Vedle hotových vozů se z hlavního výrobního areálu Škody Auto v Mladé Boleslavi odesílají i rozložená auta pro finální montáž v zahraničních závodech. Jelikož přeprava tvoří podstatnou část logistických nákladů, vymýšlejí se tu i různé varianty exportního obalu, tak aby vůz zabíral co nejméně místa. Zatímco dříve se v kontejneru, který z takzvaného CKD centra směřuje do Indie, vozila dvě auta, po posledních úpravách se tam vejdou čtyři. Nové řešení automobilka vyvinula ve spolupráci s dodavatelem obalů, firmou Pilous.

Automobilka získala loni za tento projekt hlavní cenu v českém kole soutěže o nejlepší obal roku. Nyní postoupila do závěrečného kola soutěže WorldStar Packaging Awards, kterou pořádá světová obalová organizace WPO. Konečné výsledky budou oznámeny 4. května v kongresovém centru v Düsseldorfu.

Spolu s exportním balením rozložených automobilů se do finále dostalo ještě balení kávy, na kterém je vytisknuta aktuální titulní stránka brazilského deníku, lahve s unikátním QR kódem, jenž po načtení poskytuje řadu dalších informací o pití, a také speciální plastové sudy na nápoje s vnitřním vakem, který prodlužuje trvanlivost.

Důmyslná konstrukce

Škodovka vozí do továrny v indickém Aurangábádu auta ve středním stupni rozložení, takzvaném MKD (medium knocked-down), který se skládá z lakované karoserie a montážních dílů. Zatímco v roce 2000 se do jednoho kontejneru vešly dvě karoserie, v roce 2006 už byly tři a nyní se do kontejneru podařilo „nacpat“ dokonce čtyři.

skoda800wKaroserie se nyní ukládají na důmyslnou dřevěnou konstrukci tak, že nad dvěma spodními jsou na rámu šikmo uložené ještě další dva vozy. Celá konstrukce se skládá z několika částí, které se spojí a zapasují do sebe poté, co se na ně uloží náklad. Tedy karoserie a další díly montážního setu, které jsou uložené jak v krabicích uvnitř vozů, tak jsou připevněné k dřevěnému rámu kolem aut.

Vše má své přesné místo a musí se dodržovat přesný postup ukládání. Takto „zabalené“ čtyři montážní sady se pak vsunou po válečkové dráze do kontejneru, který je tak prakticky beze zbytku naplněný.

Hlavním důvodem, proč se auta expedují do zahraničí v rozloženém stavu, jsou daňová a celní pravidla cílových států. Ty chtějí s jejich pomocí podpořit svůj automobilový průmysl a ekonomický rozvoj země. Snaží se tak automobilky motivovat k tomu, aby u nich investovaly do výroby a zaměstnaly místní pracovníky.

Dalším faktorem, který rozhoduje o stupni rozloženosti expedovaných vozů, je pak to, jaké objemy se v daném zahraničním závodě vyrábí. Podle toho se odvíjí, jestli se automobilce vyplatí v pobočce investovat do složitějšího a dražšího vybavení.