňský rok 9,89 miliardy korun.

Související