Amazon chce prostřednictvím vlastní spediční aplikace ušetřit na dopravě mezi svými distribučními centry.
Amazon chce prostřednictvím vlastní spediční aplikace ušetřit na dopravě mezi svými distribučními centry.
autor: ČTK

Spediční aplikace Amazonu by měla stejně jako konkurenční programy snižovat náklady na dopravu díky tomu, že bude automaticky propojovat odesilatele zásilek a dopravce. Odstraněním prostředníka v podobě logistických společností by tak firmy mohly na dopravě ušetřit až 15 procent, které si coby provizi zprostředkovatelské společnosti účtují. V případě amerického e-shopu by roční úspory dosáhly až 750 milionů dolarů ročně.

Amazon oficiálně vývoj aplikace zatím nepotvrdil. Se zprávou přišel zpravodajský portál Business Insider s odkazem na zdroj přímo napojený na aktuální projekt. Ten uvedl, že na aplikaci pracuje okolo stovky vývojářů v kancelářích společnosti v Minneapolisu. Probíhající vývoj potvrzují i nabídky práce Amazonu, kdy pro pobočku v Minneapolisu hledají produktového manažera, který by pracoval na „vzrušujícím tajném projektu pro nákladní dopravu“.

Aplikace by se mohla mezi dopravními firmami rychle prosadit, protože na rozdíl od konkurenčních projektů, jako je Convoy anebo Trucker Path, má Amazon vlastní vysokou poptávku po dopravě, která se bude v příštích letech ještě zvyšovat společně s počtem doručovaných zásilek. Těch Amazon doručuje v průměru přes pět a půl milionu denně a podle odhadů odborníků z investiční banky RBC Capital Markets by se tento počet měl do sedmi let ztrojnásobit.

Na zprávu o vývoji aplikace již zareagovaly i trhy. Akcie logistické společnosti C. H. Robinson, která je jedním z hlavních poskytovatelů nákladní dopravy pro Amazon, po zveřejnění informací klesly o 2,5 procenta.

Autoři: Vojtěch Kolář