Jak se podle vás změní nakupování z pohledu logistiky během příštích deseti let?

Zvyšuje se poptávka po logistických službách. Lidé chtějí dostat zboží čím dál rychleji. Doručení následující den je již téměř pozdě. Prosazuje se doručení už v den objednání, někdy i v řádu hodin. Myslím si, že za deset let to bude více méně otázkou chvíle. Běžné spotřební zboží jako prací prášek, toaletní papír nebo zubní pasta se bude objednávat automaticky. Komunikace bude jednodušší a bude založená na využití technologií. Systémy jako Amazon Echo nebo Google Now projdou velkým zdokonalením a budou ve všech domácnostech. Hlasem přes ně budeme moct objednat prakticky cokoliv, vyberete si jen dodavatele a zařízení vše automaticky zajistí. Jen řeknete, co potřebujete, a zboží dorazí - nejpozději ten samý den.

A jakým směrem se bude v nadcházející dekádě ubírat logistika?

Ve skladech dojde k rozsáhlé automatizaci. Kontrola zboží bude probíhat ve 3D. Zákazníci se nás už dnes ptají na nové způsoby inventarizace zboží, na využití dronů se skenery čárových kódů, které by mohly automaticky vykonávat inventury během noci, aby byla zásoba zboží každý den zkontrolovaná a aktuální. Za deset let budeme schopní kdykoliv znát přesný stav zásob. Většina zboží bude označena chytrou etiketou, která bude mít nejen číslo šarže nebo datum exspirace, ale i řadu dalších informací. Tyto chytré etikety se budou tisknout okamžitě na zboží. Analytici v tomto vidí velkou budoucnost.

DANIEL DOMBACH

Daniel Dombach je ředitelem společnosti Zebra Technologies pro průmyslová řešení a strategii v regionu Evropa, Blízký východ a Afrika. Na své pozici je zodpovědný za rozvoj obchodní a partnerské sítě pro mobilní identifikační řešení v oblasti dopravy, logistiky, poštovních a kurýrních služeb a souvisejících trhů. Dříve pracoval na vedoucích pozicích ve společnostech Motorola Solutions, která se stala součástí Zebra Technologies.

Vychystávání se bude provádět pomocí rozšířené reality, tzv. technologie pick by vision. To znamená, že se k přípravě zboží budou používat brýle s displejem nebo datové kontaktní čočky, takže zaměstnanec uvidí v reálném prostoru pracovní informace. Ve skladech se budou uplatňovat nové typy robotů. Zvýší se rychlost procesů, zvýší se přehled o tocích zboží, zlepší se komunikace se zákazníky. Prosadí se bezpilotní vozy, budou přepravovat úložné boxy s balíky na krátké vzdálenosti.

Sledovatelnost zboží v reálném čase je stále na začátku. Prosadí se v blízké době v dodavatelských řetězcích výrazněji?

Předchozí otázka se týkala příštích deseti let, myslím, že on-line sledovatelnost zásilek se bude prosazovat dříve. Poptávka tu je a pro firmy to může být velká konkurenční výhoda. Když chci v logistickém průmyslu uspět, musím být lepší, rychlejší a levnější, což jde ruku v ruce se zvyšováním efektivity a také právě sledovatelnosti. Proto je nezbytné přesně vědět, kde se zboží nachází.

Do značné míry to závisí na technologiích, které umožňují provádět velice časté inventury. Před dvěma lety jsme dělali průzkum, abychom věděli, jak se naši zákazníci dívají na budoucnost skladování a distribuce, a zjistili jsme, že stále velká část jich provádí inventuru jen jednou za rok. V takovém případě se o aktuálním přehledu absolutně nedá mluvit. Velká část jich ale dělá velice časté inventury, i když ani to ještě neznamená, že by měli přehled úplně v reálném čase.

Jaké jsou hlavní překážky, které brání zavádění takových služeb?

