Studie Logistics Trend Radar 2016 nabízí informace k probíhajícím změnám, které budou utvářet budoucnost logistiky – od makrotrendů, jako jsou energie z obnovitelných zdrojů a změny obchodních procesů, až po mikrotrendy, mezi něž patří nové vizionářské logistické firmy, které mohou změnit celé odvětví.

Mezi nejvlivnější trendy experti z DHL zařadili ty, které jsou založené na umělé inteligenci a personalizaci. Mezi ně patří inteligentní dodavatelské řetězce s vysoce rozvinutými samoučícími systémy. Datově řízené a autonomní dodavatelské řetězce by mohly v dosud nevídaném měřítku optimalizovat výrobu, logistiku, skladování a dodávání zboží koncovým spotřebitelům, a to vše by se mohlo stát realitou již během pěti let navzdory vysokým počátečním nákladům, které brání jejich rychlejšímu zavádění do logistického odvětví.

Změny v chování zákazníků a touha po personalizaci vedly k dvěma dalším trendům malým sériím personalizovaných výrobků a dodávky podle přání zákazníka. V případě takzvané dodávky podle poptávky rozhoduje zákazník o tom, kdy a kde má být objednané zboží dodáno, a zásilku mu pak doručí flexibilní kurýrní služby. Fenomén „Batch Size One“ (tedy velikost série – 1 kus) ukazuje, co by se mohlo stát, kdyby se poptávka spotřebitelů po vysoce personalizovaných produktech dostala v nadcházejících dvaceti letech na úroveň velkovýroby. To by vedlo k decentralizované výrobě a zásadním změnám v dodavatelských řetězcích. Poskytovatelé logistických služeb budou muset být rychlí a flexibilní, aby mohli reagovat na změny v dobách a místě výroby.

„Klíčové trendy, představené v letošní studii Logistics Trend Radar, by mohly radikálně změnit globální odvětví logistiky, přičemž 15 z 26 těchto trendů se projeví pravděpodobně během pěti let,“ říká Matthias Heutger, vicepresident společnosti DHL, zodpovědný za strategii, marketing a inovace. „Pro všechny manažery v oblastech řízení dodavatelských řetězců a logistiky je rozhodující, aby si nyní uvědomili tyto průkopnické trendy a jejich vliv na vlastní podnikání nebo odvětví.“

Studii Logistics Trend Radar vydává oddělení DHL Trend Research ve spolupráci s odborníky Světové banky, Fraunhoferova institutu a společností HP a 500 Startups. Studie navíc představuje transformační pilotní projekty oddělení DHL Trend Research, mezi něž patří testování spolupracujících robotů ve skladovacích provozech společnosti DHL. Studie je bezplatně k dispozici v anglickém jazyce ke stažení na www.dhl.com.

Související