CKD centrum má na starosti expedici dílů a vozů v různém stupni rozložení pro externí výrobní závody Škody Auto, ale i dalších značek koncernu VW po světě. Jde o jediný podobný provoz mladoboleslavské automobilky v rámci její výrobní sítě.

Základní typy montážních setů jsou podle úrovně rozloženosti tři - CKD (complete knocked-down), MKD (medium knocked-down) a SKD (semi knocked-down). Ty pak mají ještě řadu dalších variant.

SKD je kompletně smontovaná karoserie, zvlášť je pouze agregát a podvozek. Takto škodovky putují po železnici na Ukrajinu a do Kazachstánu.

Montážní set CKD znamená, že se auto expeduje prakticky úplně rozložené. Díly nejsou nalakované ani svařené do podkompletů. Takto se díly pro výrobu vozů přepravují z Mladé Boleslavi do dvou závodů v Rusku, do Číny a do indického Puné, kde funguje vedle montáže i vlastní lisovna, svařovna a lakovna.

V každé zemi je jiný stupeň lokalizace výroby, což znamená, že se část dílů dodává z tamních zdrojů. Nejvyšší je v Číně, a to až 90 procent. Například pro model Superb, který se tam vyrábí, se z Česka dodává jen asi 50 dílů a všechno ostatní je lokální.

V Rusku je pak lokalizace dílů kolem 40 procent a v indických závodech se vozy montují jak z CKD dílů (Puné), tak i z MKD sad (Aurangábád), které se skládají z lakované karoserie a montážních dílů.

Kromě zahraničních závodů Škody Auto dodává CKD centrum díly i do dalších koncernových závodů. Jde o motory a převodovky z Mladé Boleslavi a Vrchlabí, které se expedují do Jižní Afriky, Mexika, Brazílie, ale také Puné, kde se vyrábějí i vozy Volkswagen.

CELNÍ POLITIKA

Hlavním důvodem, proč se auta expedují do zahraničí v rozloženém stavu, jsou daňová a celní pravidla cílových států. Ty chtějí s jejich pomocí podpořit svůj automobilový průmysl a ekonomický rozvoj země. Snaží se tak automobilky motivovat k tomu, aby u nich investovaly do výroby a zaměstnaly místní pracovníky. "Takže dají vyšší clo na hotová auta a výhodu těm, kteří budou investovat a budou tam auta stavět. A jde o to, jakou výhodu dává ten který stát do jakého stupně rozloženosti," vysvětluje Lubor Šrámek, vedoucí CKD centra a zahraniční výroby vozů Škoda Auto.

Dalším faktorem, který rozhoduje o stupni rozloženosti expedovaných vozů, je pak to, jaké objemy se v daném zahraničním závodě vyrábí. Podle toho se pak odvíjí, jestli se automobilce vyplatí v pobočce investovat do složitějšího a dražšího vybavení. "Čím větší objem, tím víc se vyplatí lokalizace výroby, protože investice se tak lépe rozloží. A samozřejmě je levnější vyrábět z lokálních dílů, než je od nás transportovat," popisuje Lubor Šrámek.

Podle těchto faktorů si pak automobilka musí spočítat, v jakém stupni rozloženosti se jí vyplatí auta do které země posílat, aby byly výsledné náklady co nejnižší, ale kvalita zůstala zachovaná.

Finální expediční balení je tak pro každý model a zároveň pro každou destinaci jiné - od několika desítek dílů do Číny po prakticky hotová auta na Ukrajinu.

VARIANTY ČESKÉ VÝROBY

Pro přípravu setů SKD přicházejí do CKD centra hotové vozy vyrobené v českých závodech automobilky. Auta se tu částečně demontují na karoserii, podvozkové části a agregát. Existuje "mokrá" a "suchá" varianta, kdy vozidlo buď je, nebo není naplněné provozními kapalinami, což záleží na typu montážní linky, kterou prošlo. Pokud kapaliny obsahuje, musí se v rámci přípravy na expedici ještě vypustit. Příprava jedné sady tak trvá půl hodiny nebo hodinu.