Pokud se bavíme skutečně o on-line sledování zboží, znamená to zavedení elektronických systémů. V dnešním světě by to bylo RFID, takže každý produkt by musel mít radiofrekvenční identifikační tag. Také byste musel mít dostatečný počet čteček, které by zachytily v jakémkoliv čase informaci o poloze zboží a jeho pohybu. Takový systém byl zavedený zatím jen ve velice málo případech. Myslím si, že vzhledem k nákladům mnohdy ještě není při zavedení takového vybavení zaručená dostatečně rychlá návratnost investice. I když jsou RFID tagy čím dál levnější, stále jsou příliš drahé na to, aby se vyplatilo je dávat například na lahev mléka. Až se to změní, uvidíme zavádění on-line sledovatelnosti daleko více. Možná někdo "vlétne" na trh s něčím převratným a pak ho budou ostatní následovat.

ON-LINE MONITORING V OBCHODĚ

SmartSense je systém, který zajišťuje on-line monitoring logistických a obchodních procesů. Je určený především pro maloobchodníky, kteří tak mají v reálném čase přehled o svých zásobách, o potřebě doplnit zboží do obchodu, o výkonnosti nebo o hrozící krádeži. Systém využívá kombinaci automatické identifikace pomocí RFID, videa a lokalizace. "V dnešním světě multikanálového prodeje je dostupnost produktů zásadní. Mnozí retailoví obchodníci mají problémy se sledováním zásob ve svých obchodech, kde se přesnost informací pohybuje kolem 60 procent. Takovým způsobem nemohou své zákazníky uspokojit," řekl Bob Sander, šéf oddělení Data Capture Solutions ve firmě Zebra.

O RFID se již dlouho mluví jako o technologii budoucnosti, zatím se ale využívá poměrně zřídka. Myslíte, že můžeme očekávat nějaké "obrození" této technologie, nebo bude její využití omezené, jako je tomu dnes?

Každý rok čteme v časopisech, že letošek bude rokem RFID. Stále dokola. Není to nová technologie, je stará pár desítek let. Řadu let jsme vylepšovali věci, jako jsou frekvence, orientace antény apod. Myslím si, že tyto problémy jsou vyřešeny. Ale stále jde o návratnost investice. Produkty z oblasti RFID samozřejmě nabízíme a vidíme obrovský zájem zákazníků o informace, jak a kam se tato technologie vyvíjí.

Na konferenci NRF v New Yorku jsme v lednu představili technologii SmartSense, která jde také tímto směrem (viz box). Firmy, především z retailu, mají obrovský zájem seznámit se blíž s tímto nástrojem. Alternativní technologií by mohl být také tzv. Bluetooth beacon.

Bezdrátová komunikace Bluetooth je dnes běžná záležitost...

RFID se také vlastně používá vcelku běžně. Například někteří prodejci oblečení je nasazují ve svých obchodech jako ochranu zboží před krádeží nebo slouží pro inventury. Používají se ale jen na dražší zboží. Bluetooth beacon je jiná technologie pro podobné využití, kdy potřebujete, aby vzdálenost mezi majáčkem s Bluetooth a elektronickým zařízením, třeba mobilním počítačem, který nese pracovník, byla poměrně krátká.

LOGISTIKA BUDOUCNOSTI - BUDOUCNOST LOGISTIKY

Daniel Dombach bude jedním z hlavních řečníků konference Zóna Logistika. Vystoupí na úvod prvního bloku, který nese název Logistika 4.0. Je sice jasné, že čtvrtá revoluce v logistice zatím neproběhla, obor je ale evidentně na prahu razantní proměny. Mottem konference proto je "Revoluce začíná". Jejím hlavním cílem tedy je diskuse o tom, jakým směrem se bude branže ubírat, které změny mohou přinést skutečné výhody a které jsou nereálné.

