Konference Zóna logistika. Na snímku zleva Petr Kozojed, Jiří Cee, Patrik Gescheidt, Jan Šlajer a Michal Nevrlý
Konference Zóna logistika. Na snímku zleva Petr Kozojed, Jiří Cee, Patrik Gescheidt, Jan Šlajer a Michal Nevrlý
autor: HN - Jiří Koťátko

Jiří Cee, vedoucí logistiky ve společnosti Škoda Auto, poodhalil, jakým způsobem se řídí logistika v závodu, kam denně přijíždí přes tisíc kamionů s materiálem a odkud každých 24 hodin odjíždí přes tři tisíce hotových vozů. „Motto společnosti Škoda je Simply clever a taková je i naše logistika. Je jednoduchá. Všechny inovace, které realizujeme, děláme s rozmyslem a nehrneme se do ničeho jenom proto, že je to moderní,“ uvedl Jiří Cee.

Šéf logistiky mladoboleslavské automobilky poté v prezentaci prozradil, jaké technologie se v závodě využívají a jaké inovace se plánují. Současná flotila více než 130 autonomních vozíků by například do konce roku již neměla být naváděná magnetickou páskou, ale systémem reflexních bodů.

I přes testování modernějších způsobů vychystávání, jako je pick-by-voice a pick-by-vision, zůstává Škoda zaměřená na systémy pick-by-light, pick-by-point a pick-by-frame, které jsou podle výsledků efektivnější. Logistický tým Škody také představil aplikaci Quick Check-in pro automatický předpříjem kamionů, anebo Global Transport Label, tedy jednotné označení zásilek pro celý proces přepravy od dodavatele až po montážní linku. V plánu mají nyní ve Škodě projekty sledování stavu obalů pomocí dronů a vybudování dvou automatických AKL skladů.

On-line objednávky přeprav

Využití moderních technologií v mezinárodní dopravě představil Michal Nevrlý, business development manager ve společnosti Kühne + Nagel. Prezentace se zaměřila především na komunikaci mezi přepravcem a zákazníkem. Představeno bylo rozhraní K+N Login pro sledování zásilek, objednávání vykládky, správu dokumentů a kontrolu toku materiálu.

Michal Nevrlý také představil systém objednávání nákladní přepravy přes internet - K+N Freight Net. „Na webu si zákazník může zažádat o cenovou nabídku pro různé typy přepravy, vybere ze tří úrovní služby v závislosti na tranzitním čase a může ji rovnou objednat. Bez čekání, bez e-mailů či telefonování,“ uvedl Michal Nevrlý.

Jak optimalizovat sklad

Problematiku realizace optimalizačních projektů v logistice přiblížil Patrik Gescheidt, key account manager pro regálové systémy ve společnosti Linde Material Handling. Na příkladech dvou projektů ukázal, že vedle sledování klíčových parametrů je podstatné se dívat na celé fungování byznysu zákazníka.

„Důležité je vytěžit maximum synergií. Není to o tom, kolik dáte zboží do skladu, anebo kolik zboží proteče skladem za daný čas. Dobře optimalizovaný sklad především slouží k plnění obchodních cílů, tedy aby zboží bylo včas u zákazníka, na prodejnách či dostupné v e-shopech,“ vysvětlil Patrik Gescheidt.

Za úskalí projektů označil především nedostatek informací, malou kvalifikovanost odpovědných lidí a pozdní zahájení spolupráce na projektu, kdy již nelze změnit důležité aspekty, například konstrukci skladu.

Jenom technologie nestačí

Do následující panelové diskuse se vedle již zmíněných mluvčích připojili Petr Kozojed, manažer logistiky La Lorraine Bakery Group, a Jan Šlajer, jednatel ve společnosti Dynamic Future.

„Využití dynamické simulace pro optimalizaci procesů či při nasazení nových technologií je nutné v případě složitějších projektů. Na menší projekty stačí selský rozum,“ potvrdil Jan Šlajer.

Debata se poté stočila na téma vytěžování přepravních kapacit a zelenou logistiku, kterou Jiří Cee označil za velký závazek pro všechny manažery logistiky. Michal Nevrlý však oponoval, že právě v oblasti automotive přepravci nemohou vždy využívat nejekologičtější řešení ve chvíli, kdy zadavatel přijde na poslední chvíli a je zde velký tlak na nízké tranzitní časy.

Nevyhnutelně také došlo na téma nedostatku kvalitních zaměstnanců, zejména řidičů a skladníků. „Máme málo pracovníků zejména pro nejjednodušší profese. Pro zavádění technologií, které by nedostatek těchto zaměstnanců dokázaly kompenzovat, je zase těžké sehnat odborné pracovníky,“ uvedl Petr Kozojed a potvrdili to i zástupci dalších firem.

„Technologie jako jsou 3D tiskárny, drony, RFID nebo rozšířená realita sice mohou být v budoucnu důležité, ale osobně si myslím, že v logistice jsou a vždy budou nejdůležitější lidé,“ uzavřel diskusi Jiří Cee.