Když se s Janem Rozlivkou procházíme po skladu jeho firmy Mailstep, neodpustí si energický ředitel přirovnání k filmové klasice Rozpuštěný a vypuštěný z pera dvojice Svěrák-Smoljak. "Je to jako v té scéně, kdy Zdeněk Srstka provází inspektora Trachtu po kachní farmě a říká: kachny, kachny, kachny. Stejně tak i my tu máme jenom samé balíky, balíky a balíky," směje se Rozlivka, jemuž ovšem podnikání v logistice vůbec monotónní nepřijde.

"Baví mě firmu neustále rozšiřovat, zvětšovat sklad a vymýšlet nové byznysové strategie," říká majitel společnosti, která pro novinová vydavatelství nebo nově také pro e-shopy balí jejich výrobky a pak je posílá zákazníkům.

Rozlivka přitom není jen ředitelem a majitelem firmy s pětadvacetiletou tradicí. Vedle toho je úspěšným akrobatickým letcem, pětinásobným mistrem republiky na kluzácích i motorových letounech, nebo též dvojnásobným mistrem světa v kluzákové akrobacii družstev.

Poslední dva roky ale sportovní akrobacie musela v jeho životě ustoupit stranou. "Kamarádi mě přesvědčovali, abych ještě závodil. Teď na to ale nemám hlavu. Ve firmě zrovna chystáme spoustu rozvojových projektů, a těm musíte dát celého člověka," vysvětluje ředitel-akrobat.

Logistickou společnost přitom před 13 lety prodal švýcarské poště, aby ji zase před rokem odkoupil zpět. "Do firmy vedle švýcarské následně vstoupila ještě rakouská pošta. A když něco vedou dva konkurenti, tak to zkrátka nemůže dopadnout dobře," myslí si Rozlivka, který poukazuje na to, že byl Mailstep v roce 2014 v šestimilionové ztrátě, zatímco rok po jeho opětovném převzetí se znovu vrátil do černých čísel.

Zlom prý přišel se sázkou na e-shopy, kterým teď společnost skladuje jejich zboží, jež pak rozesílá zákazníkům po celé republice. "Dnes máme e-shopových klientů asi 80, příští rok se přitom chceme dostat na 200," plánuje podnikatel.

Všechno začalo na letišti

Vystudovaný letecký inženýr se k podnikání dostal hned po revoluci. Do té doby pracoval jako technolog v leteckém podniku Rudý Letov. Práce ho ale nebavila. Jako mladý si v Letově udělal pilotní průkaz na kluzáky, po revoluci si ale uvědomil, že létání něco stojí a že si na svůj koníček musí nějak vydělat.

"No a tehdy přišla moje teta právnička s tím, že má klienta, který u ní potřebuje uskladnit nějaké knížky, potom je zabalit, napsat na balíčky adresy a podat je na poštu," uvádí Rozlivka prvotní důvod k založení své firmy, kvůli níž si pronajal prostory na letišti a začal přijímat první objednávky od vydavatelských domů.

"Zlom přišel, když se naším klientem stal Knižní klub, pro který jsme balili a odesílali jeho nabídkové katalogy," vysvětluje podnikatel, podle něhož zákazník přišel s nápadem katalogy vkládat do průhledné fólie, a nahradit tak drahé papírové obálky, stejně jako to už bylo běžné v Německu. "Zeptali se nás, jestli to umíme, a mě nenapadlo nic jiného, než říct ano. Takže jsem hned běžel zjišťovat, jak celý půlmilionový náklad zvládneme," říká Rozlivka, jehož firma první roky časopisy jako Vlasta, Květy nebo Elle balila ručně pomocí uhlových svářeček.

"V republice jsme tehdy byli první, kdo s tím začal. Vydavatelé ke svým časopisům začali přibalovat různé dárečky. To je dnes úplně běžné, ale na začátku devadesátých let to byla novinka, po které byl na trhu velký hlad," vysvětluje šéf Mailstepu. Ten si v roce 1996 pořídil automatickou balicí linku a vedle časopisů začal pracovat třeba pro zdravotní pojišťovny nebo stavební spořitelny. Na jejich katalogy pak s pomocí stroje vedle balení psal i adresy zákazníků, což předtím museli zaměstnanci provádět ručně.

Od balení k akrobacii

V roce 2003 prodal Rozlivka spolu se společníkem Mailstep firmě Meillerghp, za níž stála švýcarská pošta. "Tehdy jsme si říkali, že už jsme skoro na vrcholu a brzo přijde chvíle, kdy se budeme muset spojit s nějakým silným hráčem. A hned na to se sami ozvali z Meillerghp," uvádí Rozlivka, který ovšem nechce prozradit, za kolik tehdy svou společnost prodal.