V rámci prvního bloku dále vystoupí Petr Jirsák z Vysoké školy ekonomické, který popíše koncept Průmysl 4.0 a zasadí jej do logistických souvislostí. Petr Kuchyňa, plant operations manager společnosti Kiekert-CS, popíše výhody a rizika projektu automatizace výrobní logistiky v automobilovém průmyslu, se kterým se firma loni dostala mezi nejlepší logistické projekty Evropy, a dotkne se i dalších chystaných novinek. Aleš Jakubec, packaging construction specialist ze společnosti Continental Automotive Czech Republic, vysvětlí, jak může 3D tisk ušetřit náklady na přepravu a vývoj obalů.

Vrcholem pak bude panelová diskuse o vizích, nejnovějších oborových trendech a především realitě zavádění moderních technologií a systémů. Debaty se zúčastní ředitel logistiky Alza.cz Rudolf Žůrek, vedoucí plánování logistiky Škody Auto David Strnad, Petr Kuchyňa z Kiekert-CS a Petr Kolář z VŠE.

Jakým směrem se ubírají vaši, řekněme, progresivnější zákazníci?

Naši zákazníci hledají řešení, která jim zajistí lepší přehled o tom, jak fungují a v jaké fázi jsou různé procesy - co dělají zaměstnanci, kde jsou kamiony se zbožím, jak je na tom sklad atd. Potřebují získávat data a analyzovat je. Jakmile přeměníte data v informace, které jsou cenné pro váš byznys, můžete s tím dělat divy. A je už celkem jedno, jestli získáváte data prostřednictvím skenování čárových kódů, RFID nebo geolokačních senzorů. A na tomto principu dnes funguje také internet věcí. Jeho pomocí můžete dnes svůj byznys pořádně nastartovat. Internet nabízí spoustu možností a nyní se dostávám k původní otázce - logistika za 10 let. Vše se bude monitorovat, abyste věděli, co přesně se děje.

Takže budoucností logistiky je podle vás internet věcí?

Naprosto. V řadě případů se již začíná uplatňovat a postupně pronikne do dalších oblastí. Vznikne mnoho chytrých technologií, které nám dají úplně nové možnosti řízení logistických procesů.

Společnost Zebra Technologies se zabývá především automatickou identifikací a nasazením souvisejícího hardwaru. Ve kterém průmyslovém odvětví vidíte pro váš byznys největší potenciál?

Zaměřujeme se na čtyři oblasti. Největší z nich je retail, další jsou pak logistika a doprava, výroba a zdravotnictví. Největší růst je vidět ve zdravotnictví. Možná je to tím, že automatická identifikace v něm zatím není tak běžná, takže je jednodušší dosáhnout velkého růstu z malých čísel než v retailu nebo logistice, kde je to podstatně běžnější. Automatická identifikace se rozjíždí hodně v nemocnicích. Pacienti mají na zápěstí nebo na posteli náramky s identifikačním kódem, a když přijde doktor nebo sestra, mobilním terminálem kód naskenují a okamžitě dostanou informace o tom, kdo jste, jaké máte problémy nebo jaké léky berete. Sestry každý den stráví spoustu času hledáním pacientů, jejich dokumentace, správných léků atd. Monitorování ušetří hromadu času.

Která technologie, jíž se v minulosti přisuzovala velká budoucnost, vás zklamala?

Vzpomínám si na uvedení chytrých brýlí Google Glass před pár lety. Všichni jsme byli nadšení. Neprosadily se ale v běžném životě. Důvodů je řada. Prvním z nich je ochrana osobních dat, další pak využitelnost této technologie. Když o tom tak přemýšlím, nejsem si jistý, jestli mě zklamalo, že se neprosadily v každodenním životě...

Nicméně v oblasti průmyslového využití je to velice slibný koncept. Pracovníci vidí ve svém zorném poli informace o tom, co mají dělat, kam mají jít atd., a přitom mají volné ruce pro práci. V komerčním sektoru se tato technologie uplatní, ale pro privátní sféru to není vhodné, a to mě svým způsobem těší.

Rozhovor vyšel v aktuálním čísle časopisu Logistika

Související