Výroba vozů pro SKD export se v českých závodech plánuje podle toho, jak se vyvíjí poptávka a montáž na Ukrajině a v Kazachstánu. Auta se postupně svážejí do CKD centra, připravují se do setů a následně se odvážejí vlakem. Na jeden se vejde přibližně 150 SKD sad.

Pro stupeň MKD se v Česku vyrábí a lakuje pouze karoserie. Ta se následně přesune do centra, kde už jsou podle odvolávek připravené další autodíly, vše se spáruje do montážních setů, zabalí do příslušných obalů a expeduje.

Zahraniční továrny, do kterých se z Česka dovážejí CKD díly, mají svůj výrobní program a z tuzemska si objednávají jen díly, jež se v dané zemi nevyrábějí. Ty se pak konsolidují v CKD centru, které tak funguje v podstatě jako cross-dock, jímž díly jen protékají. Výhledy jsou k dispozici půl roku dopředu a každý týden se upřesňují.

Od přijetí odvolávky ze zahraničí se v tomto případě expeduje za dva až tři týdny.

ČTYŘI AUTA DO KONTEJNERU

V praxi CKD centrum funguje podobně jako běžné logistické provozy. Dodaný materiál projde příjmem a zaeviduje se do informačního systému. Ten určí, kam se má dál přesunout. Materiál, který se přebaluje do nevratného obalu, jde nejdříve do skladu v hale. Naopak díly, které se mají přepravovat v původním vratném obalu, se zapojí za automatický tahač a rovnou se přesunují na expedici.

Zatímco do Ruska jezdí autodíly v kontejnerech ve vratných paletách, které obíhají mezi oběma zeměmi, do Indie a Číny se používají nevratné obaly ze dřeva a kartonu, do nichž se musí v CKD centru vše přebalit. Použité obaly se pak v Indii prodávají k dalšímu - místnímu - využití.

Uprostřed haly mladoboleslavského CKD centra je dispečink, který přiděluje zaměstnancům na balicích stanovištích pracovní úkoly, jež se jim zobrazují na monitoru. Podle identifikačního čísla si každý pracovník v katalogu vyhledá, jak má být který díl zabalený.

Asi nejzajímavější je příprava MKD setů na cestu do Indie. Právě tato varianta ilustruje, jak se technikům CKD centra daří balení vozidel vylepšovat. Zatímco v roce 2004 se do jednoho kontejneru vešly dvě lakované karoserie, v roce 2006 už byly tři a předloni se do kontejneru podařilo "nacpat" už čtyři.

Lakované karoserie se nyní ukládají na důmyslnou dřevěnou konstrukci tak, že nad dvěma spodními jsou na rámu šikmo uložené ještě další dva vozy. Celá konstrukce se skládá z několika částí, které se spojí a zapasují do sebe poté, co se na ně uloží náklad, tedy karoserie a další díly montážního setu, které jsou uložené jak v krabicích uvnitř vozů, tak jsou připevněné k dřevěnému rámu kolem aut. "Využíváme i prostor okolo karoserie, abychom v kontejneru nevozili vzduch," popisuje Roman Šuma, vedoucí expedice CKD centra Škody Auto.

Vše má své přesné místo a musí se dodržovat přesný postup ukládání karoserie i dalších dílů. Takto "zabalené" čtyři montážní sady se pak vsunou po válečkové dráze do kontejneru. Nevejdou se sem ale úplně všechny díly - zbytek se balí zvlášť do dalšího kontejneru.

TESTY V REÁLNÝCH PODMÍNKÁCH

Celkem se z Mladé Boleslavi do celého světa odesílají denně díly pro výrobu asi 1670 vozů. Až na dodávky na Ukrajinu a do Kazachstánu, které se vozí ve vagonech, se všechny typy montážních sestav přepravují v kontejnerech. Vagony jsou pro železniční přepravu mnohdy šikovnější, například při cestě do Ruska jsou ale problémem širokorozchodné koleje. Na překladišti na polsko-běloruské hranici je tak rychlejší přeložit z vlaku na vlak kontejnery.

Ukrajinský závod v Solomonovu je ale jen pár kilometrů za hranicí se Slovenskem a užší evropské koleje vedou až přímo do areálu. Také do mladoboleslavského areálu vede vlečka (hned za CKD centrem), proto je tato trasa pro přepravu rozložených vozů ve vagonech ideální. Jejich výhodou je jednodušší nakládka a větší využitelnost oproti kontejnerům.

