Dispečink už ví, že se blíží kamion se zbožím. Navádí ho přesně na určitý čas k rampě skladu, kde již mají elektronické informace o nákladu. Do kamionu vjíždí bezpilotní vozík, sám kontroluje identifikační údaje na paletách a převáží zboží k regálům. Program posoudí, kde bude nejrychleji dostupné pro rozvážku k zákazníkovi, tam je pak zaskladní robotické zakladače. Vše organizují a monitorují počítače pomocí skladového systému, který je propojený s dalším softwarem podniku i jeho dodavatelů a zákazníků. Je jasné, že v logistice budoucnosti bude hrát hlavní úlohu nasazení automatizace, robotických zařízení a internetu věcí.

Kdy se ale do stadia popsaného v úvodu článku dostane, už tak jisté není. První kroky, které směřují k rea­lizaci konceptu čtvrté průmyslové revoluce i v logistice, ale firmy a jejich experti již dělají.

Nové technologie se dnes prosazují zejména v distribučních centrech internetových obchodů a továrnách automobilového průmyslu. "Řadu logistických trendů v současnosti razí Amazon," myslí si zakladatel společnosti Aligned Integration a odborník na změny dodavatelských řetězců Sean Culey. Americký e-shop už před dvěma lety otevřel distribuční centra osmé generace, v nichž využívá řadu automatizovaných strojů. Například obří jeřábovou "ruku", která samostatně zvedá stovky kilogramů těžké palety a ukládá je na dopravníkové pásy, nebo desítky tisíc miniaturních robotických vozíků, jež zajíždí pod policové regály s menším zbožím a posouvají je podle potřeby po hale. Zatímco dříve trvala příprava zásilek k odeslání kolem hodiny, tyto stroje to zvládnou i za čtvrtinu. A navíc nepotřebují k manipulaci tolik prostoru jako lidé, takže se plocha haly dá využít ke zvýšení skladovací kapacity.

Podobné autonomní přepravní vozíky jako Amazon testuje nyní ve své bavorské továrně ve Wackersdorfu nedaleko českých hranic také automobilka BMW. Výjimečné jsou tím, že na rozdíl od jednodušších systémů ke své navigaci nevyužívají indukční pásky, které omezují pohyb strojů pouze na určené dráhy, ale pohybují se prakticky samostatně pomocí senzorů, softwaru a neustálého propočtu vzdáleností kolem sebe. Díky tomu se umí samy i vyhnout lidem a dalším vozíkům.

Základním předpokladem pro perfektně fungující chytrou továrnu a nastupující trend individualizované výroby nejsou jen moderní stroje, ale především propojení digitálních informačních toků a naprostý přehled o pohybu zboží v reálném čase. "Dosledovatelnost v celém dodavatelském řetězci je horké téma," říká šéf logistické skupiny DSV Jens Bjørn Andersen.

V Česku patří k hlavním tahounům zavádění moderních logistických prvků Škoda Auto. Například přesun přepravek s díly mezi skladem a montážní linkou zajišťuje mimo jiné více než stovka automatických logistických vláčků, tedy tažných vozíků s "vagony", na kterých jsou uložené palety. Ty by nyní měly přejít na nový systém navigace s využitím laserového skeneru, který nebude pohyb souprav omezovat tak jako stávající magnetické pásky přilepené k podlaze. Přepravní dráhy by se pak měnily ve virtuálním, softwarovém prostředí. Škodovka ve svých továrnách zkoušela také třeba přípravu dílů ve skladu pomocí chytrých brýlí, drony pro vykonávání inventur nebo dispečink pro kamiony ve stylu navádění letadel z řídicí věže. Ne všechny testované technologie ale přesunula do běžného provozu.

"Pokud se podíváme 10 nebo 20 let dopředu, uvidíme ne plně automatizovaný sklad, ale vysokou úroveň automatizace. Musíme však také diskutovat o tom, jak se k tomu dopracovat," říká v rozhovoru pro časopis Logistika Markus Kückelhaus, který vede výzkum inovací společnosti DHL. V prvé řadě se podle něj investice do nových projektů musí vyplatit. Proto namísto výstavby kompletně automatizovaných nových skladů věří spíš ve flexibilní a modulární řešení, která lze jednoduše zavést ve stávajících halách. Budoucnost oboru pak vidí v robotech, kteří spolupracují s lidmi. Aktuálně je DHL zkouší u svých zákazníků při balení zboží do "akčních" balíčků. Tito takzvaní kolaborativní roboti jsou podle Kückelhause čím dál levnější, je mnohem jednodušší je "vytrénovat" a k novému úkolu je lze přesunout i za 20 minut.

V Česku v posledních letech vznikla řada mezinárodních distribučních center. Jednou z hlavních výhod, která sem firmy táhne, je stále ještě poměrně levná pracovní síla. Celkové náklady na pořízení a provoz robotů ale budou brzy tak nízké, že až se začnou v západní Evropě více nasazovat, tato výhoda se rozplyne, myslí si Sean Culey. Aby si země střední Evropy dokázaly udržet své postavení, budou podle něj muset více přijímat nové technologie.

Automatizace skladové logistiky je sice důležitým předpokladem pro nástup čtvrté průmyslové revoluce, ale zásadní změnou musí projít celý řetězec − od dodavatele přes výrobce a obchod až ke konečnému zákazníkovi. "Měli bychom přestat uvažovat o jednotlivých oblastech, jednotlivých operacích v továrně, ve skladu a tak dále. Firmy musí přemýšlet o celé platformě a o tom, jak ji podpoří pomocí jednotlivých elementů," říká Culey.

Autor je šéfredaktorem časopisu Logistika

jarvis_583f01ae498e4aafcda9c74e.jpeg
V BMW využívají i automatické „vláčky“, které samy dovážejí díly na montážní linku.
Foto: BMW