Do Londýna poprvé přijel nákladní vlak, který přímo spojuje Čínu s Velkou Británií. Projekt je součástí čínského ambiciózního plánu nové Hedvábné stezky k posílení obchodních vztahů s Evropou.

Přes 30 vagonů přivezlo náklad oděvů, tašek a dalšího spotřebního zboží z obchodního centra I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang. Trať o délce 12 000 kilometrů vlak překonal za plánovaných 18 dní. Vzhledem k různému rozchodu kolejí v jednotlivých zemích bylo nutné náklad několikrát překládat a měnit lokomotivy i vagony.

Toto železniční spojení je o čtyři pětiny levnější než letecká přeprava a o 30 dní rychlejší než plavba lodí, řekl serveru ITV Fang Sü-tung, manažer investiční skupiny Tchien-meng Industrial Investment. Vzhledem k množství faktorů, které do různých typů přeprav zasahují, je ale takto přesné srovnání hodně odvážné. Je však jasné, že cena železniční přepravy je mnohem nižší než letecké, zároveň ale vyšší než námořní. Co se týče rychlosti, železniční přeprava je mnohem pomalejší než letecká a rychlejší než námořní, rozdíl ale nemusí být tak výrazný.

Vlak mezi Čínou a Británií bude zpočátku jezdit jednou týdně, než se zjistí, jaká bude poptávka. rasa vede z Číny přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko, Polsko, Německo, Belgii a Francii tunelem pod kanálem La Manche do Británie. Čínské státní železnice již provozují nákladní dopravu mezi Čínou a některými jinými evropskými městy, například Hamburkem a Madridem. Londýn bude patnáctým evropským městem, které se připojí k nové Hedvábné stezce, uvedl zpravodajský server BBC.

Železniční přepravu nákladu mezi Evropou a Čínou ale nabízí i řada soukromých spedičních firem jako Kuehne+Nagel, DB Schenker, Dachser nebo DHL. Vzhledem k odlišným pravidlům a technickým specifikám v různých zemích na trase ale není celá přeprava nikdy v režii jediné společnosti. Na zmíněné přepravě se vedle čínských drah a její dceřiné společnosti CRIMT podílel například švýcarský operátor Interrail Group nebo DB Cargo.

Bývalý britský premiér David Cameron si Čínu velmi předcházel a jeho plánem bylo udělat z Británie hlavní bránu pro vstup čínských investic na Západ. Jeho nástupkyně Theresa Mayová na něj navazuje a v rámci přípravy na odchod země z Evropské unie usiluje o získání miliard dolarů čínských investic, uvedla agentura Reuters.

Související