Při přepravě do Indie a Číny se stejně jako v případě Ruska používají kontejnery. Každý den se převážejí po silnici na terminál v pražské Uhříněvsi nebo v Mělníku, odkud se vlakem přepravují do námořních přístavů, nejčastěji Hamburku nebo Bremerhavenu, a následně plují jednou za týden v námořní lodi dál do Asie.

Během samotné přepravy nedochází prakticky k žádnému poškození vozů, problematická je spíš manipulace na kontejnerových překladištích. I proto CKD centrum před každým novým projektem přepravu otestuje v reálných podmínkách. "Všechno musíme pořádně vyzkoušet, dřív než to začneme expedovat sériově," vysvětluje Lubor Šrámek. Jde nejen o to, že díly jsou drahé. Kvůli poškozenému dílu se v zahraničním závodě může zastavit výroba a z Česka se pak musí poslat náhrada speciálním transportem, což celý proces značně prodražuje.

CHRÁNĚNÉ PRACOVIŠTĚ

Kromě pravidelného vylepšování balení a testování přepravy nových či obměněných modelových řad probíhají v CKD centru i další projekty. Loni například firma zapojila do manipulace s KLT boxy podtlakový manipulátor, který přesouvá těžší krabice místo zaměstnanců.

Další z nových projektů patří do kategorie lidských zdrojů a je příkladem toho, že logistický provoz může být vhodný i pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Z podnětu předsedy odborů KOVO MB Jaroslava Povšíka tu vzniklo chráněné pracoviště. Inspirací byl podobný projekt v závodě VW Wolfsburg. Odbory se podílely i na vytváření konceptu a plánování stavebních úprav.

"Vznikl zde bezbariérový přístup, vstupní dveře se otevírají po zmáčknutí tlačítka, ostatní dveře mají kliky ve výšce člověka na vozíčku, přizpůsobená je také kuchyňka v týmové místnosti, toaleta nebo sprchový kout, v kterém je sedátko. Investice přišla zhruba na tři miliony korun," popisuje Jaroslav Povšík.

Automobilka provozuje ve svých závodech už několik podobných chráněných pracovišť, aktuálně chystá otevření jednoho v Kvasinách. "Chráněné pracoviště v CKD centru je připravené komplexně. Je vhodné i pro vozíčkáře, kteří mají u haly k dispozici parkování pro svůj automobil. Mohou tam pracovat lidé s různou škálou postižení anebo i lidé v pozitivní situaci, jako například nastávající maminky. Pracoviště je připravené i jako klidová zóna, tedy bez výrazného hluku. Je také blízko ke vstupní bráně," říká předseda odborů. Pracovníci v chráněné dílně CKD centra se starají například o balení lehčích dílů, přípravu obalového materiálu nebo mytí vozů před demontáží. Část zaměstnanců s nejlehčím postižením se pak věnuje spolu s ostatními kolegy běžným pracovním činnostem.


CKD centrum v číslech

- Zaměstnanců - 350

- Plocha - 15 400 m²

- Vznik nového CKD centra - v r. 2006

- Expeduje se celkem do 15 zahraničních závodů

- Denní expedice dílů pro výrobu 1670 vozů

- Z toho CKD 1631 vozů (z toho 1320 Čína) a MKD, SKD 39 vozů

Expedice

- CKD (7 modelů) - Rusko (Kaluga a Nižnij Novgorod), Indie (Puné), Čína

- MKD (2 modely) - Indie (Aurangábád)

- SKD (6 modelů) - Ukrajina, Kazachstán

- dodávky motorů a převodovek - Brazílie, Jižní Afrika, Mexiko, Indie

Čas přeprav (door-to-door)

- Čína - 63 dní

- Indie - 56 dní

- Rusko - 6 dní

- Ukrajina - 2 dny

- Kazachstán - 10 dní

Zdroj: Škoda Auto


Přebalování dílů do nevratných obalů

Lakované karoserie čekají na "zabalení"

Samostatné díly připevněné k dřevěné konstrukci

Příprava SKD sady

Přesouvání agregátů do nevratných obalů

Foto: Lukáš Bíba

Související