„Vzniku portálu předcházela myšlenka přijít na trh s něčím novým, co propojí výhody pro zákazníky s výhodami pro nás. Proces jeho vývoje a testování trval téměř rok a podílel se na něm celý tým našich i externích pracovníků. Nyní si již troufáme říct, že se dílo podařilo,“ říká Martin Mach ze společnosti Bohemia Cargo.

Služba nového portálu www.LTLPortal.cz může být vítanou novinkou především pro malé a střední firmy, které nevypisují tendry na dopravní služby, protože mají příliš různorodé zásilky, co se týče velikosti, četnosti a přepravního směru, a zároveň chtějí mít na každou zásilku co nejvýhodnější cenu.

Firmy tak nyní můžou on-line poptávat přepravu od jednoho malého balíčku po 33 palet, byť takto velká zásilka už by zabrala celý objem velkého kamionu. „V poptávce zákazník vždy udává hmotnost a rozměry jednotlivých kusů dané zásilky. Na nás už je vymyslet optimální synergii s jinými dílčími zásilkami a ušetřit přepravní náklady,“ upřesňuje Mach.

Děčínská přepravní společnost se zavazuje k zaslání cenové nabídky od zadání poptávky nejpozději do 30 minut. Plánuje však standardně reagovat v řádech několika minut.

Portál je rozdělen na dvě sekce: veřejnou a klientskou. Smyslem veřejné části je umožnit neregistrovaným firmám si tento produkt vyzkoušet – od nezávazného poptání až po realizaci objednávky. Klientská část pak navíc umožňuje svým uživatelům nahlížet do statistik vlastních poptávek, nabídek a objednávek. Poptávky lze jednoduše kopírovat a upravovat. Další výhodou klientské části je sledování zásilek v průběhu přepravy.

„Uberizace“ nákladní dopravy

Dceřiná společnost Bohemia Cargo – firma Doprava na paletách – chce jít v digitalizaci objednávání přeprav ještě o kousek dál. V průběhu října plánuje spustit mobilní aplikaci pro chytré telefony, která se pokusí eliminovat fakt, že až menší dopravci vozí každý den náklad pouze jednosměrně. Aplikace by jim měla umožnit využít volné kapacity i při zpáteční cestě.

Nejde zdaleka o ojedinělý projekt. Start-upy v posledních letech vyvíjejí digitální spediční platformy podobné aplikaci Uber, které nabízejí nové způsoby propojení zásilek s dopravci namísto tradičních spedičních dispečerů.

Když chce výrobní nebo obchodní firma odeslat své zboží, často si najímá zprostředkovatele - spediční společnosti. Její dispečeři pak přes telefon, e-maily či faxy vyhledají dopravce, zajistí potřebné dokumenty a zjistí cenu. Velká část těchto úkonů se ale dá automatizovat. Právě na tomto principu vzniklo v posledních letech ve Spojených státech několik start-upů jako například Convoy, Coyote Logistics nebo Trucker Path. Loni se pak začaly objevovat výrazněji i v Evropě.

Velké logistické a spediční firmy vytušily riziko a zároveň obchodní potenciál a začaly do začínajících firem investovat. Využívají tak jejich know-how, čímž zrychlí zdlouhavý proces vývoje nové platformy. Asi největší akvizicí na tomto poli realizovalo UPS, které předloni koupilo za 1,8 miliardy dolarů firmu Coyote Logistics.

Další z velkých nákupů provedl C.H. Robinson, když získal za 365 milionů dolarů platformu Freightquote.com. DB Schenker zase loni podepsal exkluzivní smlouvu o spolupráci s americkým spedičním portálem uShip, poté v ní koupil podíl. Francouzská firma FM Logistic spolupracuje na vývoji aplikace Click&Truck. Řada logistických firem, třeba DHL nebo Cargo Partner, pak vytvořila svou spediční platformu.

Vedle zjednodušení a zrychlení procesů by tyto online nástroje mohly přinést i méně prázdných kamionů a zbytečných zplodin. Na druhou stranu je zřejmé, že podstatnou část přeprav počítače zatím nahradit nemůžou.

Související