Nejdříve se ozval bzučivý zvuk a pak se inventurní dron Flybox vznesl z robotického vozíku Linde Balyo do vzduchu. Je asi 50 cm široký, má šest rotorů, kameru, čtečku čárových kódů a je vybavený telemetrií. Dron stoupal vzhůru podél přední části regálů a pořizoval fotografie každé skladové lokace za současného snímání čárových kódů uskladněného zboží.

Po dosažení nejvyššího patra regálu se vždy synchronizovaně s vozíkem na zemi přesunul do strany, vlevo či vpravo a pak opět pokračoval ve svém procesu snímání seshora dolů. Poté se dron přesunul na následující pozici a vše se opakovalo v dalších cyklech do té doby, než byl zdokumentován celý regál s paletami se zbožím a informace byly předány do počítače. Příslušný software pak dokáže kdykoliv zobrazit jakoukoliv skladovou lokaci s fotografií a odpovídajícím čárovým kódem.

Nové řešení, které společnost Linde Material Handling předvedla nedávno na veletrhu LogiMat, je prototyp. Jeho uvedení na trh firma plánuje nejdříve v roce 2018.

„Nejzajímavější na této inovaci je současné použití dronu a nezávisle řízeného průmyslového vozíku,“ říká Tobias Zierhut, vedoucí produktového týmu pro skladové vozíky z Linde Material Handling.

Během svého inventurního sčítacího letu je dron Flybox naváděn automatickým stohovacím vozíkem L-Matic. Dron je s vozíkem spojen pomocí samonastavitelného kabelu. Tím Linde MH vyřešilo hned dvě výzvy, které ovlivňují využití dronů ve skladech: napájení, protože baterie dronů obvykle vydrží pouze okolo 15 minut, a řízení a lokalizaci dronu pod střechou skladu bez možnosti příjmu GPS signálu.

Díky systému geonavigace systém vždy ví, jaká je přesná poloha dronu – vozík vysílá informaci o pozemních souřadnicích a výškový senzor v dronu měří aktuální výšku.

Dron, který vyvinula společnost Linde Material Handling ve spolupráci s francouzským partnerem pro automatizaci Balyo, je navržen tak, aby zásadním způsobem zjednodušil povinné postupy inventur a šetřil firmám čas. Odborníci v této souvislosti uvádějí, že firmy ztrácejí až osm procent inventurní hodnoty svých skladů na úhradu mezd svým vlastním nebo najatým pracovníkům za přípravu a vykonávání inventur.

Ruční počítání navíc bývá zatíženo chybami, koliduje se skladovými procesy a vzniká tak nebezpečí poškození zboží nebo vybavení skladu. Dron Flybox by toto měl odstranit. Je navržen tak, aby pracoval nezávisle a prováděl inventuru mimo běžné pracovní hodiny, v noci, o víkendech nebo třeba i během vánočních svátků.

Linde Material Handling plánuje v budoucnu nabízet Flybox jako doplnění nabídky s vozíky řady Matic. Dron se bude dodávat s přepravním boxem o rozměrech přibližně 1,5 x 2 metry, který umožní snadnou manipulaci vidlicemi vozíků.

V případě inventury se tento box umístí na vidlice robotického vozíku. Po naskenování předepsaných regálových pozic se dron opět vrátí na svou „přistávací plochu“ a bude čekat na přidělení dalších úkolů.