To už se přitom dva roky věnoval akrobatickému létání a rok byl součástí reprezentace. Ve firmě, jíž zakládal, přitom dalších pět let zůstal jako ředitel. Skloubit závodní létání s manažerskou pozicí prý vůbec nebyl problém.

"Všechno je hlavně věcí mentálního tréninku. A když něco opravdu chcete, tak to zkrátka vyjde," říká sebejistě manažer-akrobat, podle něhož je pro vrcholové létání klíčová koncentrace. "Nejde jen tak skončit v práci a pak se vydat na letiště. Jeden den se musíte úplně zklidnit a ideálně nasednout do letadla až ten další," vysvětluje Rozlivka, který trénoval hlavně během víkendů a občas si brával volno i v týdnu. "Jde prostě jen o to zorganizovat si čas a pořádně si kmitnout," uvádí šampion, jenž závodní létání opustil i proto, že už pro něj začínalo být rutinou.

"Lítáte pěkně a v tu chvíli vás to i baví a vyhrajete třeba znova medaili. Pak ale vidíte nějakého dvacetiletého hejska, který to sice zatím moc neumí, ale z jehož letu úplně sálá náboj mladické nerozvážnosti, která vám už bohužel chybí," říká Rozlivka, pro nějž je teď hlavní životní náplní jeho firma, do níž se po sedmi letech létání a podnikání v oblasti oprav letecký motorů vrátil.

Oslovit lidi online i pomocí katalogu

"Společnosti chyběla vize a postupně upadala. Když jsem ji tedy kupoval zpátky, byla výrazně levnější, než když jsme ji v roce 2003 s partnerem prodávali," uvádí Rozlivka, který se prý nevrátil ze sentimentálních důvodů, ale s plánem uspět se službami pro e-shopy.

"Vydavatelský trh sice soustavně padá, protože klesají náklady novin a časopisů, stále na něj ale spoléháme. Budoucnost vidím v oblasti e-commerce a jeho propojování s klasickým prodejem," míní šéf logistické firmy, který dává příklad jednoho ze svých klientů, internetového obchodu Velký Košík.

"Tato firma prodává přes internet a do toho ještě vydává katalog, což by někomu mohlo připadat staromódní. Musím ale říct, že je to náš nejdynamičtější e-shopový zákazník. Formou katalogů totiž oslovuje starší zákazníky, po internetu zase loví ty mladé," říká Rozlivka. Ten tak poukazuje na fenomén takzvaného omnichannelu, kdy internetoví obchodníci oslovují lidi prostřednictvím více kanálů, a zvyšují tak potenciál uskutečnění nákupu a vybudování hlubšího vztahu s klientem.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Mailstep takovým zákazníkům uskladní zboží, zabalí ho a sám třeba přidá ještě český návod. Do druhého dne od objednání pak internetová objednávka s pomocí kurýrů dorazí do svého cíle. Firma tak obsluhuje dnešních zhruba 80 malých a středně velkých elektronických obchodů, navíc uzavřela partnerství s polským e-shopem Milvai.

"Doteď měli centrální sklad v Polsku, teď ale přechází k nám do Prahy, odkud pro ně expedujeme jejich designové zboží do zemí Visegrádu. Příští rok je pak v plánu Balkán, Německo a Itálie," vyjmenovává Rozlivka.

Za rok od jeho opětovného převzetí se firma ze ztráty dostala k obratu plus 7,5 milionu korun a tržbám bezmála 94 milionů korun. Hlavním cílem Mailstepu je teď zdokonalit služby e-shopům a až pak přistoupit k další expanzi, kdy by mělo balení e-shopových zásilek převážit nad stále dominantní službou pro vydavatelství.

Podle ředitele je hlavní výsadou jeho společnosti právě šetření nákladů elektronických obchodů, které si často neumí správně spočítat, kolik na vlastní logistiku vydají.

"Často v nákladech zohledňují jen cenu balicího materiálu a nehledí přitom na mzdy skladníků nebo čas, kterým jim logistika zabere. Když pak ale uděláte solidní kalkulaci, tak zjistíte, že za jeden balík dáte dvacetikorunu. My vám přitom řádově můžeme uspořit okolo 40 procent z této sumy, pokud nám svou logistiku svěříte," láká možné budoucí klienty podnikatel a bývalý akrobatický letec, který nevylučuje, že se k závodům v pilotní kabině možná v budoucnu ještě vrátí.