Obchodníci prodávají až polovinu svého zboží v listopadu a prosinci. Právě tyto dva měsíce tak rozhodují o celoročním úspěchu řady obchodů i jejich dodavatelů. Přesto ale kvůli přílišnému předzásobení zůstává až třetina zboží neprodaná na skladě. A to i přes masivní novoroční výprodeje.

Pole dat společnosti Logio, která se zabývá optimalizací dodavatelských řetězců, je na vině špatná koordinace skladových zásob, neplynulé zásobování, rozdílné zájmy obchodu, nákupu a logistiky i neplánované závozy, které zahlcují příjem i výdej zboží.

„Aby se obchodníci vyhnuli této abnormální kumulaci prodejů, snaží se rozložit sezónu pomocí umělých akcí a svátků jako třeba Black Friday,” říká Tomáš Frománek ze společnosti Logio. Zásoby před Vánoci totiž vzrostou až sedminásobně, v průměru o 200 procent. „Dodavatelé chtějí obchodníkům zavézt zboží co nejdříve a motivují nákupčí slevami. To ale vytváří tlak na logistiku, které postupně dochází kapacity, protože zákazník nakupuje většinou až těsně před Vánoci,” vysvětluje Formánek.

Takový nápor zboží s sebou ale samozřejmě nese odpovídající navýšení skladových kapacit i pracovní síly. „Příjem i výdej zboží musí být rovnoměrný. Každý skok může znamenat zásadní problém a narušení rovnováhy,” radí Formánek. Stejně tak důležité je podle něj minimalizovat skladové zásoby, aby nedošly skladové i lidské kapacity. Komunikační propojení mezi obchodem, nákupem a logistikou se může zdát jako samozřejmost, praxe ale ukazuje opak. „Synergie mezi všemi složkami distribučního řetězce je nyní důležitější než kdy jindy,” potvrzuje Formánek.

Související