Svoji vlastní laboratoř ve Fraunhoferově institutu v Dortmundu otevřela společnost DB Schenker na začátku minulého roku. Setkávají se tu výzkumníci z obou institucí a s využitím nových nástrojů, informačních technologií, prototypů a 3D tiskáren vyvíjejí logistický systém budoucnosti. Výzkum se zaměřuje také na vývoj digitálních business modelů a optimalizaci procesu řízení skladu pomocí nového softwaru.

Výzkumníci tu například vyvinuli koncept pro použití 3D tisku v dodavatelském řetězci. „V budoucnu budeme potřebovat velmi pečlivě zvážit, které součástky bude potřeba skladovat pro zákazníky v našich logistických centrech, a které z nich budeme schopni vyrábět sami za použití našeho 3D tisku,” vysvětluje Martin Sontheimer, ředitel IT a šéf digitalizace v Schenker.

Předvídání zdržení dodávek

Dalším řešením, které v laboratoři vyvinuli, je software vypočítávající maximální využití kapacity nákladních vozidel. „Enterprise Lab přišel se softwarovým nástrojem, který dokáže vygenerovat řešení po jediném stisku tlačítka a zároveň nechává dispečerům možnost, aby si mohli udělat dodatečná zlepšení. Výsledek softwarového nástroje i zkušenosti pracovníků se porovnají navzájem a lepší kapacitní řešení vyhrává, to vše ve velmi krátkém čase,“ vysvětluje si Martin Sontheimer.

DB Schenker společně s Fraunhoferovým institutem také nedávno vyvinul prototyp softwaru, který může předem určit, kdy budou dodávky zboží do logistických skladů zpožděny. Software dokáže odhadnout, kdy mohou nastat zdržení v procesech, a rovnou je začít řešit, například přesunutím směn zaměstnanců.

Prototyp vývojového procesu zahrnuje data, jako jsou dopravní informace, plánování prázdnin a dovolených a informace o skladech, které jsou důležité pro úspěšné testování databáze. „Výsledně budeme schopni informovat zákazníky o nesouladu a potenciálním ohrožení rychleji a budeme tak schopni okamžitě minimalizovat jejich dopad. Od podzimu chceme převést pilotní software do běžného provozu a co nejrychleji ho zavést ve vybraných logistických centrech,“ potvrzuje Martin Sontheimer.

Budoucnost logistiky podle DB Schenker

Související